• finee

IVF via landstinget trots privat klinik

Vi vände oss också till en privat klinik för utredning. Utredningen pekade på att vi behövde IVF. Den privata kliniken hade vårdavtal med landstinget, så det som hände var att den privata skickade remiss till landstinget. Eftersom landstinget har lång kö, så ordnade de med en betalningsförbindelse till den privata kliniken. Så vi fick börja våra tre landstingsfinansierade försök på den privata kliniken på en gång. Så: landstinget betalar, men den privata utför. Vi kan inte sen gå till landstinget och få nya försök av dem, utan våra försök förbrukas på den privata eftersom landstinget betalar.

Vat det svar på din fråga?

• finee
    Annaelisabeth skrev 2016-09-06 22:45:55 följande:

Det var svar på min fråga. Tack så jättemycket!

Finemang Lycka till i barnverkstaden, vilken väg det nu blir
  • finee
    Jenny E skrev 2016-09-09 15:35:12 följande:

Får jag fråga vilket landsting du bor i? Vi bor i Göteborg och Sahlgrenska säger att de bara skickar till andra landsting inte privat kliniker när de inte klara vårdgarantin (vilket de inte gör). 

Jag bor i landstinget Dalarna. Kanske är det annorlunda i Göteborg för att de kanske inte har vårdavtal med privata aktörer? Finns det inga vårdavtal med privata så kan patienter inte få betalningsförbindelse med någon privat för att uppfylla vårdgarantin. Så då får man skickas till ett annat landsting istället för att leva upp till vårdgarantin.
Svar på tråden IVF via landstinget trots privat klinik