• hondendärtjejen

Läxor..

Min son är 7 år och har gått i ettan i 3-4 veckor och får en läsläxa, en matteläxa och en skrivläxa i veckan. Det är upprepning på det som gjort i skolan och intw särskilt svårt och tar inte så lång tid. Men det är såå bråkigt när vi ska sätta oss! Han dunkar huvudet i boken, slår sig i ansiktet, gråter, svär och är arg och slarvar och kladdar på pappret.

Det spelar ingen roll om vi gör det innan eller efter maten, direkt när vi kommit hem eller om han får leka/vila/se på tv först. Det tar så mycket energi och ork och jag blir arg till slut fast jag verkligen försöker sitta bredvid och stötta och trösta.

Och när han väl gör det ordentligt så är han jätteduktig och gör precis rätt, så han kan men jag förstår inte varför det blir så bråkigt!!

Varje läxa kanske tar 10 min att göra, men med bråk och tjafs så sitter vi i nästan 1.5 timme..

Nån som har grymma lästips! Börjar bli desperat!

• Svar på tråden Läxor..
  • Carambolan
    nnnnnnnn skrev 2016-09-14 11:46:11 följande:

ohhh den klassikern!

Bjuder på vårt knep. Barnet blundar och så räknar vi högt till 100 steg, sen får barnet öppna ögonen och se hur långt vi hunnit. Jag styr såklart barnet och räknar rätt långsamt, så 100 långa vuxensteg blir en rätt lång sträcka.

Det brukar gå bra ungefär halva vägen hem och sedan gör vi detta ett par gånger. Det är lika kul och spännande varje gång! Wow, vad långt vi gick på 100 steg!

Åh, tack för tipset! Det där ska jag prpva på min treåring. Vi brukar räkna hur många steg det är hem men han går oftast inte på den längre.
  • Fru Ve

Vi har lite samma bekymmer med sonen som går i trean. Inte svårt att klara av läxan men konflikter kring ATT den ska göras tar mycket tid och energi. Det som funkar för oss är att sonen själv får planera vilken dag och tid han ska göra det. Oftast bäst under helgen då han är pigg och utvilad. En vuxen sitter med som moraliskt stöd. Och så kör jag ibland med att dela upp läxan och ge belöning. Tex gör en sida sen fikar vi eller spelar spel en stund. Sen fortsätter vi. En godis efter varje matteuppgift körde vi i lördags. Han hade extra mycket läxor eftersom vi ska utomlands snart. Och att man är stenhård med att läxan ska göras.

• Duckan

Vi har sen ettan (nu åk 3) haft en läs och skrivläxa i veckan. Någon enstaka gång har det varit matteläxa också.
    Tycker att tre läxor i veckan låter mycket. Även om de går fort att göra som du säger, så ska de göras och det knorras med det här med.

• Gladskit

Märker man att barnet alltid fixar läxan utan problem hade jag inte propsat på att behöva sitta dagligen med saker som bara skapar frustration.
    Däremot hade jag gärna använt tiden till att göra annat.
    Min son har tex. alltid varit framåt i matte men inte varit särskilt utmanad av lärarna i skolan (därav bytte vi nyss skola) så vi köpte helt enkelt hem ett parallell-material avsett för årskursen där han övade i princip samma sak, men kanske på ett lite annorlunda sätt än vad de gjort i skolan.
    Samma sak med svenska, där köpte vi hem några rättstavningsböcker, skrivstilsböcker och lite sånt som vi kunde jobba med så att vi "gjorde läxor" och fick in rutinen på det men utan att det blev tjat och tjafs.

Nu går han i fyran och har två-tre läxor varje vecka och det är INTE sånt som han redan kan till 100%. Så jag är väldigt glad att vi ändå försökte få till en läxläsningsrutin för nu behövs det verkligen.

En annan sak är att få barn att börja förstå att skolan är viktig, att man kan behöva ta av sin fritid att göra skolarbete och såna saker.
    Kanske inte när barnet går i F-klass eller i ettan. Men även där har det varit värdefullt för vår pojke att ha rutinen att läxorna gör man först. Sen är det "fri lek".
    Hur pigg är man på matteläxa om man kommit hem, lekt med kompisar, varit på fotboll och ska sätta sig vid 19-19:30? Det vet man ju själv, det blir sällan bra.
    Men han förstår nu att vissa dagar finns inte så mycket tid till annat utan det kanske är läxläsning i en halvtimme, mat, fotbollsträning och sen duscha och gå och sova. Att vi alla har lika mycket tid till förfogande och att de är ett stort ansvar vartefter man blir äldre att fundera på vad man gör av sin tid.

• hondendärtjejen

Timertipset var smart, då vet han ju att det kommer ta slut när det ringer.

