• fjanten

Berätta att man är gravid! TIPS

Första barnet berättade vi till de närmsta i vecka 13. Över telefon (hans familj bor på andra sidan jorden och min ca 120 mil härifrån).

Andra barnet (jag är gravid nu) skickade vi bild från gravidappen och skrev att xxx skulle bli storebror.

Hur kan din man vara gravid!? Skämt åsido Tycker det är lustigt när par säger att "de" är gravida

• fjanten
    Anonym (anna) skrev 2016-09-03 08:27:13 följande:

Tja, jag har bara inte förstått varför man säger "vi är gravida" när det är tjejen som är det. Jag berättade också tidigt, men mer med ett "vi hoppas att allt går bra", än att bara ta för givet att det blir barn. Jag jobbar på en gynavdelning, så jag vet att massor kan hända längs vägen även efter v 12.

Vi har också sagt litegrann som att "om allt går vägen så...", men samtidigt vill jag inte leva i rädsla hela graviditeten och tänka att allt kommer gå fel. Även fast det kan gå åt helvete tyvärr.

Tycker också det är märkligt med "vi" är gravida. Nej, ni ska ha barn, eftersom kvinnan är gravid. Brukar alltid börja le litegrann när par uppger att de är gravida. "Jaha Anders, har du mått illa mycket? Börjat känna av någon foglossning?"
  • fjanten
    stor grön drake skrev 2016-09-03 10:45:55 följande:

Så, om man hjälps åt att laga mat, men den ena äger kastrullen, så är det bara ägaren som är kock?

Jag tycker att man visst kan säga "vi är gravida", allt beror ju på hur delaktig den andra parten är. Det är säkert dialektala skillnader då uttrycket "vi väntar barn" inte används mycket här,

Fast mannen är ju inte gravid, oavsett hur delaktig han är. Han ska bli förälder lika mycket som hans gravida kvinna, han ska få barn lika mycket som hans gravida kvinna, men han är inte gravid över huvud taget.

Om du vill ta matlagning som exempel så är det inte jag som lagar maten även fast jag tittar på, köpt ingredienser, utrustning och utbildat mig till kock - om någon annan är den som lagar maten.
  • fjanten
    stor grön drake skrev 2016-09-03 13:14:12 följande:

I förhållande till matlagningsexemplet så har mannen lagt i hälften av ingredienserna, rört om och ställt in allt i ugnen. Jag sa inte att "han" är gravid, utan "de/vi".

Och därmed lämnar jag ämnet då det är helt OK i tråden

Då har ju mannen lagat mat tillsammans med ugnen i ditt exempel, perfekt. Precis som han har skapat barnet tillsammans med kvinnan, men han blir inte gravid av resultatet såsom kvinnan blir
Svar på tråden Berätta att man är gravid! TIPS