Anonym (loppan) skrev 2016-08-10 23:25:26 följande:
Minns du dina trauman?
Jag minns inte dem. Jag 'vet' att min uppväxt var traumatisk men hela min barndom är som ett blankt blad. Minns typ ingenting. Har senare hört att det vanligt bland barn som upplevt upprepade trauman att inte minnas. Ett tag trodde jag att det var omöjligt att läka utan att kunna prata om det som hänt. Men trauma lämnar ju spår i kroppen. Och efter att ha gjort en del kroppsbaserat traumaarbete så har jag insett att man kan bearbeta trauma ordlöst.
Någon som vet om man pratar i emdr-terapi?
Jag började i psykoterapi och när jag öppnade ett trauma (som jag inte riktigt mindes innan) så vällde det över ett nytt, sedan ett nytt osv. Det gav en enorm åneststegring och flashbacks. Mina känslor kring traumat har varit väldigt inkapslade.
Man pratar en del i emdr, om du känner dig stabil och har någon som kan hjälpa dig om det blir kris så kan du prova att göra det hemma, finns på youtube. Jag kan länka om du är intresserad. Är dock rädd att du kan minnas saker du inte klarar av och tror att det är bättre om du gör sånt här i terapi.
Kan rekommender att göra tai chi, jag lärde mig från en video på youtube. Finns något som heter butterfly hug som också är bra .
Så här ser min emdr-terapi ut.
Vi väljer ut ett trauma. Jag behöver alltså berätta om det. Väldigt jobbigt och skamfyllt. Jag berättar hur hemskt minnet känns med en siffra. Psykologen kör igång sin emdr-maskin och jag ska tänka på minnet. Efter ett tag, kanske 30 sek så, tar vi paus och jag ska berätta vad jag tänker, känner osv. Sedan mer EMDR, paus osv tills jag inte orkar mer. Vi jobbar med bilden tills den är nere på 0.
Det är jobbigt. Men det hjälper. Det hjälper så otroligt mycket. Samma med Rosen-behandlingen. Jag klarar av mer och mer beröring, även om jag blir helt överkastad av minnen då också.
Jag skäms över att mina trauman inte är så allvarliga, men att mina reaktioner är så stora. Jag vill inte skämmas.
Hur ser ditt liv ut annars? Har du människor som är snälla runt dig? Tar du hand om din hygien? Orkar du göra saker?
Lycka till med ditt välmående.