Inlägg från: Alexi |Visa alla inlägg
  • Alexi

Ej beviljad ledighet

Vår dotter fick en veckans ogiltig frånvaro i ettan. Ledde inte till något mer. Hon fick förstås läxor innan avresa och gjorde dessa prickfritt.

• Alexi

Precis vad jag tänkt. Inte sjutton kan skolan säga "du får inget stöd för du var borta tre dagar för ett år sedan"...

• Alexi

Jag tycker skolan är viktig, oerhört viktig. Men vi valde att åka trots nekad ledighet i vintras. Och kommer kanske göra det fler gånger, dock inte denna vinter.

Anledningen är att jag tycker det är oerhört skönt att åka på solresa på vintern. Det är ett fantastiskt sätt att bryta upp den långa sega svenska vintern. Jag vill åka första eller andra veckan i februari, det är då som det är hyfsat varmt väder på tex Kanarieöarna, det har gått några veckor från julledigheten och känns som tyngst. Att åka på sportlovet som inte är förrän vecka 9 här, det är alldeles för sent! Då har ju vårljuset kommit och det känns nästan som vår, då är en solresa inte lika viktig längre. 

Att då inte kunna åka på en solresa med barnen på 15 år känns väldigt tråkigt!

• Alexi
    Dockan skrev 2016-10-07 23:47:03 följande:
    Vi beviljar 10 dagar men policyn är att inget stöd ges till eleverna att ta igen. Det är vårdnadshavarens ansvar. Inga spec läxor eller så.

Vi rek vår mentorsklass som är 8:or i år - att helt låta bli att boka resor under terminerna i nian och särskilt på våren. Kan man åka under typ hela året upp tills de är 14 och alla lov efter det kan man väl få vara nöjd.

Jag tycker det är viktigt att sätta tonen om skolan i hemmet. Det gör man inte genom att bara sticka ändå.

Vi ger eleverna oanmäld frånvaro om de åker ändå, vilket syns på betygen sen.
    Men det där är ju så intressant och hur rättsosäkert det är. I vår skola (f-5) har de en policy sen ett år tillbaka att ingen ledighet ALLS beviljas. Alltså noll dagar. Medan andra skolor och kommuner tydligen tycker 10 dagar är ok...
  • Alexi
    Anonym (Dbn) skrev 2016-10-09 13:28:04 följande:
    En lärare här.

Nej, man ingen rättighet att göra nationella prov en annan dag. Dessa utfärdas av Skolverket. Alla datum publiceras på deras hemsida.

Jag tar inget ansvar över elevers missade kunskaper när de är borta av annan anledning än sjukdom. Vissa föräldrar vill att barnen ska ha chans att göra uppgifter innan redan dessutom. Glöm det. Det får de göra på resan eller efteråt.

Jag underlättar inte för någon i detta fall. Res, gör vad ni vill. Men ge inte mig merjobb utan låt mig fokusera på de som är i skolan och behöver det stöd de behöver.

Jag hoppas att skolplikten snart stärks i form av att ogiltig frånvaro straffar föräldrarna på något sätt.
    Och min dotters lärare som skickade hem läxorna fyra dagar innan vi skulle åka på semester, för att hon tyckte det var så tråkigt för om vi skulle behöva ta med läxorna på resan... 
Svar på tråden Ej beviljad ledighet