Ej beviljad ledighet
Går han i grundskola eller gymnasiet? För det kan skilja lite grann.
Grundskola är ju obligatoriskt och skolan kan inte neka till att stötta en elev som åker bort. Däremot är det jävligt dumt att göra så som somliga föreslår, ljuga och sjukanmäla? Kul för barnet som kommer hem solbränt och ser jättefrisk ut, ska den behöva gå där med lögnen på skolan? kompisarna vet att man varit på resa men han ska försöka hålla skenet uppe inför lärarna? (de vet givetvis också) Du lär ditt barn att det är ok att ljuga.
Jag är lärare på gymnasiet och jag kan ibland bli nästan vansinnig på föräldrar som inte ber om ledigt i tid, sen bara åker ändå (för det gör de ju om de har bokat biljetter)
Det som är annorlunda är att här handlar det om CSN studiebidrag. Anmäler vi till CSN att eleven åkt utan att ha fått ledigt kan det leda till att de drar av motsvarande summa på nästa månads pengar. Vår rektor är ganska frikostig med att trots allt ge ledigt men är det en elev där studierna haltar och kanske är borta en hel del, den får inte ledigt. Då kan man tycka det är konstigt att föräldrarna ändå låter sitt barn åka en vecka eller två. Tror inte de fattar hur mycket man faktiskt kan missa på den tiden. (sen anser inte alla föräldrar att skolan är så viktig tyvärr, men det stjälper bara deras barn)
Är man företagsam, ber man skolan om hjälp att skicka med uppgifter som man kan ha på resan så att man inte blir efter så väldigt mycket. (jo, man kan ha tid att läsa lite i solstolen eller på hotellrummet)
Jag arbetar på ett program där det går ganska många ungdomar med välbeställda föräldrar. De vill resa många gånger under gymnasieåren. De kanske har en stuga i fjällen så de ska åka skidor och vill inte boka på sportlovet. På våren vill de resa till tex Spanien, för att ladda batterierna osv (skulle bli 6 resor på 3 år, och detta är ingen fantasiidé utan vi har såna elever/familjer). Min rektor har gått ut med att samma elev endast kan få ledigt för en resa under samma läsår. Sen tror jag inte han har helt koll ändå (det är en stor skola)
Problemet hamnar i knät på oss lärare när eleven kommer hem och inser att den ligger efter mkt mer än den trodde innan resan. Ja, då ska vi ta av vår tid som vi kunde använt till annat för att hjälpa en elev som glassat rund på varma sandstränder! Jag tycker inte det är helt ok faktiskt.
Om det bara var nån enstaka, så fine, men det är flera i varje klass som reser kors och tvärs. Så har vårt samhälle blivit.
Nationella prov är dumt att missa, men det beror också på vilken ålder ditt barn har. Nationella prov i sig kan aldrig styra över ett helt betyg, det ska man vara medveten om. Läraren ska under årets gång, ha gjort uppgifter som täcker samma saker som N.P täcker.