• AstraG

Vi med PTSD

Några fler som lider a PTSD?

Har ni försökt att få hjälp? Haft det länge? Hur yttrar det sig?

Jag har själv haft PTSD i säkert över 10 år men blev diagnostiserad först för två år sedan. Innan trodde jag alla led av mardrömmar, flashbacks och panikattacker. Har fått det efter övergrepp.

Vore skönt att inte känna sig så ensam. Känns som att ingen förstår

• Svar på tråden Vi med PTSD
  • Anonym (loppan)
    crsmejl skrev 2016-08-10 23:00:53 följande:

Jag är relativt frisk nu, men några utvalda symptom av sådant som är/har varit är:

- återupplevelser: bilder, kastas tillbaka i traumat och tror att det händer just nu

- hög ångest

- mardrömmar

- stänga av känslomässigt

- dissociera 

- tvångstankar

- inte minnas traumat utan känner att det har hänt någon annan

- stockholmssyndrom

- undvika att prata om trauman

- inte klara av beröring

- att det är mitt fel

det är några av symptomen jag har haft eller har

Minns du dina trauman?

Jag minns inte dem. Jag 'vet' att min uppväxt var traumatisk men hela min barndom är som ett blankt blad. Minns typ ingenting. Har senare hört att det vanligt bland barn som upplevt upprepade trauman att inte minnas. Ett tag trodde jag att det var omöjligt att läka utan att kunna prata om det som hänt. Men trauma lämnar ju spår i kroppen. Och efter att ha gjort en del kroppsbaserat traumaarbete så har jag insett att man kan bearbeta trauma ordlöst.

Någon som vet om man pratar i emdr-terapi?
  • crsmejl
    Anonym (loppan) skrev 2016-08-10 23:25:26 följande:
    Minns du dina trauman?

Jag minns inte dem. Jag 'vet' att min uppväxt var traumatisk men hela min barndom är som ett blankt blad. Minns typ ingenting. Har senare hört att det vanligt bland barn som upplevt upprepade trauman att inte minnas. Ett tag trodde jag att det var omöjligt att läka utan att kunna prata om det som hänt. Men trauma lämnar ju spår i kroppen. Och efter att ha gjort en del kroppsbaserat traumaarbete så har jag insett att man kan bearbeta trauma ordlöst.

Någon som vet om man pratar i emdr-terapi?

Jag började i psykoterapi och när jag öppnade ett trauma (som jag inte riktigt mindes innan) så vällde det över ett nytt, sedan ett nytt osv. Det gav en enorm åneststegring och flashbacks. Mina känslor kring traumat har varit väldigt inkapslade.

Man pratar en del i emdr, om du känner dig stabil och har någon som kan hjälpa dig om det blir kris så kan du prova att göra det hemma, finns på youtube. Jag kan länka om du är intresserad. Är dock rädd att du kan minnas saker du inte klarar av och tror att det är bättre om du gör sånt här i terapi.

Kan rekommender att göra tai chi, jag lärde mig från en video på youtube. Finns något som heter butterfly hug som också är bra . 

Så här ser min emdr-terapi ut.

Vi väljer ut ett trauma. Jag behöver alltså berätta om det. Väldigt jobbigt och skamfyllt. Jag berättar hur hemskt minnet känns med en siffra. Psykologen kör igång sin emdr-maskin och jag ska tänka på minnet. Efter ett tag, kanske 30 sek så, tar vi paus och jag ska berätta vad jag tänker, känner osv. Sedan mer EMDR, paus osv tills jag inte orkar mer. Vi jobbar med bilden tills den är nere på 0.

Det är jobbigt. Men det hjälper. Det hjälper så otroligt mycket. Samma med Rosen-behandlingen. Jag klarar av mer och mer beröring, även om jag blir helt överkastad av minnen då också.

Jag skäms över att mina trauman inte är så allvarliga, men att mina reaktioner är så stora. Jag vill inte skämmas.

Hur ser ditt liv ut annars? Har du människor som är snälla runt dig? Tar du hand om din hygien? Orkar du göra saker?

Lycka till med ditt välmående. 

