• hondendärtjejen

Läxor..

Min son är 7 år och har gått i ettan i 3-4 veckor och får en läsläxa, en matteläxa och en skrivläxa i veckan. Det är upprepning på det som gjort i skolan och intw särskilt svårt och tar inte så lång tid. Men det är såå bråkigt när vi ska sätta oss! Han dunkar huvudet i boken, slår sig i ansiktet, gråter, svär och är arg och slarvar och kladdar på pappret.

Det spelar ingen roll om vi gör det innan eller efter maten, direkt när vi kommit hem eller om han får leka/vila/se på tv först. Det tar så mycket energi och ork och jag blir arg till slut fast jag verkligen försöker sitta bredvid och stötta och trösta.

Och när han väl gör det ordentligt så är han jätteduktig och gör precis rätt, så han kan men jag förstår inte varför det blir så bråkigt!!

Varje läxa kanske tar 10 min att göra, men med bråk och tjafs så sitter vi i nästan 1.5 timme..

Nån som har grymma lästips! Börjar bli desperat!

• Svar på tråden Läxor..
  • maratontjejen

Mina barn är inte så gamla att dom får läxor än men har hjälpt min brorson med flera läxorna. När han har matteläxa så ställer jag många frågor, exempelvis vad blir detta talet? Det kan inte jag, kan du visa? Han blir liksom stolt när han får berätta och det verkar som han lär sig mycket av det också.

• nnnnnnnn
    Carambolan skrev 2016-09-14 09:08:55 följande:
    Vi har haft som huvudregel att barnen alltid gör läxor samtidigt som en förälder lagar middag. Då finns det tid att småprata runt läxorna och man kan absolut lyssna på läsläxa och skala potatis samtidigt. Det viktigaste tror jag är att få in det som en fast rutin varje dag. Mina lågstadiebarn har ofta suttit med i köket och ritat eller hjälpt till med maten även när de inte har läxor, för att det blivit en mysig stund.
    Så kör vi med!

Med tillägget: bråka om läxorna så får du städa badrummet istället. För om jag måste ringa läraren och prata om att du inte gjort läxan, så hinner jag inte städa badrummet efter maten.

Det brukar ta skruv! Inte en enda gång har toaskrubbning lockar mer än läxan...
  • nnnnnnnn

Sen kan man göra en deal med skolan, oftast iallafall.
    På barnens skola har de läxhjälp på fritids 1 gång/vecka och då får ALLA barn stanna kvar även om man inte har fritids alls.
    Innan de införde detta så vet jag att vissa barn satt kvar i klassrummet och gjorde läxorna, samtidigt som lärarna hade konferens eller egen planering.
    Då slipper man från allt jobbigt, ta hem rätt saker, packa upp dem hemma, osv.

• Furstinna

Hade liknande problem med min dotter. Hennes problem var att hon helt enkelt kunde allt och förstod inte poängen med att göra lätta saker som inte ger henne något. Vi gjorde som deal att hon gör alla läxor på fritids så är hon helt fri när hon kommer hem. Funkar utmärkt. När det gäller matten så är hon precis som mig och räknar ut allt i huvudet men kan inte visa på papper hur hon kommer fram till lösningar och under matten i skolan försöker dom nu att hjälpa henne att visa hur hon tänker istället för att hon ska behöva sitta med böckerna. Jag är oerhört glad att dom till skillnad från skolan jag gick i låter henne göra på sitt sätt.

• sextiotalist
    Furstinna skrev 2016-09-14 10:51:04 följande:

Hade liknande problem med min dotter. Hennes problem var att hon helt enkelt kunde allt och förstod inte poängen med att göra lätta saker som inte ger henne något. Vi gjorde som deal att hon gör alla läxor på fritids så är hon helt fri när hon kommer hem. Funkar utmärkt. När det gäller matten så är hon precis som mig och räknar ut allt i huvudet men kan inte visa på papper hur hon kommer fram till lösningar och under matten i skolan försöker dom nu att hjälpa henne att visa hur hon tänker istället för att hon ska behöva sitta med böckerna. Jag är oerhört glad att dom till skillnad från skolan jag gick i låter henne göra på sitt sätt.

