• Anonym (DL)

Sonens flickvän är gravid

Sonen 19 år har en flickvän 16 år.

Vi fick reda på att hon är gravid på ett konstigt sätt. Sonen hade sin mobil i tv-rummet på bordet medan han var i duschen, då hörde jag och min man att han fick ett sms. Vi gick inte in och läste vad det stod utan kollade bara på själva skärmsläckaren. Det var hans flickvän som skrev att gravtestet var positivt osv.

Vi blev väldigt chockade av detta. Vi tror inte att han hade tänkt berätta om detta för oss alls, då han är en person som inte brukar berätta så mycket om vad som försiggår i sitt liv. Han har aldrig haft en flickvän förut och när han väl träffade en tjej blev jag nog förvånad, och nu är hon plötsligt gravid. Han är verkligen ingen slarvig eller dålig typ, och det tror jag inte att hon är heller, men är tveksamma om de är redo för ett barn.

Vad ska vi göra nu när vi vet om detta? Vill ju stötta och hjälpa i vilket beslut de än tar men det känns som att det kommer bli världens kaos om vi lägger oss i. Men vi kan ju fan inte bara låta det vara och sopa det under mattan som att det är en liten grej.

• Svar på tråden Sonens flickvän är gravid
  • Nikolinas
    Topcom skrev 2016-08-23 21:40:01 följande:

Hon är minderårig men byxmyndig, hon får alltså ha sex. Skitsnack att han "inte har tagit ansvar". Olyckor sker, flickvännen kan ha slarvat med p-piller eller vad som helst.

Ts, jag skulle känna mig attackerad om min mamma berättade att hon visste om en sådan grej utan att jag själv hade sagt något. Det är troligtvis jätteprivat för din son. Om han vill säga något kommer han göra det.

Ja, men hon är fortfarande minderårig och han är myndig och anses som vuxen och borde ha bättre omdöme. Vad som har skett kan vi omöjligt veta. Det kan vi bara spekulera i. Dom kanske inte hade nåt preventivmedel alls och då är båda ansvarslösa och har tagit 0 ansvar serru.
  • Anonym (Vänta)

Vänta ett någon vecka innan du gör något iaf. Jag och mitt ex vart gravida när vi var 19. Vi hade inte ens vart tillsammans ett år. 

Tog oss minst två veckor innan vi berättade för våra föräldrar. Vi vägde ev. abort mot att behålla. Gjorde UL för att ens kolla hur mycket tid vi hade på oss att bestämma oss osv. allt det där tar tid.. Vi ville inte heller låta andra påverka vårat beslut.

Så vänta ett tag innan ni tar upp det här iaf. Antagligen så kommer de göra abort och kanske försöka hålla tyst om det. Om det går 4-5 veckor eller nått och ni inte hör något skulle jag ändå ta upp det. Han är 19, säkert skönt att känna ert stöd oavsett vad. Han känner säkert att han bär ett stort ansvar i det här och skäms kanske lite.   

• Anonym (Id)
    Nikolinas skrev 2016-08-23 21:46:45 följande:

Ja, men hon är fortfarande minderårig och han är myndig och anses som vuxen och borde ha bättre omdöme. Vad som har skett kan vi omöjligt veta. Det kan vi bara spekulera i. Dom kanske inte hade nåt preventivmedel alls och då är båda ansvarslösa och har tagit 0 ansvar serru.

Nej men håll truten då så länge du inte vet hur det gått till!
  • Anonym (Ida)

Jag blev också gravid när jag var 16 år. Jag blev dåligt bemött av mina föräldrar medan pappans mamma försökte stötta. Vi behöll barnet.

Var stöttande! Va tydlig med att ni inte är ute efter att tvinga dem till något för de har ni inte ens rätt till. Det är mycket vettigare att stötta dem i deras val för de kommer göra sitt val vad ni än tycker.

Jäkla trams att dividera om att han är 3 år äldre, borde veta bättre och bla bla. Där är folk i ALLA åldrar som råkar ut för oplanerade graviteter.

• fjanten

Jag håller med de som sagt "avvakta". Det skadar ju inte att vänta i någon vecka och låta saken sjunka in hos din son, och låta de två ha tid att prata om saken. Så kan ni ta tiden till att tänka över hur ni bäst kan stötta er son OM det skulle bli så att de väljer att behålla barnet trots de, enligt min mening, dåliga förutsättningarna? Säger sonen inte något på länge kanske ni bör ta upp det ändå. Gör hon abort så gör hon, behåller hon skulle ni ju få veta det förr eller senare ändå...

• Anonym (???)
    Anonym (DL) skrev 2016-08-23 20:55:41 följande:
    Han är inte slarvig.

Klart vi har funderat på att säga det så, men då kanske han blev sur för att vi kollade vad hon skrev.
    Men DET är väl ert minsta problem just nu?
    Säg till honom som det är, och fråga vad de tänkt göra med det här beskedet.
  • Anonym (Ugglan)

Jag skulle vänta ut dem och sedan stötta dem i sitt beslut oavsett vad de väljer att göra.

• Anonym (Barnet)

Jag blev gravid när jag var 19 med min pojkvän sen 2 månader tillbaka. Vi var oansvariga och skyddade oss inte, unga och dumma som vi var.

Vi höll det för oss själva och gjorde abort.

Idag nästan 10 år senare år vi gifta och har ett barn under året.

Det är bara en som känner till vår abort och det är min mans bästa vän. För mig är det något väldigt privat som ingen annan har med att göra.

Så vad gäller sin myndiga son så tycker jag att det är hans privata angelägenhet. Däremot är flickan väldigt ung och knappast lika redo eller mogen att utan vuxnas hjälp hantera detta.

Så jag tycker nog att ni ska ta upp detta pga flickans unga ålder, samt meddela hennes föräldrar. Hon är ju fortfarande ett barn själv.

• Anonym (M)
    Anonym (DL) skrev 2016-08-23 20:55:41 följande:
    Han är inte slarvig.

Klart vi har funderat på att säga det så, men då kanske han blev sur för att vi kollade vad hon skrev.
    Är du säker på att han inte har slarvat? Allting kan hända t.e.x hon slarvar med p-pillren, kondomen gick sönder eller att hon inte går på p-piller alls.
    Allting är möjligt men du får göra dig redo att bli farmor och stötta.
    Nikolinas skrev 2016-08-23 21:04:48 följande:
    Jo verkar som att han tar väldigt mycket ansvar när han gör en minderårig flicka gravid.
    Det är bådas ansvar!
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Barnet) skrev 2016-08-24 13:07:48 följande:

Jag blev gravid när jag var 19 med min pojkvän sen 2 månader tillbaka. Vi var oansvariga och skyddade oss inte, unga och dumma som vi var.

Vi höll det för oss själva och gjorde abort.

Idag nästan 10 år senare år vi gifta och har ett barn under året.

Det är bara en som känner till vår abort och det är min mans bästa vän. För mig är det något väldigt privat som ingen annan har med att göra.

Så vad gäller sin myndiga son så tycker jag att det är hans privata angelägenhet. Däremot är flickan väldigt ung och knappast lika redo eller mogen att utan vuxnas hjälp hantera detta.

Så jag tycker nog att ni ska ta upp detta pga flickans unga ålder, samt meddela hennes föräldrar. Hon är ju fortfarande ett barn själv.

Hur vet du hur mogen hon är eller hur hon hanterar det? Hon har rätt till ett privatliv och det är knappast TS ansvar eller rätt att meddela hennes föräldrar.
Svar på tråden Sonens flickvän är gravid