• Emmis84

IVF med start i september 2016

Regnbågsdröm skrev 2016-09-14 12:04:55 följande:

Så har de alltid sagt till mig. Men det beror väl kanske på att jag har få ägg, så att man inte tagit insättning för givet. För blir det ingen insättning är det ju bara onödigt att du tar Crinone nu.

Men ta den nu då. Sen kan du ju fråga kliniken vilken tid du ska ta den framöver. Jag börjar jobba 5 vissa dagar, men då tyckte de tex inte att jag skulle ta den direkt när jag gick upp, utan vänta till runt 7-8. Men fråga du Vart går du någonstans?

Jag går på RMC i Malmö. Fick samtal från dom idag och vi har 8 befruktade ägg. Insättning på fredag. Crinone ska jag ta vid 8-9 imorgon och på fredag ska jag ta med det till RMC.
  • Emmis84
    Regnbågsdröm skrev 2016-09-14 19:51:54 följande:

Där går vi också Härligt med många befruktade ägg! Hoppas det går bra på fredag!

Ah vad kul Viken läkare har du haft? Vi hade christof vid ÄP, verkligen toppen bra.

Hur upplever du annars RMC? Det har blivit rätt mycket fel för vår del.. kändes så stressigt vid varje VUL också, Snabbt in och snabbt ut..

Var i processen är du? Tyckte jag läste någonstans att du skulle ha ÄP v,38 stämmer det? Går det bra med sprutorna?
  • Emmis84
    Regnbågsdröm skrev 2016-09-14 21:18:51 följande:

Jag har haft typ alla läkare där känns det som. Det här är vårt fjärde försök, så har haft olika hela tiden i princip.

Vad har varit fel för er del? Vi har upplevt det lite upp och ner. Samtidigt har man ju inget att jämföra med liksom.

Jag har sprutat i sju dagar nu och ska på första VUL imorgon. Det stämmer att plock är planerat till v38. Bör bli i slutet av den veckan om allt nu går som det ska. Jämför jag med de andra försöken så bör det bli torsdag eller fredag nästa vecka.

Hur gick det på ditt ultraljud idag?

Det som har varit fel ... det är mycket som har gått fel..

Till att börja med första samtalet inför sprutstart. Sköterskan sa att jag skulle skjuta upp mitt schema en dag. Vilket jag gjorde men efter det har det bara blivit fel.

Vi hade fel tid vid första VUL fast att jag fick besked på att allt enligt mitt schema skulle skjutas upp en dag.

När jag väl kom till VUL 2 blev läkaren sur över att hon var tvungen att skriva ut en extra spruta av orgalutran. Jag fick den VUL tiden lite hastigast och lustigt så stack på en rast från jobb. Jag hade därför inte mitt schema med mig. Läkaren misstrodd att jag behövde en extra spruta och påpeka det flera ggr. Enligt hennes data så skulle jag inte behöva det. Enligt mitt egna schema stämde det dock..

Vid ÄP glömde dom väga mig .. vilket jag fick reda på idag då jag vaknade med en svullen och spänd mage samt smärtor. Jag ringde in imorse och sköterskan frågade vad jag vägdes in på vid mitt ÄP.. oj det missades visst :-S

Stress och misstro är det sista man behöver vid denna typ av behandling.. Alla extra hormoner är fullt tillräckliga.

Vi har varjefall kommit fram till insättningen imorgon .,

Vad bör man tänka på inför? Får man någon bedövning? El det behövs inte? Hur går det exakt till? Behöver man byta om?
  • Emmis84
    Regnbågsdröm skrev 2016-09-15 18:23:55 följande:

Hej igen! (Började svara dig i en annan grupp också. Tittade inte på namnet först )

Ultraljudet idag gick bra. Över förväntan. Med tanke på att vi gjort tre försök innan det här så vet vi ju hur det brukar se ut på första ultraljudet. Nu såg det bättre ut än tidigare, sju blåsor varav sex som var på gång och den sjunde något efter. Nytt ultraljud på måndag. Kändes jättebra eftersom jag producerar dåligt och nu hade fler än vad jag brukar ha första ultraljudet. Så det känns bra! Dessutom var det ingen polyp på livmodern, vilket jag var nervös för eftersom jag opererade bort en i somras. Var nervös över att jag skulle ha fått tillbaka den.

