• peacefrog

IVF med start i september 2016

Tack för pepp Tatami. Å det låter ju rimligt med magen.

Ang kombon gonal-F och menopur så har jag också testat det 2 ggr på linnekliniken så det verkar vara hyfsat vedertaget för de är väldigt by the book där.

• peacefrog

ICSI eller inte? Vi har gjort båda och jag har pga mer lyckosamma resultat föredragit ICSI. Vid senaste befruktning ville kliniken (ny klinik;Falun) köra konventionella metoden men jag protesterade lite och vi kom gemensamt fram till att göra 50/50. Så 3 ägg kördes med ICSI och 2 med konventionell. 2 av 3 ICSI vart befruktade båda de konventionella!! Det jag vill säga med detta är att prata med dem, begär att få vara delaktig i diskussionen och beslutet. Doktorn jag haft i Falun har varit otroligt lyhörd och samarbetsvillig. Känns som ett teamarbete vilket inte varit upplevelsen innan.

Är nu på ruvardag 4. Uppblåst men vid gott mod. Väntar besked på om det vart några blastocyster till frysen.

lee*** Bra "skörd"! Håller tummarna för lyckosamma befruktningar!

• peacefrog
    hope88 skrev 2016-09-13 17:00:36 följande:

Hej tjejer! Hoppar in här :)

Jag och min man gjorde vårt 1a ivf nov 2015. Då gjorde vi korta protokollet med gonal-f 125ie och orgalutran. Fick ut 4 ägg varav 3 befruktades. Ett sattes in men de andra klarade sig inte till frys. Testade minus runt nyår och vart så sänkt. Loggade ut här och tog en paus.

Nu 30/7 påbörjade vi ivf 2. Det långa protokollet denna gång. Började med synarela spray och vart nedreglerad och började men gonal-f, denna gång 175ie. Plockades på 10 ägg 31/8 varav 6 var mogna att befruktas. Endast 1 ägg befruktades som det skulle och vi fick tillbaka det 2/9. Enligt läkaren ett toppen ägg på 4 celler. Hoppet fanns men vågade inte tro att det där ägget skulle ta sig när inga andra klarade sig. Inga till frysen denna gång heller.

Jag vart överstimulerad 2 dagar efter ET och har varit på några ultraljud sen dess. Efter ett par dagar mådde jag bättre men 2 dagar senare i söndags mådde jag sämre igen. Tappades på vätska igår och har påbörjat fragminsprutor för att undvika blodproppar. Läkaren sa att detta kunde tyda på graviditet.

Tjuvtestade med clearblue plus igår och fick ett svagt plus (rd10) även v 1-2 på clearblue digital. Testade idag igen och pluset var starkare. 15 dagar efter ovitrelle så visst måste den gått ur kroppen? Kan det verkligen vara sant? Är vi gravida? Efter åratal av försök och misslyckanden. Aldrig sett ett plus på stickan. Kan det varit guldägget? Hoppas så! <3

Officiell testdag 18/9 på rd 16 så är ju tidigt än!

Hur går det för er? Hur mår ni?

Kram på er!

Stor grattis!! Håller med Filli89 ovan, det är ju inte såå tidigt. Har läst om de som plussat mycket tidigare än så. Klinikerna verkar ha väl tilltagna marginaler. Jag ruvar på dag 5 och testar den 24e och det är också ruvardag 16.
  • peacefrog
    hope88 skrev 2016-09-13 18:22:52 följande:
    Tack :) Känns så overkligt bara. Men underbart nu vet vi ju att vi kan bli gravida med hjälp.

Det stämmer nog som du säger. Åh vad kul håller tummarna stenhårt att du plussar! Är det ditt första IVF?
    Nej det är mitt 4e försök och hittills inga plus så jag hoppas verkligen att repetition är en framgångsfaktor. 
  • peacefrog
    hope88 skrev 2016-09-13 20:33:44 följande:
    Jag håller verkligen tummarna att det blir er tur nu! Hela den här svängen är så påfrestande.. har ni fått ut många ägg eller hur har det sett ut?

Peppkram!
    Det har varit allt mellan 5-11 ägg och mellan 3-7 befruktade embryos om jag minns rätt. Har provat blasto, 2 och 3-dagars. 1 och 2 återinförda men det har liksom inte tagit sig. Gissningsvis beror det på försämrad äggkvalitet då jag snart är 40 men min förhoppning är att de hormontabletter jag fått inför detta försök (prasteron) ska ha förbättrat äggkvaliten så vi äntligen får ett plus. 