• Anonym (loppan)
    crsmejl skrev 2016-08-10 23:39:18 följande:

Jag började i psykoterapi och när jag öppnade ett trauma (som jag inte riktigt mindes innan) så vällde det över ett nytt, sedan ett nytt osv. Det gav en enorm åneststegring och flashbacks. Mina känslor kring traumat har varit väldigt inkapslade.

Man pratar en del i emdr, om du känner dig stabil och har någon som kan hjälpa dig om det blir kris så kan du prova att göra det hemma, finns på youtube. Jag kan länka om du är intresserad. Är dock rädd att du kan minnas saker du inte klarar av och tror att det är bättre om du gör sånt här i terapi.

Kan rekommender att göra tai chi, jag lärde mig från en video på youtube. Finns något som heter butterfly hug som också är bra . 

Så här ser min emdr-terapi ut.

Vi väljer ut ett trauma. Jag behöver alltså berätta om det. Väldigt jobbigt och skamfyllt. Jag berättar hur hemskt minnet känns med en siffra. Psykologen kör igång sin emdr-maskin och jag ska tänka på minnet. Efter ett tag, kanske 30 sek så, tar vi paus och jag ska berätta vad jag tänker, känner osv. Sedan mer EMDR, paus osv tills jag inte orkar mer. Vi jobbar med bilden tills den är nere på 0.

Det är jobbigt. Men det hjälper. Det hjälper så otroligt mycket. Samma med Rosen-behandlingen. Jag klarar av mer och mer beröring, även om jag blir helt överkastad av minnen då också.

Jag skäms över att mina trauman inte är så allvarliga, men att mina reaktioner är så stora. Jag vill inte skämmas.

Hur ser ditt liv ut annars? Har du människor som är snälla runt dig? Tar du hand om din hygien? Orkar du göra saker?

Lycka till med ditt välmående. 

Jag har haft turen att träffa på riktigt underbara människor som hjälpt mig i min traumabearbetning. Som varit inkännande och trygga och gett mig kärlek och beröring på rätt sätt. Det skulle aldrig varit möjligt utan att jag gjort stabiliserande arbete med mindfulness och yoga först. Sedan har jag träffat diverse 'healers' som hjälpt mig i varierande grad. Och använt dansen (tillsammans med andra) för att uttrycka och bearbeta trauman och tillhörande känslor.

Vet inte exakt vad som gjort vad. Men var alltid på helspänn tidigare och hade katastrofkänningar. Litade inte på människor. Kände mig otrygg och reagerade med panik på minsta lilla. Klarade inte av beröring och kände mig som en ensam vilsen satellit i rymden. Idag känner jag mig lugn och trygg i mig själv. Vågar sova själv. Hyperreagerar inte längre. Klarar av närhet och beröring i ganska stor utsträckning. Litar på mig själv och andra. Och litar på att andras godhet. Jättestor skillnad. Jobbar och funkar i det vardagliga idag. Du då? Jag tror att alla kan bli friska :)
  • crsmejl
    Anonym (loppan) skrev 2016-08-10 23:52:59 följande:
    Jag har haft turen att träffa på riktigt underbara människor som hjälpt mig i min traumabearbetning. Som varit inkännande och trygga och gett mig kärlek och beröring på rätt sätt. Det skulle aldrig varit möjligt utan att jag gjort stabiliserande arbete med mindfulness och yoga först. Sedan har jag träffat diverse 'healers' som hjälpt mig i varierande grad. Och använt dansen (tillsammans med andra) för att uttrycka och bearbeta trauman och tillhörande känslor.

Vet inte exakt vad som gjort vad. Men var alltid på helspänn tidigare och hade katastrofkänningar. Litade inte på människor. Kände mig otrygg och reagerade med panik på minsta lilla. Klarade inte av beröring och kände mig som en ensam vilsen satellit i rymden. Idag känner jag mig lugn och trygg i mig själv. Vågar sova själv. Hyperreagerar inte längre. Klarar av närhet och beröring i ganska stor utsträckning. Litar på mig själv och andra. Och litar på att andras godhet. Jättestor skillnad. Jobbar och funkar i det vardagliga idag. Du då? Jag tror att alla kan bli friska :)

Det låter som om du har kommit lång på din resa, så härligt för dig. Behöver du fortfarande behandla din ptsd?
    Du minns inga trauman alls? Hur känns det?

