beam82 skrev 2016-10-05 23:32:15 följande:
Okej, jag vet, jätteslarvigt av mig, men vi är ett gäng som tänkt åka utomlands, och resan bokades precis under veckorna för höstens nationella prov. Jag hade koll tyckte jag, men jag tänkte fel.
Nu beviljas inte min son ledigt. I mitt huvud har jag i stort sett redan avbokat och gått vidare, men sambon vill inte riktigt släppa det. Så min fråga: har någon här åkt ändå, och vad har då hänt i skolan? Googlade och der verkade inte som att de kan göra så mycket egentligen om man "sköter sig" i övrigt, sen fanns det såklart förklarat ert värsta scenario.
Någon som vet mer exakt?
Det händer inget. Inte blir han underkänd i ämnet, nationella proven är bara vägledande, precis som andra prov. Man vill ju att alla ska göra dem, så man får en mer rättvisande bild av om betygen ligger rätt nationellt sett, men det är ju inte som om man är sjuk så får man F i ämnet.
Själv skulle jag inte göra det i 9:an. Nationella provet i 3:an, då skulle jag utan tvekan åka. I 6:ans prov kommer vi inte medvetet boka en resa, men skulle det ha oturats som för er så skulle vi åkt. Det är ju dessutom flera delprov, som är utspridda på flera veckor.
Låg något av barnen efter i skolan, eller om det fanns andra frågetecken, så skulle jag förmodligen inte bokat en resa alls. Men för barn som ligger bra till, där allt känns solklart, ser jag inte hur det ska vara så omöjligt.
Ja, vi har rest utan att blivit beviljade. (Inte under nationella dock.) Det händer inget, utom att skolan då har friskrivit sig från extra stöd om det senare visar sig att eleven kommit efter i skolarbetet.