Jobbigt att mycket blivit fel för er. Hoppas att det ordnar sig till det bästa nu!

Inför insättningen behöver du inte tänka på mer än vad de redan sagt till dig. Det känns ingenting, så bedövning behövs inte. Lycka till!

Åh vad härligt att höra! Då lär du nog ha dubblat blåsorna tills ÄP. Håller tummarna!

Idag ska man bli ruvare, känns lite overkligt. Men jag ska inte ha för höga förhoppningar..

Känns det något i magen efter insättning? Smärta el obehag? Jag är fortfarande lite svullen sen ÄP :-S

Vaknade i natt med smärtor och illamående men det gick som tur var över.
  • Emmis84
    hope88 skrev 2016-09-16 10:54:54 följande:

Är idag inne på ruvardag 14 alt 15 beroende på om man räknar ET som ruvardag 1. Pluset blir starkare och tog clearblue digital imorse som visade gravid 2-3 veckor så hormonerna ökar. I söndags när jag plussade svagt visade det gravid 1-2 veckor. Så idag är jag i vecka 4+2. Hoppas så att allt ska gå vägen denna gång. På söndag är det den riktiga testdagen och på måndag har jag återbesök på ivf kliniken för att kolla upp överstimuleringen och ta nya blodprover. Var där igår och då var äggstockarna fortfarande svulla och läkaren tog hcg i blodprov vilket också visade graviditet =) Hoppas det ser bra ut på måndag! Försöker njuta men oroar mig också.

Jag hejar på er tjejer! <3

Åh stort Grattis till pluset! Gud vad kul!

När upptäckte du att du var överstimulerade? Jag tror nämligen att jag är lätt överstimulerad.. men ska till RMC idag så vi får se vad dom säger..
  • Emmis84
    Regnbågsdröm skrev 2016-09-16 18:30:52 följande:

Oh. Hur många ungefär? Som vi alltid säger, det behövs bara ett guldägg! Jag håller tummarna så för dig! Då får du ÄP före mig Vi ska tillbaka på andra VUL på måndag, så får nog senare i veckan sen. Håller alla tummar! Vi ska ju också få två om vi har det. Aldrig haft två som varit bra vid ET. Hoppas den här gången! Har ni fått två innan? Kram!!

Två? :-O Jag visste inte ens det var möjligt Är det något dom frågar en om eller måste man själv vara på? Jag fick endast ett idag trots fyra andra som också hade utvecklat sig bra.
  • Emmis84

Igår var det ET för mig. Jag undrar hur länge man känner sig svullen, trött och lätt andfådd? Läkaren kollade inte om jag var överstimulerad fast att jag klart och tydligt uttryckte min oro. :-/

Jag börjar jobb på måndag och jobbar som undersköterska. Det är inte en lugn stund kan jag säga..

Är lite orolig över att riskera något samt hur tusan jag ska orka? Jag måste dessutom ha läkarintyg för forts sjukfrånvaro ..

• Emmis84
    hope88 skrev 2016-09-17 20:43:26 följande:

Härligt! Ruva på nu =)

Hm, kollade de om du hade vätska i buken?

Håll koll nu i helgen på om du går upp i vikt, magen svullnar mer (måtta om du kan), får väldigt ont, får kraftigt illamående/kräks eller får det tungt med andningen. I så fall får du åka in till gynakuten.

Jag fick tappas när jag började bli anfådd för minsta lilla. Har varit sjukskriven sen 3 dagar efter ET, hoppas kunna börja jobba igen på tisdag som planerat.

