Inlägg från: Anonym (Nej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nej)

Ej beviljad ledighet

Nej har man barn i skolan får man åka bort på loven skolan är inte ett ställe dit man kan komma och gå som man vill. Nationella prov är viktiga att vara med på. Sånt bör man ha koll på innan man bokat resa. I vår dotter skola beviljas inte ledighet mer än nån dag oavsett om det är nationella prov eller ej det är bra.

Det handlar om våra barns framtid och då är skolan viktig och resa får man göra på loven.

Bara bita i det sura äpplet

Nationella proven är rätt viktiga då de visar vad eleven befinner sig kunskapsmässigt

• Anonym (Nej)

Förstår våra dåliga skolresultat i Sverige när föräldrar är så oansvarig och tycka resa är viktigare än barns skolgång. Vi reser på loven och det har funkat kanon och där slipper dottern plugga på resan. Vi var borta i somras två veckor på en underbar resa som vi inte betalade jättemycket för. Vi hade fantastiska två veckor Tycker skolan är viktig och det tycker vår dotter också

• Anonym (Nej)

Precis Nevermind man kan åka på loven det har vi gjort i flera år och funkar utmärkt

• Anonym (Nej)

Men vad bra Modsey att dina barn var så duktiga att de kunde ligga först i klassen. Jag får inte heller ledigt alla lov, och definitivt inte jullovet, vilket gör att vi får vara hemma på jullovet, men det gör inte något, för vi får resa bort när möjligheten finns. Har man satt barn till världen har man ett ansvar som förälder att se till att barnets bästa går först, dvs skolan. Inte konstigt att Sverige ligger så långt efter i resultaten med tanke på alla föräldrar som tycker det är fritt fram att vara ledig.

Alla diskussioner klassen har i ämnen som SO, NO osv, hur fixar ni dem på semestern ? De är väldigt värdefulla och jag tycker det är bra att skolorna börjat bli restriktiva på att bevilja ledighet, likaväl som arbeten där man kanske inte alltid kan vara ledig när man vill, inte skiter man i det och bara åker bort.

Skolan är idag viktigare än någonsin för barnens framtid och resa det får man planera in när man vet att man kan vara ledig. Jag som arbetar som ekonom har väldigt begränsad till att vara ledig, men vet vilka perioder det funkar och min make som har ett mer fritt arbete anpassar sig efter mig.
    Vår dotter går dessutom på en profil skola där de har uppvisningar och det är lite svårt att ta igen såna repetitioner vid en plats vid Medelhavet.

Jag har aldrig själv varit ledig som barn under en termin, men så har jag alltid haft bra arbeten och försörjt mig själv och tagit ansvar och det vill jag lära mitt barn också att man inte bara kan vara ledig från skolan hur som helst. Att lära barnen att det är fritt fram att åka på semester trots att man inte fått det beviljat från skolan är väldigt oansvarigt, vad ger vi våra barn för signaler då ?
    Nej vi ska åka bort nästa vår på lov, och då har jag kollat att det är ok att vara ledig på jobb och vet att det är lov i skolan.

Man får åka på sommarlovet det gjorde vi, man har alltid nån vecka man kan vara ledig på sommaren ihop. Resa kan man göra hela livet.

• Anonym (Nej)

Jag tycker i alla fall det är oansvarigt som förälder att ta ledigt under terminer när man har så mycket ledighet att åka bort på. Sen tycker jag det är bra att många skolor blivit bättre på att neka ledighet. Skolan är inte ett ställe dit man kan komma och gå. Och vad sänder det för signaler till barnen om vi vuxna tar med barnen hur somhelst och åker på semester trots att man blivit nekad ledighet ? Jo att vi är väldigt oansvariga som förälder. Sen märker jag att detta är ett känsligt Ämne för vi förälder ser mest till oss att vi vill resa. Resa kan man göra hela livet och har man satt barn till världen har man också ett ansvar

• Anonym (Nej)

Modsey har rest väldigt mycket med vår dotter mycket innan hon började skolan men även de gånger jag haft möjlighet att resa på lov. Jag tycker i alla fall att det är väldigt oansvarigt av föräldrar att ta ledigt under termin och än mindre åka iväg om man inte fått beviljat ledighet. Men andra här tycker att det är ok att göra så gör det då. Men jag har lärt min dotter att närvaro i skolan är viktigt

Svar på tråden Ej beviljad ledighet