Inlägg från: Anonym (Ingrid) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ingrid)

Ej beviljad ledighet

modsey skrev 2016-10-09 08:29:59 följande:

Visst kan man resa hela livet, men i vår familj eller hos mig är det en stor del av vårat liv. Det är upplevelser jag vill ge mina barn helt enkelt. Att avstå att resa under några år för att jag inte kunnat få ledigt på lov och barnen inte på terminer hade inte varit kul eller något vi velat ha det som. Ett år hade jag ex semester juni, dvs två veckor av dem var innan barnen ens slutat skolan. ( jo det året reste vi de andra två lediga veckorna och tog ingen extra ledighet) Varje vinter gör vi en resa med min familj, dvs mina syskon och föräldrar. Något vi gjort i i snart 17 år, varje år. Förstår du hur berikande det är för barnen i den här släkten att umgås så en vecka om året. Vilka barndomsminnen de har med det!

Vi har alltid försökt lägga resan på sport eller påsklov, men en del år har det helt enkelt inte gått för att bland annat jag har nekats ledighet då. Nu har vi aldrig fått nej när vi sökt ledigt från skolan, det har alltid skett i samråd. Men att påstå att vi är individualistiska eller egoistiska föräldrar som väljer att lägga resor utanför lov i bland känns otroligt märkligt. ja jag gillar att resa, det gör mina barn med. De har varit mycket berikande för dem och jag önskar snarare att jag kunna rest ännu mer med dem, visat dem ännu mer av världen. Rest ännu mer med sin mor o morfar.

Det finns ingen motats i att vi ändå anser och förmedlar att skolan är viktig . Min bror är lärare och så även min mamma. Vi uppmuntrar studier och i dag är de stora barnen vuxna med varsitt fast jobb, inte en dag har de stämplat, inte en dag. De har till och med båda två haft möjlighet att välja bland jobb de sökt ( o då har ingen läst på högskola ännu, utan de vill jobba lite först innan de bestämmer sig för vad) 

Nu har du i flera inlägg sagt att du vissa år inte fått ledigt under dina barns lovveckor så jag måste fråga: Menar du att du under de åren du då hänvisar till inte fått ledigt EN ENDA av dina barns 14-15 lovveckor? Alltså, INGA sommarlovsveckor, höstlov, jullov, sportlov eller påsklov??? Så där så att dina barn har fått vara på fritids eller med deras andra förälder alla de där lovveckorna och du bara fått ta ut semester när de gick i skolan?

Märkligt hanterat av arbetsgivaren, i och med att alla enligt semesterlagen skall ha rätt till fyra veckors sammanhängande semester under juni-augusti i alla fall.
  • Anonym (Ingrid)
    modsey skrev 2016-10-09 15:43:16 följande:

Japp vissa år har jag haft det så det stämmer. Inte alla år men vissa år var det så.

Jag jobbar inte kvar där .

Hur motiverade arbetsgivaren att du inte kunde få en enda av de veckor som du ansökte om semester?

Och hur kunde facket gå med på att förhandla bort semesterlagen?

Du har ju i andra trådar sagt att du tagit FL under ex.vis julen för att säkra ledighet på arbetsplats med helgtjänstgöring, är det som "straff" för att du gjorde det som du andra år inte fick ledigt en enda av skolans 15 lovveckor?
  • Anonym (Ingrid)
    modsey skrev 2016-10-09 16:47:01 följande:

När jag studerade när barnen var små jobbade jag på lov. Jag har såklart inte heller haftt lika alla år. Självklart hade jag ledigt vissa år med barnens lov. En del av de andra åren har vi sökt o beviljats ledigt utanför barens lov

Det har inte verkligen inte varit ett problem vet du.

Inte ens när vi hade barn på gymnasiet var det ett problem att få ledigt 10 extra dagar

OK, så du VALDE att jobba på deras skollov för att du studerade och sedan VALDE du att åka på semester under deras skoltid. Det är ju något helt annat än det du förespeglat här i tråden.

Då var det ju inte för att du nekades semester alla de femton skollovsveckorna utan för att ni inte tyckte att skolan var viktig nog för att prioritera att resa under någon av barnens lovveckor.

