• nils83

Tv beronde son

har en son på 5 år snart. Som blivit beroende av tv och youtube.

Är det första han vill göra när han kommer hem från dagis. Kan sitta vid tv hel dag om man inte stänger den. Har blivit värre nu. Stänger man tv:n blir han arg, agresiv och slänger saker.

Försöker få han till att rita ibland och skriva sitt namn. Men sånt hatar han. Ibland stänger vi tv:n och går ut men då för vi bära ut honom för han vill inte gå ifrån.

Tips på vad vi kan göra?

• Svar på tråden Tv beronde son
  • Jasmin Karlsson

Jag har testat dessa saker på min 5-åring (fast det gäller iPad istället):

Tidsbegränsa. Sätt äggklockan på 30 min. När den ringer stängs tvn av.
    Detta fungerar sådär hos oss. Sonen blev ganska arg och hade svårt att acceptera att tiden tog slut.

Stäng av tvn helt (jag gömmer iPaden någonstans), dra ur sladden, ta bort kanalerna eller vad som krävs. Inget tittande på några dagar. Säg bara nej varje gång han frågar. Barn kommer till slut börja göra nåt annat men var beredd på att höra mycket tjat och gnäll.

Det som funkat bäst för oss är att sonen får ipaden ibland, efter ett tag säger jag att om 10 min ska han stänga av. När det gått 10 min (inte mer!) kräver jag att han stänger av den. Och hotar med att annars tar jag bort den i 1 vecka. Då stänger han av och börjar göra nåt annat. Viktigt här är att vara konsekvent. Hittills har jag inte behövt ta bort den 1 vecka men jag kommer göra det om han inte stänger av när jag säger till.
    Han får den inte alltid, jag gömmer den i perioder.

• Jasmin Karlsson

I erat fall låter det ganska allvarligt, att ni bär ut honom skrikandes. Då skulle jag nog ta bort tvn helt. I minst 1 mån och se hur det funkar. Och ta ut honom och göra av med energi, cykla, lekparken, lekland osv.

• pigglet

Skulle nog ta bort alla skärmar helt. Jag tror på allvar att skärmtid ger passiva, okreativa barn, vilket också bekräftas av mina barn numera. Enda lösningen är kanske att helt ta bort allt, tills de liksom kommit igång med att aktivera sig igen.

Att en 5-åring är så beroende är oroväckande, tycker jag. Mina barn är 9-14 och det blir allt svårare. Förr var det liksom bara att låta bli att ge dem fjärrkontrollen, nu har de skärmar på skolan o över allt...

• Anonym (Anna)

Jag hade också tagit bort tv:n helt. Gömt undan den i förrådet eller uppe på vinden och i stället försöka få honom intresserad av andra saker.

• Fru Ve

Ett mellanting kan vara att införa "skärmdagar" då barnen får se på TV/Ipad. Och andra dagar ha skärmfritt. Enklast är ju att man kör samma regler för hela familjen då = man sitter inte själv heller framför skärmar på skärmfri dag. Det gäller att stå ut med gråt/skrik och protester i början om barnen är vana att få sitta dagligen. Vi gjorde ett tydligt schema i början med vilka dagar de fick titta respektive inte titta. Och detta funkar väldigt bra för oss. Inte mycket tjat om de vet att det inte är "skärmdag". Mina barn är 5 och 8 år.

• Fru Ve

Ersätt skärmtiden med annat som du vet att han gillar. Tycker han inte om att rita och skriva så skippa det. Min 5-åring leker gärna med Lego eller gör aktiviteter ute som t.ex. cykla, studsmatta eller lekparken om vi har skärmfritt. Leka med lera gillar han också. Lättast är om han har en kompis att vara med, då tjatas det mindre. De leker då gärna rollekar typ klär ut sig tillsammans.

• Johannaärjag

Tidsbegränsa eller helst ta bort ALLA skärmar ett tag. Jag skulle nog rekommendera det senare. Ta bort all teknik och alla skärmar en period, sedan kan du börja med tidsbegränsad tillgång till skärmar, som max 30-45 minuter per dag.
    Undantag kan förstås göras för en fredagsfilm eller liknande.

Ni måste bryta hans beroende nu, annars är det kört i framtiden. Bryt det NU när ni har chansen. Han kommer att protestera, men låt honom inte vinna. Visa honom vad som gäller.

Lycka till!

Svar på tråden Tv beronde son