• Anonym (DL)

Sonens flickvän är gravid

Sonen 19 år har en flickvän 16 år.

Vi fick reda på att hon är gravid på ett konstigt sätt. Sonen hade sin mobil i tv-rummet på bordet medan han var i duschen, då hörde jag och min man att han fick ett sms. Vi gick inte in och läste vad det stod utan kollade bara på själva skärmsläckaren. Det var hans flickvän som skrev att gravtestet var positivt osv.

Vi blev väldigt chockade av detta. Vi tror inte att han hade tänkt berätta om detta för oss alls, då han är en person som inte brukar berätta så mycket om vad som försiggår i sitt liv. Han har aldrig haft en flickvän förut och när han väl träffade en tjej blev jag nog förvånad, och nu är hon plötsligt gravid. Han är verkligen ingen slarvig eller dålig typ, och det tror jag inte att hon är heller, men är tveksamma om de är redo för ett barn.

Vad ska vi göra nu när vi vet om detta? Vill ju stötta och hjälpa i vilket beslut de än tar men det känns som att det kommer bli världens kaos om vi lägger oss i. Men vi kan ju fan inte bara låta det vara och sopa det under mattan som att det är en liten grej.

• Svar på tråden Sonens flickvän är gravid
  • Carambolan

Det verkar tyvärr inte bättre än att han antingen är slarvigare än ni tror eller har sämre omdöme än ni tror.

Jag tycker att du ska säga ungefär det du skrev här: att du råkade läsa hans meddelande på skärmen när det kom och att du vet att hon är gravid. Fråga om han vill prata om det. Vill han inte det så säg att han är välkommen att prata om det när som helst.

• Anonym (DL)
    Carambolan skrev 2016-08-23 20:45:06 följande:

Det verkar tyvärr inte bättre än att han antingen är slarvigare än ni tror eller har sämre omdöme än ni tror.

Jag tycker att du ska säga ungefär det du skrev här: att du råkade läsa hans meddelande på skärmen när det kom och att du vet att hon är gravid. Fråga om han vill prata om det. Vill han inte det så säg att han är välkommen att prata om det när som helst.

Han är inte slarvig.

Klart vi har funderat på att säga det så, men då kanske han blev sur för att vi kollade vad hon skrev.
  • Topcom

Eller så bara inser ni att han är 19 och tar ansvar för sitt liv. Om 16-åringen är normal kommer hon göra abort.

• Carambolan

Vill ni inte avslöja att ni har tjuvläst så finns det nog inte mycket annat att göra än att vänta och se om han själv berättar.

När jag var 19 hade jag aldrig i livet berättat om en abort för mina föräldrar. Behåller hon barnet lär de väl berätta det förr eller senare...

• Kuddebarn

Om ni ska prata med honom om det här så måste ni ju avslöja att ni tjuvläst det hon skrev, annars får ni väl vänta tills dem berättar för er, om de nu gör det.

• Nikolinas
    Topcom skrev 2016-08-23 20:58:26 följande:

Eller så bara inser ni att han är 19 och tar ansvar för sitt liv. Om 16-åringen är normal kommer hon göra abort.

Jo verkar som att han tar väldigt mycket ansvar när han gör en minderårig flicka gravid.
  • Anonym (qq)

ni kan väl avvakta nån vecka eller två och inte låtsas om att ni vet nåt. De två ungdomarna lär ju behöva prata om saken enskilt, innan de sen kanske säger nåt till er. Hon kanske vill prata med sina egna föräldrar först tex. 

Kanske vill hon göra abort och inte tala om det för nån så att ingen ska veta om att det nånsin hänt? Det förstör ni möjligheten för om ni avslöjar att ni vet. Hon kan ju också få missfall tidigt, det är ju oerhört vanligt. 

• Ellan1

Säg att ni råkade kolla på mobilen då det plingade till och ni trodde det var någon utav eras mobiler och då råkade se vad som stod, va inte hård på utan be om ursäkt för att du råkat läsa och låt höra hans version :)

• Anonym (Sol)

Instämmer med Ellan1. Eftersom det är känsligt bör ni vara försiktiga men svårt att hålla helt tyst om en sån sak som ni faktiskt bara råkade se.

• Topcom
    Nikolinas skrev 2016-08-23 21:04:48 följande:
    Jo verkar som att han tar väldigt mycket ansvar när han gör en minderårig flicka gravid.
    Hon är minderårig men byxmyndig, hon får alltså ha sex. Skitsnack att han "inte har tagit ansvar". Olyckor sker, flickvännen kan ha slarvat med p-piller eller vad som helst.

Ts, jag skulle känna mig attackerad om min mamma berättade att hon visste om en sådan grej utan att jag själv hade sagt något. Det är troligtvis jätteprivat för din son. Om han vill säga något kommer han göra det.
Svar på tråden Sonens flickvän är gravid