Jag fungerar bättre och bättre. Försöker ta mig tillbaka till jobbet för andra gången. Hoppas på att jag ska klara det.
    Tyvärr mår jag dåligt i min relation. Det är det stora som hindrar mig just nu för att klara av vardagen. Vi går i parterapi.

Min vanliga terapi har inte börjat ännu, men jag har tvångstankar kring att få flashbacks igen i terapin. Det är så fruktansvärt jobbigt.

• Anonym (loppan)
    crsmejl skrev 2016-08-11 10:39:34 följande:

Det låter som om du har kommit lång på din resa, så härligt för dig. Behöver du fortfarande behandla din ptsd?

Du minns inga trauman alls? Hur känns det?

Jag fungerar bättre och bättre. Försöker ta mig tillbaka till jobbet för andra gången. Hoppas på att jag ska klara det.

Tyvärr mår jag dåligt i min relation. Det är det stora som hindrar mig just nu för att klara av vardagen. Vi går i parterapi.

Min vanliga terapi har inte börjat ännu, men jag har tvångstankar kring att få flashbacks igen i terapin. Det är så fruktansvärt jobbigt.

Alltså jag har några enstaka minnesbilder av att jag och mina syskon blivit utsatta för grov misshandel men till största delen är min barndom som ett blankt blad. Försökt pussla ihop genom att prata med syskon och släktingar men det kommer nog aldrig bli klart för mig exakt vad som hände. Men jag hade större behov av att veta och förstå när jag fortfarande mådde dåligt. Idag är det mindre viktigt. Just nu räcker det för mig att att bara 'veta' :)

Hoppas verkligen att du får den hjälpen du behöver. Tips är mindfulness och meditation för 'grounding'. Man kan använda sig av dessa som verktyg för att lugna ner sig när man hyperreagerar, särskilt när man på något sätt bearbetar.
  • AstraG
    crsmejl skrev 2016-08-10 23:07:37 följande:

Det låter som en hemsk upplevelse med hypnosen, inte konstigt du tappade förtroendet. Det är svårt nog utan att behöva hantera behandlarens osäkerhet och inkompetens. Jag tycker det var starkt av dig att lyssna på din magkänsla.

Jag har själv erfarenhet av att psykologer/läkare gör mer skada än nytta. 

Jag har försökt läsa på om magnesium men har svårt att hitta bra studier kring det och berättar bara hur det är för mig. Magnesium hjälper mig att sova djupare, slappna av mer, få mer energi och bli klarare i huvudet. Magnesium kan tas upp via huden. Jag har köpt magnesiumklorid-spray från hälsokosten. Har använt det i cirka 3 månader och jag mår mycket bättre. Känner mig inte konstant utmattad, har mindre ångest. Rekommenderar det verkligen. Googla gärna och läs mer, men som sagt svårt att hitta studier kring magnesiumolja.

Ja det var verkligen ingen bra upplevelse. Så det var nog bra att avbryta den kontakten. Eller, det var bra för nu har jag hamnat på ett så mycket bättre ställe. Det är tråkigt när det blir så, att psykologer och läkare nästan skapar nya trauman. Samma med rättsväsendet. Kan känna att den rättegången jag fick genomgå som femtonåring är ett trauma. Hemsk verkligen.

Det låter verkligen som något som jag ska testa. Det är inte farlig på något sätt?

Jag blir så himla glad när jag läser dina svar och ser att du har kommit framåt i livet. Det kan kännas så jäkla hopplöst. Som att jag är förstörd för all framtid men dina svar inger lite hopp.

Vad är rosen-metoden för något?

