Kompisen säger alltid nej
Svårt det där. Vi har lite samma situation, men står på andra sidan. Våra killar är dock sju år och den andra killens mamma frågar om de kan leka och min kille vill inte och jag känner att jag måste komma med ursäkter/linda in mina nej på ett fint sätt. Min sjuåring vill inte leka med detta barn. Han kan inte riktigt förklara varför, men de har väl inte klickat helt enkelt. Jag vill inte tvinga honom för att vara snäll mot det andra barnet. Tänker om jag själv skulle sättas att umgås med en annan person jag inte har något gemensamt/trivs med på fritiden. Sedan pratar vi självklart om att man ska vara en bra kompis osv, men det tycker inte jag är samma sak som att "tvingas" leka med någon när man inte vill. På förskolan är det ofta mkt att alla ska få vara med, vilket är bra, men ju äldre de blir, ju mer bryter dem sig loss och upptäcker olikheter mellan sig.
Om du inte vill att det barnet ska få vara med när ditt barn har en annan kompis hos sig så får du väl säga att "nu är X här och leker, men en annan dag kan du gärna komma och leka, om du upplever att han bara kommer för kompisen som är där egentligen.