• Anonym871

Moderkaksprov

Hej! Ska göra moderkaksprov på måndag , kan MA förvänta sig att man får svar innan helgen ?

Dem ska kolla en mitokondriell sjukdom och dem vanligaste kromosomavvikelserna ?

Hur långt tid tog det för er att få svar , får man det via telefonen , mail ?

• Svar på tråden Moderkaksprov
  • The one in Blue

Det finns ju två typer av analyser. En som tar upp till en vecka och en som tar ca 3 veckor. På den korta kollar de bara de vanligaste avvikelserna. Downs, trisomu 13 och nån till. Då kollas också könet. Gäller det män annan sjukdom tar det ca 3 veckor. Jag gjorde båda analyserna. Tog mitt prov tisdag förra veckan och fick svar redan på fredagen på den korta analysen. Inväntar ännu den långa. Tror inte du hinner få några svar innan fredag. Måndag kanske. Om du gör den korta analysen vill säga.

• Anonym871
    The one in Blue skrev 2016-09-13 15:59:04 följande:

Det finns ju två typer av analyser. En som tar upp till en vecka och en som tar ca 3 veckor. På den korta kollar de bara de vanligaste avvikelserna. Downs, trisomu 13 och nån till. Då kollas också könet. Gäller det män annan sjukdom tar det ca 3 veckor. Jag gjorde båda analyserna. Tog mitt prov tisdag förra veckan och fick svar redan på fredagen på den korta analysen. Inväntar ännu den långa. Tror inte du hinner få några svar innan fredag. Måndag kanske. Om du gör den korta analysen vill säga.

okej, tack . Läkarna sa att det kunde gå fort eftersom de vet vilken " sjuk" gen de ska leta reda på ? fick ni svaret via brev eller ringde dem ? väldigt nervös inför provet :S 
  • The one in Blue
    Anonym871 skrev 2016-09-13 16:19:37 följande:
    okej, tack . Läkarna sa att det kunde gå fort eftersom de vet vilken " sjuk" gen de ska leta reda på ? fick ni svaret via brev eller ringde dem ? väldigt nervös inför provet :S 
    På den korta analysen fick vi svar digitalt via deras webbplats. Hade något varit onormalt på resultatet hade de ringt. På den långa analysen har vi inte fått svar än men de kommer att ringa eftersom risken för den sjukdom de kollar efter är väldigt stor i mitt fall - ca 50%.
  • Anonym871
    The one in Blue skrev 2016-09-16 14:59:29 följande:
    På den korta analysen fick vi svar digitalt via deras webbplats. Hade något varit onormalt på resultatet hade de ringt. På den långa analysen har vi inte fått svar än men de kommer att ringa eftersom risken för den sjukdom de kollar efter är väldigt stor i mitt fall - ca 50%.
    åhh stort lycka till vi har 25 % risk. :S 
  • Anonym871
    The one in Blue skrev 2016-09-16 14:59:29 följande:
    hur fort fick ni svar på den korta analysen ?
  • Anonym871
    3hjärtan skrev 2016-09-28 06:30:08 följande:

Hur har det gått?

Tack fick svar redan efter 2 dagar att bebisen inte har några kromosomfel , sedan kom nästa långa analys på fredagen att bebisen i magen är helt frisk och att det blev en liten flicka :)
  • FrökenPT

Å va skönt att det var ok :)

Tog ni moderkaksprov efter kub test.? Hur gick moderkaksprovet till?

• Anonym871
    FrökenPT skrev 2016-09-28 08:17:12 följande:

Å va skönt att det var ok :)

Tog ni moderkaksprov efter kub test.? Hur gick moderkaksprovet till?

Ja vi tog det efter kub testet :) läkaren sticker in en nål genom magen till moderkakan där de suger upp lite ! Sen fåe man vänta en vecka ca på provsvaren :)
Svar på tråden Moderkaksprov