Hoppas du inte blir sämre <3

Nä han kollade inte om jag hade vätska i buken. :-/

Har nu beslutat mig för att kolla upp det imorgon på gyn- akut. Det kan väl inte vara riskfyllt att göra VUL så tidigt efter ET?

Tack för ditt svar :*)
  • Emmis84
    hope88 skrev 2016-09-17 20:46:38 följande:

Jag är fortfarande svullen och har ont och är nu 17 dagar efter ET. Andningen vart bra igen efter att de tömde buken på vätska. Anledningen till att jag har ont än är att tappa en på vätska inte botar överstimulering utan lindrar endast och har fått tillbaka lite vätska efter tappningen, men inte tillräckligt för att tömma. Ska tillbaka på måndag och se om det går åt rätt håll

När du börja misstänka överstimulering hade du gått upp i vikt då? Vad var dina symtom? Extrem smärta el endast lite obehag?

Dom vill att jag ska ha koll på vikten och den verkar faktiskt vara ok. Har inte gått upp något nämnvärt i vikt.

Börjar tro att mitt psyke spelar ett spratt med mig då jag ändå känner mig lätt andfådd.

Andfådd är man väl endast vid tydlig överstimulering då man samlar på sig vätska?

Kollade dom med VUL samma dag som ET utfördes på dig? Samt blodprov?

Jag har inte tagit några blodprov under hela min IVF. (endast i början av utredningen)

Ursäkta för alla hundra frågor haha

Kram på dig
  • Emmis84
    Hejhopp132 skrev 2016-09-18 23:03:16 följande:

Hej allihopa. Nykomling i både tråden och ivfbubblan. Satt tillbaka 1 ägg i torsdags och ruvar för fullt (rd 4). Vårat första efterlängtade försök, men det känns inte verkligt.. Lite som en testomgång och att det kommer krävas 3-4 ggr för att lyckas.. Dagarna går ganska bra än så länge , nätterna dock är fulla av konstiga drömmar om ämnet och jag vaknar orolig och trött.

Jag tycker ni alla är fantastiska som kämpar???? Kram till er!

Exakt så jag känner också .. jag är på rv 3 och detta är även min första IVF. Vi får följas åt

Jag vågar inte hoppas för mycket då många går igen denna process flera ggr. Det är som du säger, känns som en testgång.

Är du också extremt trött? Jobbar på som vanligt?

Fick ni några ägg till frysen?

Kram <3
  • Emmis84
    Hejhopp132 skrev 2016-09-19 10:07:45 följande:

Vilken tur att du känner lika, trodde jag var knäpp som tänkte att det inte känns på riktigt..

Jag har lite svårt att urskilja vad som är vad, jag blev lätt överstimulerade innan äp och hade ont och var svullen och öm vilket resulterade i trötthet. Mitt äp var fruktansvärt smärtsamt, jag tror att jag är extra känslig eller liknande, fick dubbla mängder smärtlindring men det hjälpte inte, jag hade panik, sköterskorna hade panik och min stakars sambo fick sig en chock och svimmade påväg tillbaka till rummet. Hela den upplevelsen plus öm och svullen efter äp genererade åter igen i trötthet och oro. Nu efter att Grynet är på plats är sömnen lite sämre men visst, jag upplever lite mer trötthet än vanligt. Satt precis på jobbet och tänkte "vad matt jag är" innan jag läste ditt svar..

5 ägg vid äp, 2 befruktade. Ett har satts in det andra långodlas, återstår att se om det klarar sig till frysen!

Känner du av äggstockarna fortfarande? Eller uppsvälldkänsla?

Jag är lite orolig att min överstimulering inte lagt sig riktigt. Vid äp såg de vätska i buken, fortfarande kvar vid insättning men inte mer iaf..

Kram

Jag förstör din oro. Min upplevelse av ivf- karusellen har inte heller varit så bra.