Muta med godis vill jag intw då kommer han vilja gå godis efter varje läxa..

Ska prata med fröken ocksp med så jag vet hur det funkar i skolan och om han kan sitta där nån eftermiddag!

• nnnnnnnn
    Carambolan skrev 2016-09-14 12:10:17 följande:
    Åh, tack för tipset! Det där ska jag prpva på min treåring. Vi brukar räkna hur många steg det är hem men han går oftast inte på den längre.
    Med en 3-åring hade jag nog kört med något färre steg tex 25 eller så...
    Iallafall min 3-åring skulle inte ha tålamod till att blunda i 100 steg. Men vid 5 ungefär har det gått bra.
  • Carambolan
    nnnnnnnn skrev 2016-09-14 19:31:47 följande:

Med en 3-åring hade jag nog kört med något färre steg tex 25 eller så...

Iallafall min 3-åring skulle inte ha tålamod till att blunda i 100 steg. Men vid 5 ungefär har det gått bra.

Ja, vi provade det igår och det funkade klockrent! Tog 20 steg för att se om vi skulle hinna fram till nästa lyktstolpe, turades om att blunda, etc.
  • nnnnnnnn
    Carambolan skrev 2016-09-15 06:44:07 följande:
    Ja, vi provade det igår och det funkade klockrent! Tog 20 steg för att se om vi skulle hinna fram till nästa lyktstolpe, turades om att blunda, etc.
    Roligt!

Bra med forum när man får tips av varandra!
  • hondendärtjejen

Vi satte oss med läsläxan igår, men det blev massa gråt och tandagnisslan.

se, le, el, sol, sa var det han skulle läsa..

• nuharjagbytt
    hondendärtjejen skrev 2016-09-15 08:55:17 följande:

Är det bara de orden utan sammanhang? Antar att det är bilder iallafall.

Det kanske blir roligare om ni pratar runt orden eller gör meningar så får han läsa när det dyker upp? Det kan även vara roligare att skriva orden och läsa högt samtidigt.

Om jag förstod rätt så jobbar Montessori så att de lär sig läsa genom att skriva.
  • hondendärtjejen
    nuharjagbytt skrev 2016-09-15 09:12:02 följande:

Är det bara de orden utan sammanhang? Antar att det är bilder iallafall.

Det kanske blir roligare om ni pratar runt orden eller gör meningar så får han läsa när det dyker upp? Det kan även vara roligare att skriva orden och läsa högt samtidigt.

Om jag förstod rätt så jobbar Montessori så att de lär sig läsa genom att skriva.

Det är en bild där dom gör det som står med orden liksom. Dom lär sig bokstäverna i en annan ordning än vanliga abc ordning.

O,S,A,L,E för att dom ska kunna bilda ord av bokstäverna dom lärt sig
  • korfu08

Är glad att vi också fått läxrutinerna för vår dotter att funka hon har börjat i ny skola och ny klass och toppentrivs därför går läxorna också bättre nu än förut och hon förstår och tycker skolan är viktig och det är något vi pratat mycket om hemma. Nu i fyran förväntas de tar mer ansvar och har mycket mer läxor än i trean. Hoppas ni andra får in en bra lär rutin

• UselFantasi

Min dotter är lika gammal och har också börjat få läxor varje vecka, bl.a. ska hon läsa en hel lånebok själv varje vecka (onsdag - onsdag) och skriva en bokrecension till nästa gång när boken lämnas tillbaka som då redovisas för fröken. Hon fixar det själv nu, men visst är det lite tufft när hon råkat välja en lite väl tjock bok till sig själv på biblioteket och det tar några kvällar att läsa boken.

Vår rutin är att dela upp så att hon ska göra en läxa om dagen de dagar hon inte har träning. Läxan gör hon med en vuxen som är i samma rum och kan svara på frågor men inte "hjälpa" henne att göra läxan. Målet ör att hon löser det själv i den mån hon kan. Det tar ca 10-15 minuter och därefter kan hon göra annat. Tycker att det fungerar mycket bättre än att klumpa ihop alla läxor till en kväll i veckan som många av våra bekantas barn gör. När det börjar bli lång läxläsning så flippar många barn i yngre åldrarna ut. Bättre med kortare pass varje dag istället.

• nnnnnnnn
    hondendärtjejen skrev 2016-09-15 08:55:17 följande:
    Var toalettstädning mer lockande?
  • hondendärtjejen
    nnnnnnnn skrev 2016-09-15 13:34:24 följande:

Var toalettstädning mer lockande?

Glömde av.. Amningshjärna och sömnbrist tack vare lillasyster. Ska prova nästa gång
Svar på tråden Läxor..