Ej beviljad ledighet
Hur gammal är han?
Jag skulle åka ändå men INTE om det var ett nationellt prov som det verkar vara i ert fall. Då hade jag bytt vecka att resa om jag missat det.
Hur gammal är han?
Jag skulle åka ändå men INTE om det var ett nationellt prov som det verkar vara i ert fall. Då hade jag bytt vecka att resa om jag missat det.
Alltså, förlåt, men alla skolbarn från ettan till gymnasiet har ju skollov väl? Höst, jul, sport, påsk och sommar. Totalt ca 15 veckor per år plus långhelger som Kristi himmelfärd. Måste man prompt åka på semester under skoltid då?? Jag förstår att man inte vill missunna sina barn att åka utomlands men man får väl anpassa sina semestrar efter när man är ledig? Eller bokar ni in en vecka till Mallis även om ni inte kan få semester från jobbet, och blir sura när chefen säger nej för att semesterdagarna är slut? Tycker det är lite samma sak. Skolan är obligatorisk och motsvarar de vuxnas avlönade arbete, det är inte ok att bara inte gå dit för att det inte passar för att man hellre åker utomlands.
Förstår våra dåliga skolresultat i Sverige när föräldrar är så oansvarig och tycka resa är viktigare än barns skolgång. Vi reser på loven och det har funkat kanon och där slipper dottern plugga på resan. Vi var borta i somras två veckor på en underbar resa som vi inte betalade jättemycket för. Vi hade fantastiska två veckor Tycker skolan är viktig och det tycker vår dotter också
Men vad bra Modsey att dina barn var så duktiga att de kunde ligga först i klassen. Jag får inte heller ledigt alla lov, och definitivt inte jullovet, vilket gör att vi får vara hemma på jullovet, men det gör inte något, för vi får resa bort när möjligheten finns. Har man satt barn till världen har man ett ansvar som förälder att se till att barnets bästa går först, dvs skolan. Inte konstigt att Sverige ligger så långt efter i resultaten med tanke på alla föräldrar som tycker det är fritt fram att vara ledig.
Alla diskussioner klassen har i ämnen som SO, NO osv, hur fixar ni dem på semestern ? De är väldigt värdefulla och jag tycker det är bra att skolorna börjat bli restriktiva på att bevilja ledighet, likaväl som arbeten där man kanske inte alltid kan vara ledig när man vill, inte skiter man i det och bara åker bort.
Skolan är idag viktigare än någonsin för barnens framtid och resa det får man planera in när man vet att man kan vara ledig. Jag som arbetar som ekonom har väldigt begränsad till att vara ledig, men vet vilka perioder det funkar och min make som har ett mer fritt arbete anpassar sig efter mig.
Vår dotter går dessutom på en profil skola där de har uppvisningar och det är lite svårt att ta igen såna repetitioner vid en plats vid Medelhavet.
Jag har aldrig själv varit ledig som barn under en termin, men så har jag alltid haft bra arbeten och försörjt mig själv och tagit ansvar och det vill jag lära mitt barn också att man inte bara kan vara ledig från skolan hur som helst. Att lära barnen att det är fritt fram att åka på semester trots att man inte fått det beviljat från skolan är väldigt oansvarigt, vad ger vi våra barn för signaler då ?
Nej vi ska åka bort nästa vår på lov, och då har jag kollat att det är ok att vara ledig på jobb och vet att det är lov i skolan.
Man får åka på sommarlovet det gjorde vi, man har alltid nån vecka man kan vara ledig på sommaren ihop. Resa kan man göra hela livet.
Lär sig mera på resa.
Tror du på det själv? Snacka om att tro vad man vill.
Skolan är ingen barnpassningscentral som barnen går till för att ha något att göra.
Det behöver du inte ta ledigt för att göra. Det handlar om individualistiska föräldrar som väljer sig själva. Det är mycket gnäll på att skolan är dålig. Fast hur ska den kunna prestera när föräldrarna visar så lite respekt för den. Det påverkar också givetvis barnens inställning.
Jag tycker i alla fall det är oansvarigt som förälder att ta ledigt under terminer när man har så mycket ledighet att åka bort på. Sen tycker jag det är bra att många skolor blivit bättre på att neka ledighet. Skolan är inte ett ställe dit man kan komma och gå. Och vad sänder det för signaler till barnen om vi vuxna tar med barnen hur somhelst och åker på semester trots att man blivit nekad ledighet ? Jo att vi är väldigt oansvariga som förälder. Sen märker jag att detta är ett känsligt Ämne för vi förälder ser mest till oss att vi vill resa. Resa kan man göra hela livet och har man satt barn till världen har man också ett ansvar
Nu har du i flera inlägg sagt att du vissa år inte fått ledigt under dina barns lovveckor så jag måste fråga: Menar du att du under de åren du då hänvisar till inte fått ledigt EN ENDA av dina barns 14-15 lovveckor? Alltså, INGA sommarlovsveckor, höstlov, jullov, sportlov eller påsklov??? Så där så att dina barn har fått vara på fritids eller med deras andra förälder alla de där lovveckorna och du bara fått ta ut semester när de gick i skolan?
Märkligt hanterat av arbetsgivaren, i och med att alla enligt semesterlagen skall ha rätt till fyra veckors sammanhängande semester under juni-augusti i alla fall.
Modsey har rest väldigt mycket med vår dotter mycket innan hon började skolan men även de gånger jag haft möjlighet att resa på lov. Jag tycker i alla fall att det är väldigt oansvarigt av föräldrar att ta ledigt under termin och än mindre åka iväg om man inte fått beviljat ledighet. Men andra här tycker att det är ok att göra så gör det då. Men jag har lärt min dotter att närvaro i skolan är viktigt
Hur motiverade arbetsgivaren att du inte kunde få en enda av de veckor som du ansökte om semester?
Och hur kunde facket gå med på att förhandla bort semesterlagen?
Du har ju i andra trådar sagt att du tagit FL under ex.vis julen för att säkra ledighet på arbetsplats med helgtjänstgöring, är det som "straff" för att du gjorde det som du andra år inte fick ledigt en enda av skolans 15 lovveckor?