Inlägg från: Famous |Visa alla inlägg
  • Famous

Ej beviljad ledighet

Tror inte nån anser att skolan inte är viktig men det är en fantastisk möjlighet för barnen att få komma iväg på semester och se andra kulturer. Att få komma bort från vardagliga ting och ha en fin och värdefull vecka med sina föräldrar och kanske syskon. Det betyder väldigt mycket och även för föräldrarna är det underbart att ha en eller ett par veckor av slippa kravfyllda veckor som det nu oftast är för de flesta.

Livet kan inte bara handla om jobb och skola.. Det är viktigt att få stanna upp och ta vara på livet.

Hade aldrig velat vara utan våra resor..

Det är ju så att resorna blir otroligt mkt dyrare under loven och alla har kanske inte pengar eller lust att lägga semestern då.

Dessutom kan barnen lika gärna vara sjuka mkt och därmed oxå missa skolarbete. Läxor tas ju faktiskt så gott som alltid med på semestern. Det är givetvis ett ansvar som föräldrarna måste ta.

quote=77030369][quote-nick]Anonym (viktigt?) skrev 2016-10-07 09:48:11 följande:[/quote-nick]Jag tycker att det är varje förälders ansvar att ge barnen en bild av vad som är viktigt i livet. Är skolan viktig? Eller är det viktigare med semester på en tid när det finns billiga biljetter?

Jag förstår inte alls er som tycker att det är viktigare att åka på semester än att gå i skolan. För mig är skolan minst lika viktig som mitt jobb. Jag skulle aldrig ta ledigt från mitt jobb utöver min semester om jag inte fick det beviljat. Att strunta i skolans beslut på det viset är att underminera hela skolan betydelse för barnen tror jag. Inte så konstigt då med vissa elever som tycker att de har större rätt än lärarna att bestämma vad de ska göra på lektioner, om de ska göra läxor eller inte osv

Detta synsätt från vissa föräldrar är en viktig del i skolans problem idag, tror jag.[/quote]

• Famous
    Anonym (viktigt?) skrev 2016-10-07 11:16:02 följande:

Eftersom det är så många lovveckor per år i skolan så finns det massor av möjligheter att komma iväg på loven och uppleva dessa andra kulturer och allt annat fint som du skriver.

Vi har själva rest mycket varje år, ofta både på jullov, sportlov och sommarlov och ibland har vi ansökt om någon extra dag ledigt för barnen för att passa med en bra flygtid eller så. Inga problem.

Ditt synsätt är exakt det jag menar med att som förälder ge barnen en syn på skolan som något oviktigt.

Visst är det tråkigt att vissa inte har råd att åka på loven, men det finns ju också de som aldrig har råd med minsta lilla resa. Om man som oss planerar och bokar jättelångt i förväg och inte åker på charter, finns det bra möjligheter till billiga resor även på skolloven.

Tror du missuppfattar min poäng. Har aldrig antytt att det är ok att åka om man ej fått beviljad ledighet. Självklart skulle det kännas fånigt om ungen kommer hem brunbränd trots avslag av ledighet. Det försvarar jag inte. Däremot ville jag poängtera hur värdefullt det är att faktiskt stanna upp och njuta av livet oxå. Mina barn vet mkt väl att skolan är viktig.
Svar på tråden Ej beviljad ledighet