• Annaelisabeth

IVF via landstinget trots privat klinik

Hej! 

Jag har en fråga som jag hoppas att någon kan svara på. Jag och sambon har försökt att få barn i 1,5 år. Nu har vi vänt oss privat för att göra en fertilitetsutredning. Om detta skulle leda till att vi blir tvungna till IVF (förhoppningsvis blir inte detta fallet), är det möjligt att det kan gå på landstinget trots att vi har vänt oss privat, eller förbrukas våra tre försök i och med att vi har vänt oss till en privat klinik i första hand?

Kliniken har för övrigt samma avgifter som landstinget i och med att de har ett avtal, vet dock inte exakt vad som ingår i detta.  

Jag är otroligt tacksam för svar. 

• Svar på tråden IVF via landstinget trots privat klinik
  • Annaelisabeth
    finee skrev 2016-09-06 22:40:31 följande:

Vi vände oss också till en privat klinik för utredning. Utredningen pekade på att vi behövde IVF. Den privata kliniken hade vårdavtal med landstinget, så det som hände var att den privata skickade remiss till landstinget. Eftersom landstinget har lång kö, så ordnade de med en betalningsförbindelse till den privata kliniken. Så vi fick börja våra tre landstingsfinansierade försök på den privata kliniken på en gång. Så: landstinget betalar, men den privata utför. Vi kan inte sen gå till landstinget och få nya försök av dem, utan våra försök förbrukas på den privata eftersom landstinget betalar.

Vat det svar på din fråga?

Det var svar på min fråga. Tack så jättemycket!
  • Annaelisabeth
    Lee*** skrev 2016-09-06 22:38:04 följande:

[quote=76948263][quote-nick]Annaelisabeth skrev 2016-09-06 22:20:33 följande:[/quote-nick]Hej! 

Jag har en fråga som jag hoppas att någon kan svara på. Jag och sambon har försökt att få barn i 1,5 år. Nu har vi vänt oss privat för att göra en fertilitetsutredning. Om detta skulle leda till att vi blir tvungna till IVF (förhoppningsvis blir inte detta fallet), är det möjligt att det kan gå på landstinget trots att vi har vänt oss privat, eller förbrukas våra tre försök i och med att vi har vänt oss till en privat klinik i första hand?

Kliniken har för övrigt samma avgifter som landstinget i och med att de har ett avtal, vet dock inte exakt vad som ingår i detta.  

Jag är otroligt tacksam för svar. [/

Har igen betydelse, ni kan göra er behandling privat o sedan ställ er i kö.

Vi går privat ( på ivf klinik, tredje försöket) ( har inte bott ihop i 2 år) men kommer att ta kontakt med landstinget, om vi inte lyckas bli gravid innan året är slut.

Vad skönt att höra! Tack för ditt svar! Lycka till!
Svar på tråden IVF via landstinget trots privat klinik