• AstraG
    Anonym (loppan) skrev 2016-08-10 23:52:59 följande:

Vad roligt att läsa att du mår bättre och verkar ha hittat en harmonisk tillvaro. Det ger lite ljus till en som fortfarande famlar.
  • Anonym (Blivande Mormor)

Hej ! är mamma till en dotter med PTSD har skapat en ny tråd med min fråga, men frågar även här . Har någon av er med PTSD varit gravid eller kanske är gravid nu ?
    Hur har ni mått under era graviditeter och har ni medicinerat och med i sådant fall vad ? Många frågor JA, men känner stark oro för min dotter , då hon inte längre fick ta den medicin hon tar och nu mår hemskt dåligt . Har även sagt att hon är rädd att hon inte kommer kunna fullborda denna graviditet , även om det är en efterlängtad sådan .

• AstraG
    Anonym (Blivande Mormor) skrev 2016-08-14 20:03:13 följande:

Hej ! är mamma till en dotter med PTSD har skapat en ny tråd med min fråga, men frågar även här . Har någon av er med PTSD varit gravid eller kanske är gravid nu ?
    Hur har ni mått under era graviditeter och har ni medicinerat och med i sådant fall vad ? Många frågor JA, men känner stark oro för min dotter , då hon inte längre fick ta den medicin hon tar och nu mår hemskt dåligt . Har även sagt att hon är rädd att hon inte kommer kunna fullborda denna graviditet , även om det är en efterlängtad sådan .

Hej!

Va fint av dig att du engagerar dig i din dotter och hennes välmående. Det värmer att se. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av det. Men hoppas du hittar någon som kan ge lite tips och att allt går bra. Häftigt att bli mormor! Grattis :)
  • Anonym (en annan)

Jag har C-ptsd av återkommande trauman i vuxenålder som till slut resulterat i att Livsglädjen försvann(blivit inlagd). Små avsvimningar när jag triggas. Kan idag inte sova utan sömnpiller. Jag kommer förhoppningsvis få behandling men det tar tid. Ja är man som levt xx år med en psykisk instabil person. Normal uppväxt utan problem. 

• crsmejl
    Anonym (en annan) skrev 2017-01-09 00:35:41 följande:

Jag har C-ptsd av återkommande trauman i vuxenålder som till slut resulterat i att Livsglädjen försvann(blivit inlagd). Små avsvimningar när jag triggas. Kan idag inte sova utan sömnpiller. Jag kommer förhoppningsvis få behandling men det tar tid. Ja är man som levt xx år med en psykisk instabil person. Normal uppväxt utan problem. 

Jag beklagar. Vill du berätta din historia?

Jag brukade trilla ihop tidigare när jag blev triggad, som att svimma fast hjärnan var vaken men jag var oförmögen att röra mig. Så otroligt obehagligt.

Jag skriver här, för jag känner mig ensam. Som ett ufo bland alla normala. Den känslan gör så otroligt ont. Att jag pga mina trauman inte passar in någonstans.

Tråkigt, att du måste vänta på behandling. Vad ska du få för hjälp?

• Anonym (en annan)
    crsmejl skrev 2017-01-09 15:23:59 följande:

Jag brukade trilla ihop tidigare när jag blev triggad, som att svimma fast hjärnan var vaken men jag var oförmögen att röra mig. Så otroligt obehagligt.

Jag skriver här, för jag känner mig ensam. Som ett ufo bland alla normala. Den känslan gör så otroligt ont. Att jag pga mina trauman inte passar in någonstans.

Hej.

Jag kanske kommer berätta längre fram men vill inte "outa" mig just nu. Det jag skrev borde räcka rätt långt. Kommer skriva mer här senare. Jag förstår att du känner dig ensam. Samma här. Jag känner mig också rätt utanför när det gäller värderingar och handling. Kanske inte som ett ufo men väldigt ensam. Men jag har mig själv att skylla som levt det livet jag levt. Mer senare. Take care
  • Anonym (en annan)
    crsmejl skrev 2017-01-09 15:23:59 följande:

Angående hjälp så skall jag väl få en utredning så småningom  men idag är det rätt dåligt med förståelsen för detta. Inte alla som förstår när man under längre tid haft återkommande trauman. Detta sliter något otroligt och till slut faller även den högsta furan. Detta har tyvärr skett nyligen för mig och som jag skrev tidigare är det mitt eget fel som hållit ihop med en psykiskt instabil person i xx år. Dom ständigt återkommande problemen genom åren som Psykisk misshandel/hån/hat/hot/manipulation.

