Ej beviljad ledighet
Går han i grundskola eller gymnasiet? För det kan skilja lite grann.
Grundskola är ju obligatoriskt och skolan kan inte neka till att stötta en elev som åker bort. Däremot är det jävligt dumt att göra så som somliga föreslår, ljuga och sjukanmäla? Kul för barnet som kommer hem solbränt och ser jättefrisk ut, ska den behöva gå där med lögnen på skolan? kompisarna vet att man varit på resa men han ska försöka hålla skenet uppe inför lärarna? (de vet givetvis också) Du lär ditt barn att det är ok att ljuga.
Jag är lärare på gymnasiet och jag kan ibland bli nästan vansinnig på föräldrar som inte ber om ledigt i tid, sen bara åker ändå (för det gör de ju om de har bokat biljetter)
Det som är annorlunda är att här handlar det om CSN studiebidrag. Anmäler vi till CSN att eleven åkt utan att ha fått ledigt kan det leda till att de drar av motsvarande summa på nästa månads pengar. Vår rektor är ganska frikostig med att trots allt ge ledigt men är det en elev där studierna haltar och kanske är borta en hel del, den får inte ledigt. Då kan man tycka det är konstigt att föräldrarna ändå låter sitt barn åka en vecka eller två. Tror inte de fattar hur mycket man faktiskt kan missa på den tiden. (sen anser inte alla föräldrar att skolan är så viktig tyvärr, men det stjälper bara deras barn)
Är man företagsam, ber man skolan om hjälp att skicka med uppgifter som man kan ha på resan så att man inte blir efter så väldigt mycket. (jo, man kan ha tid att läsa lite i solstolen eller på hotellrummet)