• gammelpysen

IVF-hösten 2016

Hej alla, ny här. Har följt i några veckor och kände att det var dags att bidra Glad

Är mitt inne i vår första IVF-karusell. Sista sprutorna i morgon kväll, äggplock på onsdag. Smått illamående senaste veckan, inte sugen på mat, ont i magen, men har ändå mått bättre än jag trodde. Sprutorna har faktiskt också känts ok - kan vara skönt för er som ska börja snart.

Håller tummarna för oss alla!

• gammelpysen
    jagkan skrev 2016-10-06 07:01:23 följande:

Hur har det gått gör er som gjort ÄP nyligen?

Jag gjorde ÄP igår. 20 blåsor och 16 ägg fick de ut, inte undra på att jag haft ont i magen. Nu håller vi alla tummar och tår för att det ska se bra ut. De har i alla fall inte ringt och sagt att det inte blev något befruktat, så än så länge lever hoppet. Insättning i morgon....
  • gammelpysen
    Juliii86 skrev 2016-10-06 18:11:15 följande:
    oj det var många ägg, blev du överstimulerad? hoppas att det r bra för dig imorgon, lycka till!
    Vet inte, känner av äggstockarna idag. Antar att de kikar i morgon. 
    Tack, maken och jag är minst sagt nervösa nu...
  • gammelpysen
    Juliii86 skrev 2016-10-06 11:18:55 följande:
    Jag ska göra ÄP imorgon bitti så jag återkommer imorgon hur det har gått för mig. Just nu känner jag mig nervös då det är första gången. Hoppas att det går bra imorgon, håll tummarna för mig!!
    Stort lycka till. Det kommer nog att gå bra. Jag fick en lugnande tablett innan i samband med smärtstillande, vet inte om det hade väldigt mycket effekt men var nog rätt skönt. Se till att ta det lugnt efter - en vän till mig som gjort IVF var mycket noga med att poängtera att ta det lugnt. Det är lätt att ångra sig i efterhand, om det inte tog sig, och gräma sig över att man kanske borde ha tagit det lugnare...
  • gammelpysen
    Niaa skrev 2016-10-05 10:13:39 följande:
    Det gick bra! Jag har 5 stora äggblåsor och flera små som dom tror växer till sig. Jag fortsätter med 100 enheter purugon tills på lördag när vi har nytt VUL:) gissar på ÄP på tisdag eller onsdag nästa vecka.
    Spännande! då är du nära nu! se till att ta det lugnt i helgen. 
  • gammelpysen
    Niaa skrev 2016-10-06 21:24:41 följande:
    Men oj så många!! Låter väldigt lovande! Hur kommer det sig att dom sätter in redan på dag 2 med så många ägg? Verkar vara jätteolika hur man resonerar från klinik till klinik!
    Vad jag läst mig till är fördelen med att sätta in tidigt att äggen kommer till livmodern snabbt, och det är den bästa miljö för dem. Nackdelen är att man kanske sätter in ett ägg som sedan inte tar sig, odlar man lite längre ser man åt vilket håll det bär. 
  • gammelpysen
    Newbie84 skrev 2016-10-06 21:39:10 följande:

Gör det ont med äggplock? Hur mår ni av behandlingar med sprutor, tabletter, spray och allt vad det är man tar?

Jag mådde illa av sprutorna men trodde jag skulle må ännu sämre. Kände av äggstockarna och magen dagarna innan ÄP. 
    Själva äggplocket gjorde ont - det tänker jag inte hymla om. Jag grät och läkaren körde på å andra sidan går det ganska snabbt över och barnmorskan som tittar till en tar verkligen hand om en efter. 
  • gammelpysen
    Juliii86 skrev 2016-10-06 11:18:55 följande:
    Jag ska göra ÄP imorgon bitti så jag återkommer imorgon hur det har gått för mig. Just nu känner jag mig nervös då det är första gången. Hoppas att det går bra imorgon, håll tummarna för mig!!
    Stort lycka till i morgon!
  • gammelpysen
    Juliii86 skrev 2016-10-07 15:35:24 följande:
    åh vad spännande :) hoppas att det blir ett starkt plus på fredag.
    jagkan skrev 2016-10-07 09:14:50 följande:
    det går framåt... en vecka kvar till jag börjar sprutor igen...

hoppas att allt går bra idag! Berätta gärna efteråt!
    jaha ok, det kommer gå bra det här gången, håller tummarna för dig!

Hej alla! Har sovit ett par timmar och vaknade nyss efter hemkommen från sjukhus. Det gick bra men jag hade hoppats på att det hade gått bättre. När läkaren skulle kolla min vänstra äggstock kunde hon inte se stora ägg, de hade fyllt med vätska (antog hon) och kanske hade spräckts innan uttagning i vilket fall så plockade hon ut dessa vätskefyllda äggblåsor för att se om de verkligen var ägg i eller inte. På den högra såg hon flera ägg som var stora så det var positivt. Nu ska vi se om jag säger rätt, de fick ut 6 st varav dom var 4 ägg. Det gjorde lite ont när de skulle plocka ut men det var inte så farligt som jag trodde, mest för att jag låg och spände mig.

På söndag blir insättning kl 13.00 så under tiden kommer jag ta lutinus fram tills testdag. Alltså den lilla behållaren och tabletten gör ju svin ont. Det är så torrt och obehagligt att föra in den. Någon som använder sig utav den? Hur gör ni för att det inte ska svida? BM sa att jag inte skulle föra inte så långt upp men jag försökte så gott jag kunde men känner att jag inte förde in den ordentligt.

Idag blir det att knappra på panodil för att inte få tillbaka smärtan och vila hela dagen.

Lycka till!

Jag använder inte behållaren... känns som om tabletten ska ramla av den.... 

• gammelpysen
    Newbie84 skrev 2016-10-06 23:20:44 följande:
    Ok tack! Håller man på hela cykeln med behandlingar osv?

Har ni berättar på jobbet att ni håller på med ivf?
    Jag har berättat för chefen och några nära kamrater. Folk har trott jag varit döende ett tag nu pga alla sjukhusbesök, min syster trodde jag hade fått cancer.... 
Svar på tråden IVF-hösten 2016