Ja, det är grymt påfrestande. Men vi har barn sen innan så det är ju vår lycka. 

Tack snälla! Jag hoppas verkligen att det går vägen för er nu!  
  • peacefrog
    Lee*** skrev 2016-09-14 15:00:39 följande:

Nu har jag fått två embroy insatta. De resterande 7 skulle odlas vidare, tyvärr hade inte de delat sig korrekt för den dagen. Men de jag fick tillbaka var 2 st fyrcellig.

Min urinblåsa var inte riktigt fylld, vi kunde se katetern men tyvärr inte när läkaren släppte embryon. Hoppas verkligen att det inte har ställt till det för oss. Den glädjen jag borde känna finns inte, självklart är jag glad att vi trots allt fick två. Men att jag skulle druckigt mer vatten. Jaja, bara vänta o se , nu kan man ju inte göra så mycket mer.

Hoppas det går bra för er alla

Grattis till återföring. Oroa dig inte för blåsan. Jag var rätt kissnödig inför mitt insättning och frågade om de ville ha mig kissnödig eller inte och de skickade mig på toa. Så tömd blåsa men vi fick se embryona som en liten vit fläck på UL-skärmen så det där med att vara kissnödig eller inte verkar mest vara till hjälp i vissa fall. Det kommer går bra! Håller tummar och tår!
  • peacefrog
    hope88 skrev 2016-09-14 08:29:40 följande:
    Spännande med hormontabletter för att bättra på äggen! Hoppas det ger effekt nu =)

Jo det är ju det. Åh det förstår jag även om jag också kan förstå längtan efter syskon. När gör ni nästa ivf?

Tack, det hoppas vi med =) Vi gör detta pga manlig faktor och för varje försök har det varit prat om TESA behandling (att de hämtar upp spermier med en nål) men det har precis räckt till våra ägg så det känns skönt att vi i alla fall kan bli gravida.

Tog ett nytt test nu imorse som var starkare. Illamåendet ökar också. Var tvungen att gå upp inatt och äta för att lindra det. Men det är så värt det om vi får vårt mirakel <3 Hoppas att illamåendet beror på att räkan borrat in sig ordentligt.

Kram
    Vi är mitt uppe i en process nu. Ruvardag 6. Fått 2 embryos tillbaka så jag går och lyssnar på kroppen dagarna i ända... funderar på om jag ska våga testa någon dag tidigare än testdagen.
  • peacefrog
    hope88 skrev 2016-09-14 17:33:48 följande:
    Åh sorry visste inte att ni redan var igång! Vad kul! Härligt att ruva även om det är tufft såklart. Håller tummar och tår!

He he ja man lyssnar, lyssnar, känner o känner dagarna i ända men det är ju inte så konstigt när man vet om att äggen är befruktade i magen =)

Jag tjuvtestade på ruvardag 9 med ett 2 dagars embryo denna gång och fick svagt plus då. Sen har det bara blivit starkare.

Satte ni in 2 dagars odlade?
    2 st 3-dagars är insatta. Jo, det känns som den största delen av hela den här karusellen är att vänta
  • peacefrog
    Emmis84 skrev 2016-09-14 19:47:10 följande:
    Jag går på RMC i Malmö. Fick samtal från dom idag och vi har 8 befruktade ägg. Insättning på fredag. Crinone ska jag ta vid 8-9 imorgon och på fredag ska jag ta med det till RMC.
    Fint med så många! Håller tummarna
  • peacefrog
    Olidligaväntan skrev 2016-09-15 08:33:42 följande:

Ruvardag 13, negativt gravtest med cb plus. Ordinarie testdag är visserligen på tisdag ruvardag 18, men jag känner mig ganska nedslagen nu.