Givetvis har det varit bra perioder också och det är väl dom man sugit på och mest kommer ihåg. Men jag träffade några damer för någon vecka sedan (samtal) som var väl insatta i problematiken och där fick jag frågan hur mycket i % det hade varit bra på riktigt. Det var första gången som någon frågade detta och jag hade givetvis inte frågat mig själv det någon gång :-/

Efter en lite stund sa jag 50% kanske lite mer men man är som en alkolist och småljuger nog för sig själv men säg 50% då så frågade dom om jag ville ha det så i xx år framåt. Du kommer gå under sa dom. Vilket i praktiken jag redan gjort.

Dom nyligen små avsvimningarna som triggas av "något" har varit extremt otrevliga. Jag har gått på högvarv sista ca 2,5 månaderna och gör alltså fortfarande. Det är alltså separation big time nu och i ett läge i livet där jag satsat allt för att min kvinna (nu ex.) skulle få må bättre vilket hon har gjort stora delen av 2016 men det föll stenhårt även efter nästan 2 år av lugn/kärleksfullhet och framtidsplaner. När jag säger stenhårt så var det YXA. Jag fattade ingenting och stod där naken vilket jag fortfarande gör. Dock denna gången utan möjlighet till bostad/dålig ekonomi och numera ingen kärlek. 

Läget har varit dåligt innan men denna gången gick jag "All in" för att skapa en framtid på äldre dagar som skulle vara. Vilket jag också fick bekräftelse på och mycket tills YXAN kom. Jag försökte hantera det som innan men slaget blev för stort denna gång och jag föll. Blev inlaggd och efter det har jag inte repat mig. Det enda jag fått som "tröst" är "Jasså du har stått ut så länge"

Jag är äldre med alla dessa år i bagaget och nu totalt ensam. 

Utsliten av dom sista 3 månaderna med en skam och förnedring som jag undrar om jag kommer klara av. Jag är alltså man av den äldre sorten som värderar en relation även om man är ihop med en "Sjuk" person. Kämpat, älskat och skapat.

Med mitt sätt har jag alltså tryckts ned till obefintlighet idag! Jag är så ledsen
  • Anonym (en annan)

För att vara mer tydlig så tappade jag alltså Livsgnistan. Det har aldrig hänt tidigare. Detta beroende på den insats som jag gjort denna gång. Tyvärr så lever detta problemet kvar efter dessa månader. Jag är långt ifrån stabil och måste sysselsätta mig för att överleva. Idag sitter jag inne p.g.a. vädret och ångesten blir total. Jag har ingen direkt att vända mig till utan får klara mig själv. Jag är medveten om att jag behöver vård och att jag helst skall ha personer runt mig så mycket det går. Men det fungerar inte beroende på där jag/vi bor idag.

Läget måste förändras och jag måste komma iväg(fly) även om det blir till att sova på soffan hos någon kompis. Sedan kvinnan hamnade i skov för ca 3 månader sedan har livet varit ett stort vakuum med alla inslag som finns att säga. Det i sig har tagit mig djupare ner vilket jag inte klarar av för egen del att parera. Att mitt livs kärlek körde "dubbelt" under en tid fick mig att tappa allt med tanke på hur bra via har haft det. Jag har satsat 1/4 av mitt liv i denna relation som idag har kommit till en ende med förskräckelse. Livsgnistan är borta. Tiden går långsamt och möjligheterna efter detta boende är mer eller mindre 0.

Dom jag pratat med står också handfallna efter som det hela praktiskt är så komplext. Min liv är bra om det kommer andra till nytta genom min erfarenhet. 

• Anonym (En till)

Hej jag har komplex PTSD och DDNOS. Upprepade trauman från barndom sexuellt utnyttjande destruktiva förhållande hot o våld, levt på skyddat. Går på kbt och traumagrupp

• Anonym (A)

Min hjärna är inställd på katastrof dagligen.Är ständigt orolig för nästa katastrof.För det hänt en del svåra saker.

Svar på tråden Vi med PTSD