• Annaelisabeth

IVF via landstinget trots privat klinik

Hej! 

Jag har en fråga som jag hoppas att någon kan svara på. Jag och sambon har försökt att få barn i 1,5 år. Nu har vi vänt oss privat för att göra en fertilitetsutredning. Om detta skulle leda till att vi blir tvungna till IVF (förhoppningsvis blir inte detta fallet), är det möjligt att det kan gå på landstinget trots att vi har vänt oss privat, eller förbrukas våra tre försök i och med att vi har vänt oss till en privat klinik i första hand?

Kliniken har för övrigt samma avgifter som landstinget i och med att de har ett avtal, vet dock inte exakt vad som ingår i detta.  

Jag är otroligt tacksam för svar. 

• Svar på tråden IVF via landstinget trots privat klinik
  • Lee***

[quote=76948263][quote-nick]Annaelisabeth skrev 2016-09-06 22:20:33 följande:[/quote-nick]Hej! 

Jag har en fråga som jag hoppas att någon kan svara på. Jag och sambon har försökt att få barn i 1,5 år. Nu har vi vänt oss privat för att göra en fertilitetsutredning. Om detta skulle leda till att vi blir tvungna till IVF (förhoppningsvis blir inte detta fallet), är det möjligt att det kan gå på landstinget trots att vi har vänt oss privat, eller förbrukas våra tre försök i och med att vi har vänt oss till en privat klinik i första hand?

Kliniken har för övrigt samma avgifter som landstinget i och med att de har ett avtal, vet dock inte exakt vad som ingår i detta.  

Jag är otroligt tacksam för svar. [/

Har igen betydelse, ni kan göra er behandling privat o sedan ställ er i kö.

Vi går privat ( på ivf klinik, tredje försöket) ( har inte bott ihop i 2 år) men kommer att ta kontakt med landstinget, om vi inte lyckas bli gravid innan året är slut.

• finee

Vi vände oss också till en privat klinik för utredning. Utredningen pekade på att vi behövde IVF. Den privata kliniken hade vårdavtal med landstinget, så det som hände var att den privata skickade remiss till landstinget. Eftersom landstinget har lång kö, så ordnade de med en betalningsförbindelse till den privata kliniken. Så vi fick börja våra tre landstingsfinansierade försök på den privata kliniken på en gång. Så: landstinget betalar, men den privata utför. Vi kan inte sen gå till landstinget och få nya försök av dem, utan våra försök förbrukas på den privata eftersom landstinget betalar.

Vat det svar på din fråga?

• Annaelisabeth
    finee skrev 2016-09-06 22:40:31 följande:

Vi vände oss också till en privat klinik för utredning. Utredningen pekade på att vi behövde IVF. Den privata kliniken hade vårdavtal med landstinget, så det som hände var att den privata skickade remiss till landstinget. Eftersom landstinget har lång kö, så ordnade de med en betalningsförbindelse till den privata kliniken. Så vi fick börja våra tre landstingsfinansierade försök på den privata kliniken på en gång. Så: landstinget betalar, men den privata utför. Vi kan inte sen gå till landstinget och få nya försök av dem, utan våra försök förbrukas på den privata eftersom landstinget betalar.

Det var svar på min fråga. Tack så jättemycket!
  • finee
    Annaelisabeth skrev 2016-09-06 22:45:55 följande:

Det var svar på min fråga. Tack så jättemycket!

Finemang Lycka till i barnverkstaden, vilken väg det nu blir
  • Annaelisabeth
    Lee*** skrev 2016-09-06 22:38:04 följande:

[quote=76948263][quote-nick]Annaelisabeth skrev 2016-09-06 22:20:33 följande:[/quote-nick]Hej! 

Jag är otroligt tacksam för svar. [/

Har igen betydelse, ni kan göra er behandling privat o sedan ställ er i kö.

Vi går privat ( på ivf klinik, tredje försöket) ( har inte bott ihop i 2 år) men kommer att ta kontakt med landstinget, om vi inte lyckas bli gravid innan året är slut.

Vad skönt att höra! Tack för ditt svar! Lycka till!
  • Jenny E
    finee skrev 2016-09-06 22:40:31 följande:

Får jag fråga vilket landsting du bor i? Vi bor i Göteborg och Sahlgrenska säger att de bara skickar till andra landsting inte privat kliniker när de inte klara vårdgarantin (vilket de inte gör). 
  • finee
    Jenny E skrev 2016-09-09 15:35:12 följande:

Får jag fråga vilket landsting du bor i? Vi bor i Göteborg och Sahlgrenska säger att de bara skickar till andra landsting inte privat kliniker när de inte klara vårdgarantin (vilket de inte gör). 

Jag bor i landstinget Dalarna. Kanske är det annorlunda i Göteborg för att de kanske inte har vårdavtal med privata aktörer? Finns det inga vårdavtal med privata så kan patienter inte få betalningsförbindelse med någon privat för att uppfylla vårdgarantin. Så då får man skickas till ett annat landsting istället för att leva upp till vårdgarantin.
  • Yonne

Med det fria vårdvalet kan man söka vård vart som helst i landet. Det innebär att man kan göra både utrednig och ivf i annat landsting om man vill. Så om något landsting har avtal med en privat mottagning kan alla i landet söka dit. Man får betala resor osv själva. Men vill man verkligen göra behandlig på privat mottagnig kan man fråga dem om de har avtal med något landstig. Sedan får man kontakta det landstinget och säga att man vill göra behandling där.

• Yonne

Med det fria vårdvalet kan man söka vård vart som helst i landet. Det innebär att man kan göra både utrednig och ivf i annat landsting om man vill. Så om något landsting har avtal med en privat mottagning kan alla i landet söka dit. Man får betala resor osv själva. Men vill man verkligen göra behandlig på privat mottagnig kan man fråga dem om de har avtal med något landstig. Sedan får man kontakta det landstinget och säga att man vill göra behandling där.

• Jenny E
    Yonne skrev 2016-09-09 18:05:27 följande:

Tack för tipset! Vi håller just nu på att jaga vårdgarantikansliet för att få mer information, men de är helt omöjliga att få tag på. Vad jag har förstått det som så har Västra Götalandsreginonen sagt upp sin avatal med privata IVF kliniker förra året. Synd det finns ju 2st kliniker i Göteborg...

Vi har dock en tid hos Nordic IVF på fredag för att få mer information och höra om vi får lov att göra IVF (jag är överviktigt har gått ner en del i vikt men har fortfarande ca 10 kilo kvar till vad gynekologen som vi gjorde utredning hos ville ha mig). Tror inte vi orkar hålla på med mer väntetid och kommer att betala för behandlingen om det är aktuellt. Känner även med min ålder (38) så ska vi inte hålla på att vänta förlänge.
Svar på tråden IVF via landstinget trots privat klinik