Förstår det. Himla tråkigt. Och känner igen det så väl tyvärr.
  • peacefrog
    Regnbågsdröm skrev 2016-09-18 14:34:20 följande:
    Antar att ni redan kollat med era jobb om ni har bruttolöneavdrag eller vad det heter? Det finns på mitt företag, så det kommer vi utnyttja om inte det här försöket går. Till det här hade vi pengar. Men jo, jag tycker man borde kunna ta lån också faktiskt. Men jag hoppas vi båda slipper fler försök nu. Kram!
    Håller med om det där med lån. Å det är konstigt att det inte finns typ rut/rotavdrag för en sån här tjänst. Bruttlolöneavdrag är ju super men inte alla företag har detta. Å det är verkligen synd att ni samkönade inte kan få hjälp på andra kliniker. Vad jag förstår så är vi kort om donatorer i Sverige. Och att det kan ha nåt att göra med att donatorn inte är anonym. Har nära vänner som fick vänta väldigt länge på sin tur
  • peacefrog
    Sjöblomman skrev 2016-09-18 12:06:24 följande:
    Ja. Vi betalar nu vårt tredje 3-pack. Så hittills är vi uppe i 250 000. :-/
    Shiiit! Det är så mycket pengar... Vi är uppe i 150 000. Har dock 2 försök kvar och hoppas fortfarande att det går vägen med detta 4e försök.
    När det börjar handla om dessa summor blir barnlösheten tyvärr även en klassfråga. Det är ju inte alla som har råd helt enkelt att göra så många försök. Sorgligt.
  • peacefrog
    Tatami skrev 2016-09-17 18:48:50 följande:

Ser att det är många som fått två embryon. Jag har blivit erbjuden att sätta tillbaka två nästa gång, om det nu skulle finnas två att sätta tillbaka. Pga min ålder (41). Men jag är osäker. Vet att 80-90 % av äggen är kassa vid min ålder och att sannolikheten att två tar sig är låg.

Men eftersom jag är ensamstående och måste räkna med att sköta allt själv även om jag såklart vill hitta en partner, så är jag lite rädd för tvillingar. Samtidigt är jag mer rädd för att det inte blir några barn. Svårt läge, hur tänkte ni som har fått två embryon runt detta?

För mig var det självklart att sätta in två om jag fick chansen (snart 40). Dock inte för min man. Han är livrädd för tvillingar. Jag kan ju drömma lite om det i smyg. Att få två bebisar på en gång! Lyckan lixom. Men så klart tänker jag realistiskt också. Det finns risker. Det kommer slita på oss osv. Förstår ditt dilemma som ensamstående. Är så impad av de ensamstående föräldrar som fixar föräldraskapet för det är påfrestande ibland och skönt att kunna lämna över till någon. 
    Men det beror ju lite på hur din sociala situation ser ut i övrigt med nära vänner och familj. Har du andra vuxna som kan stötta/hjälpa? Finns det skulle jag absolut köra på två. Många gånger är man ju så "rädd" att be om hjälp och vill inte vara till besvär. Jag skulle önska att vi hade något vidare "familjebegrepp" i detta land för jag tror vi alla skulle gynnas av andra familjekonstellationer än de traditionella.
    Bebisåren går också så fort! Vips så är de stora. Å har du tvillingar har dina barn även ett syskon. Win-win tänker jag. Summa sumarum. Jag oroar mig för graviditetsriskerna, inte för att ta hand om tvillingar. Men skulle alltid välja två embryos om chansen ges för det är ju som vi alla vet inte så enkelt att ens få ett att stanna...
  • peacefrog
    Tiiffany skrev 2016-09-20 07:45:26 följande:

Jag vet inte hur jag ska säga detta, jag är i total chock! Igår ringde jag till Huddinge så jag såg att mina flytningar hade ändrat färg samt att det rann lite brun vätska som när mensen brukar börja. Tanken är att jag imorgon ska börja med spruta 1. Imorse tog jag av mig tampongen och den var helt vit. Då täkte jag ne nu tar jag ett gravtest så att jag kan ringa huddinge och be dem kolla vad som är fel. Det stod Gravid 2-3!!! jag här heeeeeelt chockad. Sist vi blev gravida var 2015 oktober och sedan dess har vårt liv varit upp och ner med undersökningar och operation. Just nu vill jag bara njuta av tiden och ringa huddinge. Förhoppningsvis får jag en tid i v7 för VUL och få höra hjärtljud med tanke på tidigare missfall 

Stort grattis!
  • peacefrog

Jag har plussat! På ruvardag 15 och efter 3 tjuvtest varav det senaste var igår.

Vårt 4e försök så efter totalt 6 återförda embryon, byte av klinik, så många sprayer, sprutor o tabletter, färre o färre ägg, fick vi äntligen ett plus! Känns enormt stort! Det finns hopp!

