Inlägg från: Anonym (Gurkan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gurkan)

Ej beviljad ledighet

Alexi skrev 2016-10-08 10:39:53 följande:
    Men det där är ju så intressant och hur rättsosäkert det är. I vår skola (f-5) har de en policy sen ett år tillbaka att ingen ledighet ALLS beviljas. Alltså noll dagar. Medan andra skolor och kommuner tydligen tycker 10 dagar är ok...
    I vår töntskola så SÄGER de (och skickar ut på papper) att de har en policy att inte bevilja lov. Och sen får man höra att andra familjer drar till Thailand i en hel månad med barnen, och det beviljas?

Jag blev skitsur när jag upptäckte det, så sen har vi också börjat begära någon dag ledigt ibland när resan sticker ut utanför lovveckan. Det är inte jordens undergång tycker jag, men jag planerar inte medvetet hela veckoresor utanför lovtid.
  • Anonym (Gurkan)
    Anonym (Tänk på barnen) skrev 2016-10-08 10:57:00 följande:
    Lär sig mera på resa.

Tror du på det själv? Snacka om att tro vad man vill.

Skolan är ingen barnpassningscentral som barnen går till för att ha något att göra.
    Beror väl på vilken resa man gör?

Vår son har de senaste 5 åren sett t.ex. Europas äldsta tempel G'gantija och rovfågelscentrum på Malta, Pompeji, världens högsta byggnad Burj Khalifa i Dubai med tour om hur den byggdes, de fattiga arbetarna i gränderna bakom guldmarknaden och den sjuka lyxen i Dubai Mall, öken och kameler, romerska lämningar termer och akvedukter över hela Europa och Kartago i Tunis, Olympiabyn med templen i Grekland där "OS"en gång började, palatset i Knossos på Kreta, Edinburghs fästning med all krigshistoria och Europas äldsta folknöje camera obscura/holografimuseum, Science museum, Naturhistoriska museet m.fl. i London och flera andra experimentställen, fästningen i Dubrovnik, Lokrum naturreservat med vilda (nåja) påfåglar, Akvariet i Genua, seglat med briggen Tre Kronor och säkert en del till som jag har glömt.

Jag vill inte att han ska se historia som något torrt i en bok. Han ska ha stått i den, andats in den, tagit på den. Och det tror jag är mer lärorikt än det mesta som händer en vanlig skolvecka faktiskt. 

Men menar man en vecka liggande pall bredvid en pool på Mallis så okej, då kanske man inte lär sig så mycket förutom att beställa glass på ett annat språk- men det är ändå något nytt!
Svar på tråden Ej beviljad ledighet