Sonens flickvän är gravid
Det är ju lite tidigt att skaffa barn. Jag tror att de behöver få veta hur tungt det är att skaffa barn tidigt. Självklart ska de fatta beslutet själva, men de behöver ju få rejält med information så de i alla fall anar konsekvenserna av det beslut de fattar.
Jag hade en klasskamrat i 15års åldern som blev gravid med nån 19-20 årig kille. De bestämde sig för att behålla barnet... men innan barnet ens var fött så hade de separerat.
Hon fick börja gymnasiet ett par år för sent, och hade svårt att fokusera på det som ensamstående förälder. Hon har idag ett rätt dåligt jobb, inga direkta karriärmöjligheter. Självklart är det kanske så att hon inte hade fått ett lysande jobb om hon gjort abort, men då hade hon i alla fall haft en rimlig chans!
Jag säger inte att det är rätt att alltid göra abort, men man ska ju veta att många dörrar i livet stängs om man så tidigt blir förälder. Det är ju gott om tillfällen att bli gravid senare, när det passar bättre i livet.
Så TS, om jag vore dig skulle jag säga att jag råkade se det på skärmsläckaren, och fråga lite grann om hur de tänker göra. Visst, förtroendet blir lite knäckt, men det kanske det är värt??