• peacefrog
    vinterbebis12 skrev 2016-09-26 22:59:20 följande:

Idag var jag på UL efter att ha sprutar i fem dagar. Fick dubbla dosen från 225 till 450 menopur. Någon annan som fått göra det? När jag gjorde senaste IVFEn 2010/2011 fick jag lägsta dosen (125 om jag minns rätt) med god effekt. Väldigt tydligt att det har gått fem år sen dess och att mina äggstockar inte är så pigga längre. Hoppas nu att några växer till sig inför nästa veckas ÄP.

På vårt senaste (4e) försök nyligen på ny klinik fick jag 450 menopur från start. Det är högre än tidigare men nu körde jag korta protokollet dvs utan nedreglering innan.  Har provat olika doser och kombinationer av 2 olika sprutor tidigare också. 
  • peacefrog
    Sjuttiosjuan skrev 2016-12-12 15:40:24 följande:

Hej på er! Efter vårt andra misslyckade landstingsförsök på Akademiska i Uppsala tågade jag iväg till privat klinik idag för att planera nytt försök i januari. Vart dock lite ställd då dom inte ville hjälpa oss pga min ålder (40 om 3 v) mitt dåliga amh på 0.22 och våra tidigare resultat om ett ägg per försök. Han rekommenderade istället äggdonation direkt.. någon som blivit nekad? Nån vits att kolla med fler kliniker? Nån som funderar på äggdonation?

Kram på er!

Kontakta Falun! Du kan få prasteron utskrivet som kan förbättra din äggkvalitet. Vi har bytt dit efter 3 försök i Uppsala. Vi pendlar från Sthlm för uttag o insättning, övriga undersökningar i sthlm. Blivit gravid båda försöken i Falun och nu är jag i vecka 6, nyss 40 år fyllda. Falun experimenterar mer, är mer personligt och ca 10000kr billigare.
  • peacefrog
    shrigley skrev 2017-02-26 18:14:10 följande:

Hej, jag är tillbaks.

Efter misslyckat ivf-försök i höstas (blev gradvid men såg bara hinnsäck i v 6-7) och nu har vi precis misslyckats med vårt andra försök också :( Körde maxdos (375) på Gonal-F o långa protokollet som vanligt men fick bara fram ett ynka ägg, de två andra var för små. Så äggplocket ställdes in. Jag tog istället Ovitrellen (äggblåsan var 22 mm) och så försökte vi flera gånger på naturlig väg i sänghalmen... högst osäker metod men vad gör man inte? Får säkert mensen som vanligt om några veckor...

Är så ledsen, 41 år gammal o inga barn. Var detta min lott här i livet? Har 12 frysta ägg som plockades ut -13, antar att läkaren kommer att avråda från fler färska försök o att vi istället får tina upp, mitt sista hopp :(

Hej, försöker sprida lite hopp. Är gravid i v17 efter 5e ivf-försöket. 40 år (inne på 41a). Bytte till Falun efter 3 helt misslyckade försök i Uppsala. I Falun körde vi kort protokoll, dos 450 med gonal f, kompletterat upp med kortison, intralepid och prasteron. Vad gäller äggen gjorde vi 50/50 ICSI o vanligt samt assisted hatching. Satt in 2 ägg vid båda återförandena. Vart gravid redan vid första försöket i Falun (totalt ivf 4) men det höll bara i några dagar. Till andra försöket gick jag även på intensivkur i akupunktur i en vecka. Och då tog sig ett ägg! Fick se hjärtslag i v7. Gjorde sen kub som såg bra ut. Väntar nu på stora ul!

Är ff orolig men magen växer och vi börjar sakta våga planera för en bebis. Har även mixtrat en massa med kosten under ivf-processen men nu sista gången struntade jag i alla kost-idéer (förutom det uppenbara; ingen alkohol och mindre kaffe). Har sagt det i den här tråden innan tror jag, men prata med en klinik som testar lite nytt! Jag känner till Falun och kan verkligen rekommendera dem. Men kanske finns det nån klinik i södra/norra Sverige med som vågar ta ut svängarna mer? Min slutsats om min egen kamp är att det är mitt immunförsvar som ställt till det.

Lycka till alla er som kämpar!
Svar på tråden IVF med start i september 2016