Nickar igenkännande. Just detta att de inte kan se vitsen att öva på något man redan kan känns igen.
    Nu behövde sonen all träning hemma eftersom han var sen med att knäcka både mattekoden och läskoden. Men vi skippade faktiskt läxorna (speciellt läsläxan var nästan så det förstärkte hans problem, där ryckte mamma in som utbildad speciallärare och letade rätt på gammalt material och det fungerade).
    Matten skötte jag.
    Men dessa problem blev mer påfallande när han kom upp i högre stadier, då övning och repetition var viktigt för t.ex språkinlärning.

Jag tror man tidigt måste börja med att vissa saker måste man upprepa, även om man tycker man kan det och så kan man jämföra med en annan grupp, musiker, som tränar skalor, sångare som tränar uppsjungning, idrottsmän som repeterar "enkla" saker. Dvs alla måste träna på de tråkiga och lätta sakerna för att bli bra på det som är svårare
  • hondendärtjejen
    nnnnnnnn skrev 2016-09-14 10:34:18 följande:

Så kör vi med!

Med tillägget: bråka om läxorna så får du städa badrummet istället. För om jag måste ringa läraren och prata om att du inte gjort läxan, så hinner jag inte städa badrummet efter maten.

Det brukar ta skruv! Inte en enda gång har toaskrubbning lockar mer än läxan...

Haha, ja det är ju bra! Får prova det!
  • Snowgirl

Går det att göra delmål? Min dotter har inte läxor än, men ibland "orkar" hon inte gå hem. Nu funkar det jättebra sen jag sa att vi skulle gå till nästa lyktstolpe och sen berömma varandra och dunka varandra i ryggen. Nu sätter hon upp målen själv när vi är på väg hem från något

• nnnnnnnn
    Snowgirl skrev 2016-09-14 11:32:15 följande:
    Går det att göra delmål? Min dotter har inte läxor än, men ibland "orkar" hon inte gå hem. Nu funkar det jättebra sen jag sa att vi skulle gå till nästa lyktstolpe och sen berömma varandra och dunka varandra i ryggen. Nu sätter hon upp målen själv när vi är på väg hem från något smile1.gif

ohhh den klassikern!

Bjuder på vårt knep. Barnet blundar och så räknar vi högt till 100 steg, sen får barnet öppna ögonen och se hur långt vi hunnit. Jag styr såklart barnet och räknar rätt långsamt, så 100 långa vuxensteg blir en rätt lång sträcka.

Det brukar gå bra ungefär halva vägen hem och sedan gör vi detta ett par gånger. Det är lika kul och spännande varje gång! Wow, vad långt vi gick på 100 steg!

• hondendärtjejen
    Snowgirl skrev 2016-09-14 11:32:15 följande:

Går det att göra delmål? Min dotter har inte läxor än, men ibland "orkar" hon inte gå hem. Nu funkar det jättebra sen jag sa att vi skulle gå till nästa lyktstolpe och sen berömma varandra och dunka varandra i ryggen. Nu sätter hon upp målen själv när vi är på väg hem från något

När han har skrivläxa tex så ska han skriva stora A och lilla a. Lät honom göra stora först för att göra lilla dagen efter och det tyckte han var helt ok just då. Sen blev det ju lika mycket bråk dagen efter ändå..! Så att dela upp det var inte bra.

Vi har provat att göra en del av läxan ta paus och fortsätta efter en bensträckare men det var inte bra det heller.
  • nnnnnnnn
    hondendärtjejen skrev 2016-09-14 11:48:23 följande:
    När han har skrivläxa tex så ska han skriva stora A och lilla a. Lät honom göra stora först för att göra lilla dagen efter och det tyckte han var helt ok just då. Sen blev det ju lika mycket bråk dagen efter ändå..! Så att dela upp det var inte bra.
    Vi har provat att göra en del av läxan ta paus och fortsätta efter en bensträckare men det var inte bra det heller.
    Tror att ni ska göra pinan kort.
    De läxor de har i den åldern är inga flertimmarsprojekt med behov av pauser.

bara gör dem så fort som möjligt.

Prata med skolan om läxhjälp eller möjlighet att sitta kvar i klassrummet och göra 1 läxa per dag innan barnet går hem eller till fritids.

VI har ibland satt en timer på tex 20 minuter. Om du jobbar så hårt du kan under 20/30 minuter så är du ledig sen, oavsett om du hunnit klart eller ej. (Om barnet inte jobbar, så pausas timern.) Sällan blir det tidsnöd, oftast räcker tiden mycket väl!
Svar på tråden Läxor..