• Tatami

IVF med start i september 2016

hope88 skrev 2016-10-27 18:17:28 följande:

Så bra att man kan vända sig dit :) Ja köerna här är ju väldigt långa speciellt om man går via landstinget. Vi fick vänta 1 år för att komma till Huddinge.

Det gör det :) Förstår men håller tummarna att sllt går vägen för dig!

Tack <3 Ja usch, vänta går inte riktigt för mig, varje månad blir det sämre liksom :/
  • Tatami
    Akira Öken skrev 2016-10-27 20:32:42 följande:

Ägg på plats. :)

Grattis till ditt lilla embryo! :D Nu får du ruva och vänta <3 Massa lycka till, håller tummarna för att det är ett guldägg du bär på nu!
  • Tatami
    hope88 skrev 2016-10-28 15:26:07 följande:

Tror jag hade 40%. Kändes inte som bra odds men med rätt ägg så :) Jag hoppas på plus! Kram

Era resultat på 35-40 % är jättebra, det är nästan max av vad det går att få. Anledningen till att det inte är högre är att månganägg har kromosomfel och vissa kommer aldrig ens implantera sig pga det. Och ytterligare fler blir tidiga missfall, alltså tidiga som kan testdatum. Så ni har båda två fått riktigt bra ägg!!! :)
  • Tatami
    hope88 skrev 2016-10-28 15:55:00 följande:

Ja så förklarade vår läkare också det :) Måste ha varit ett fint ägg <3 Förresten har du funderat något på fosterdiagnostik? Finns ju kub el nipt men är nervös att göra kub då jag läst att det kan ge falskt positiv sannolikhet pga ivfen..

Om jag kommer hela vägen dit så kommer jag att göra kub först, men oavsett resultat kommer jag sedan att göra NIPT. Man får betala själv men vad är 6000 kr i detta sammanhanget? Har redan lagt ca 100000 kr så....

Hade velat jobba på labbet där jag nu gör exjobb, de kan nämligen enkelt göra testet där :) Sekvenseringsplattformen för DNA i Uppsala, störst i Sverige.
  • Tatami
    typjag skrev 2016-10-28 11:01:26 följande:

ååh håller tummarna! Imorgon är det min tur. om lilla isbjörn vill tinas upp..

Lycka till idag! Håller tummarna för lyckad tining!
  • Tatami
    hope88 skrev 2016-10-29 09:48:45 följande:

Okej :) Vi funderar på att göra nupp (ul i kub men strunta i blodprovet) och så göra nipt. Betalar själv men det är det värt.

Ja 6000 kr till då är ju inte mycket i det sammanhanget. Hoppas så att det ska gå vägen för dig!

Åh låter som ett spännande jobb!

Ja jag tycker också det är så värt det. Kromosomfel vill jag gärna slippa oroa mig för. Tack för att du hoppas <3 Och ja, jobbet är spännande!! :D
  • Tatami
    Filli89 skrev 2016-10-29 12:13:55 följande:

åååh vad skönt, Du har kommit en bit. Jag är bara i v7 snart o tiden går så sakta, dessutom är jag orolig runt v10-11 för de var där det gick som det gick sist. Ännu är allt sånt irrelevant för mig, ja tänker att ja ska ta en dag i taget. vad dyrt det låter 7000? Och vad är nipt ens?

NIPT är en genetisk analys som görs såhär:

Ett blodprov från mamman analyseras. Ca 10% av cellerna i blodet kommer ursprungligen från fostret, så om mammans blod innehåller celler med kromosomfel så kommer de från fostret. Analysen räknar antalet kromosomer i cellerna som finns i mammans blod. Om det finns tre istället för två av kromosom 13,18 eller 21 så är detta inte så bra och leder till komplikationer. Man analyserar också mängden könskromosomer, X och Y. Det kan vara för få eller för många av dem också. Eftersom man tittar på könskromosomerna kan man också avgöra det biologiska könet på barnet (XX flicka XY pojke) men man väljer själv om man vill veta detta.

Så NIPT räknar alltså kromosomerna i cellerna som finns i mammans blod.
  • Tatami
    hope88 skrev 2016-10-29 12:31:15 följande:

Här är bebis i v 10+3, 3,7 cm liten ;) (om ni bilden kommer med:p)

Wow!!! :D Så häftigt!
  • Tatami
    Tatami skrev 2016-10-29 13:08:33 följande:

NIPT är en genetisk analys som görs såhär:

Ett blodprov från mamman analyseras. Ca 10% av cellerna i blodet kommer ursprungligen från fostret, så om mammans blod innehåller celler med kromosomfel så kommer de från fostret. Analysen räknar antalet kromosomer i cellerna som finns i mammans blod. Om det finns tre istället för två av kromosom 13,18 eller 21 så är detta inte så bra och leder till komplikationer. Man analyserar också mängden könskromosomer, X och Y. Det kan vara för få eller för många av dem också. Eftersom man tittar på könskromosomerna kan man också avgöra det biologiska könet på barnet (XX flicka XY pojke) men man väljer själv om man vill veta detta.

Så NIPT räknar alltså kromosomerna i cellerna som finns i mammans blod.

Ska tilläggas att detta test kan göras istället för fostervattenprov och samma information fås, det kostar dessutom mindre än att göra fvp och det är ingen ökad risk för missfall. Ändå vill man inte subventionera överallt. Varför? Jo för att man tror att fler skulle välja NIPT än hur många som väljer fvp idag. Det är alltså en ren kostnadsfråga. Egentligen är NIPT både billigare och säkrare.
  • Tatami
    hope88 skrev 2016-10-29 13:20:57 följande:

Ja kan man undvika fvp och mvp gör jag ju det i största möjlighet. Tycker det är trist att det inte subventioneras så det blir tillgängligt för de som vill utan den summan vi får lägga idag. Men förhoppningsvis blir det så inom några år.

Ja det är ju redan subventionerat i vissa län. Om man får ett dåligt resultat på kub.
Svar på tråden IVF med start i september 2016