Inlägg från: The one in Blue |Visa alla inlägg
  • The one in Blue

Moderkaksprov

Det finns ju två typer av analyser. En som tar upp till en vecka och en som tar ca 3 veckor. På den korta kollar de bara de vanligaste avvikelserna. Downs, trisomu 13 och nån till. Då kollas också könet. Gäller det män annan sjukdom tar det ca 3 veckor. Jag gjorde båda analyserna. Tog mitt prov tisdag förra veckan och fick svar redan på fredagen på den korta analysen. Inväntar ännu den långa. Tror inte du hinner få några svar innan fredag. Måndag kanske. Om du gör den korta analysen vill säga.

• The one in Blue
    Anonym871 skrev 2016-09-13 16:19:37 följande:
    okej, tack . Läkarna sa att det kunde gå fort eftersom de vet vilken " sjuk" gen de ska leta reda på ? fick ni svaret via brev eller ringde dem ? väldigt nervös inför provet :S 
    På den korta analysen fick vi svar digitalt via deras webbplats. Hade något varit onormalt på resultatet hade de ringt. På den långa analysen har vi inte fått svar än men de kommer att ringa eftersom risken för den sjukdom de kollar efter är väldigt stor i mitt fall - ca 50%.
  • The one in Blue
    Carabellis kusp skrev 2016-09-28 12:14:05 följande:
    Det kan bero på moderkakans placering; den måste ligga i framvägg för att det ska. Risken för MF är större vid mkp än fvp, fast fvp görs senare och blir ju då tyngre psykologiskt om man t ex har ett riktigt dåligt kub.
    Det där stämmer inte. Vi tog mkp trots att min moderkaka låg i bakväg. Och enligt läkaren var risken samma som vid fvp.

Vi fick svar på den långa analysen efter ca 2,5 veckor och vårt barn är också helt friskt. :)
  • The one in Blue
    3hjärtan skrev 2016-09-28 17:20:38 följande:
    Vilka siffror hade ni på kub?
    Har inte gjort kub. Tog provet för att jag bär på en genetisk sjukdom.
Svar på tråden Moderkaksprov