Jag känner fortfarande av äggstockarna. :-/

Jag känner mig fortfarande öm och är som sagt galet trött.

Idag är första dagen tillbaka på jobb och jag känner bara för att gråta. ( extra känsligt för minsta lilla)

Jag jobbar som undersköterska och det är inte en lugn stund. Stressen här tar kål på mig på ett sätt som det inte har gjort tidigare.

Folk säger till mig att ta det lugnt på jobb men det går inte att ta det lugnt på ett sånt här jobb.

Smärtan och svullnaden blir inte bättre av detta och jag är rädd att detta kommer riskera min ev graviditet.

Jag hade tänkt att ta en dag i sönder men nu vill jag bara ringa min husläkare och förklara läget.

Hur många äggblåsor hade du? Jag fick ut 13 ägg och 8 av dom befruktades. Desto fler äggblåsor desto större risk för kraftig överstimulering.

Känner du av någon andfåddhet? Väger du dig varje dag? Detta fick jag till mig då jag också oroa mig för överstimulering som inte gav med sig..
  • Emmis84
    Hejhopp132 skrev 2016-09-19 12:37:07 följande:

Min första dag på jobbet idag, jobbar personligassistent och har mycket lyft i jobbet. Försöker lyssna på rå att leva på som vanligt men klart att man oroar sig när det handlar om något så osäkert och värdefullt! Jag förstår att du är rädd att det ska påverka, är din chef informerad? Finns det möjlighet till andra arbetsuppgifter nu i början? Stress är svårt att få bukt på, jobbar på det varje dag! Prata med din husläkare och se vad han säger kanske vore bra!

Jag hade ca 15 i varje plus några små på torsdagen. De flesta var klara att tas ut redan då men fick lov att vänta till måndagen då många hade blivit förstora. Fick bara ut 5????

Jag väger och mäter mig då och då, har gått upp lite men kan inte säga att det är pga överstimulering än.. Hur ska man veta ????

Har di gått upp? Osäker på anfåddheten, gör du ?

Ah då har du lika tungt jobb som jag.. :-/

Hade du 15 blåsor på vardera äggstock? Det är många blåsor. Om du känner dig osäker eller orolig kontakta akut- gyn eller din ivf- klinik. Var går du?

Jag upplevde i helgen att jag var lätt andfådd så fort jag gjorde något. Det har dock försvunnit till idag.

Jag började ta vikten direkt när sköterskan påpeka det. Dom ska annars väga in vid ÄP. Ringer du in till kliniken kan du förhör dig med dom om din vikt. Jämföra vikt innan ÄP och nu. Har du ca 1 kg viktuppgång per dag ska du söka vård.

Min chef vet inget om detta. Jag vill gärna hålla det så också. Berättar jag för henne så kommer snart hela skaran veta. Det kommer mer kännas som en press än ett stöd. Har du berättar för din chef och kolleger?
  • Emmis84
    Sops skrev 2016-09-22 09:29:04 följande:

Plussade imorse på rd9! Men är lite fundersam då jag för tredje dagen i rad får en rosa flytning på morgonen. Sen inget alls under dagen?

Grattis till pluset! Måste vara en helt underbar känsla <3

Hur långt var ditt embryo odlat?
  • Emmis84

Jag är på ruvardag 10.. Inte långt kvar nu

Hur går det för er alla ruvare?

Någon som har tjuvtestat?

• Emmis84

Fick negativt på stickan och har ringt in mitt resultat till RMC...

När kan man starta IVF2? Krävs det att man pausar en månad(mens)? .. får man samma typ av behandling el dom kan ändra protokollet?

Vad jag har förstått så har dom varit nöjda med resultaten från sprutorna likaså hur många ägg som producerades. (Trots att det inte gick hela vägen) Då bör man väl köra på samma? Eller hur funkar det ?

Svar på tråden IVF med start i september 2016