Det låter ju extremt ovanligt med en arbetsgivare som skulle neka en anställd semester ALLA de veckor som hen la in önskemål om...
  • Anonym (Ingrid)
    modsey skrev 2016-10-09 17:12:13 följande:

Men det är klart att under alla barnens skolår har vi haft olika situationer olika år. Ja de år jag studerade jobbade jag en del år.

Vissa år under skolåren har jag varit tvungen att jobba på loven o nej jag är inte kvar där längre .

Men åter. Det var helt ok att få extra ledigt

Ingen ifrågasatte det.

Ingen sa nej

Ingen hade problem med det på det vis du verkar tro eller ha....

Det jag ifrågasätter är argumentet att det är omöjligt att åka på skolloven för att du som förälder inte fått ledigt någon av barnens 15 skollovsveckor. Det du säger i tråden är ju de facto inte sant och anledningen till att du valt att ta dina barns skoltid till att åka på semester en annan än den du i tråden hävdat.

Om det gått utan problem eller inte är totalt ointressant, det jag reagerar på är att du använder dig av osanna argument.
  • Anonym (Ingrid)
    modsey skrev 2016-10-09 17:53:22 följande:

N

Nej det jag säger är att det har funnits år då jag inte kunnat ta ledigt på loven o en del av de åren har vi rest utanför loven

På alla år kan det handla om ca 4-6 såna resor. Vi pratar alltså om över 15 skolår.

Ledsen at jag inte hinner i detalj beskriva hur när o varför i kronologisk ordning nu 6-7 år senare !

Fast, om du säger att du inte kunnat få ledigt någon av barnens 15 skollovsveckor och därför behövt ta dem ur skolan under skoltid för att ni skall kunna åka på semester så skulle väl det smartaste ha varit att du då struntat i att blanda in de år du studerat och valt att jobba på deras lov och istället berättat hur arbetsgivaren motiverade att du inte kunde få ledigt någon av dina barns 15 skollovsveckor de år du tvingats ta ALL din semester under barnens skoltid.

6-7 år senare? Har inte du barn som är typ 8 år? Borde väl inte varit svårt att för 6-7 år sedan få FL med spädbarn/småbarn...
  • Anonym (Ingrid)
    modsey skrev 2016-10-09 19:28:07 följande:

Jo jag har barn som är å år. Och 23 och 20 år.

På mitt nuvarande jobb har jag alla lov ledigt.

Så, nu "sex-sju år senare", borde det ju inte vara svårt att berätta att du hade möjlighet att ta ut föräldradagar för att få ledigt på de äldre barnens skollov, om ni ville åka på resa...
  • Anonym (Ingrid)
    modsey skrev 2016-10-09 19:55:22 följande:

Det är ca 5 år sen min äldsta slutade gynasiet...Så ja det är några år sen vi sist hade ledigt utanför lov. Visst hade jag kunnat tvinga till mig ledigt men av andra skäl de året kunde inte hela familjen åka tillsammans på lov. Åter. Olika skäl situationer etc under alla dessa år

Nej, jag förstår att du/ni haft olika skäl till att ni valt att resa under barnens skoltid, men du har fortfarande inte kunnat berätta något om vilka anledningar din tidigare arbetsgivare hade för att inte låta en förälder få ens en enda vecka av barnens 15 skollovsveckor ledig under ett helt år. Det borde ju vara ett ganska bestående minne i ditt liv hur hen motiverade det (och varför facket inte ställde upp och drev på för att du åtminstone skulle få EN lovvecka ledig under det året) i och med att du då missade alla barnens lovdagar och tvingades söka ledigt under barnens skoltid.
  • Anonym (Ingrid)
    Anonym (Resa) skrev 2016-10-09 21:06:23 följande:

Det kanske inte är så viktigt av olika skäl att ha ledigt just lovveckorna? Varför tror du att modsey försökte driva frågan genom facket?

Jag har svårt att tro att en förälder som, enligt vad hon själv säger, inte fick semester beviljad för EN ENDA av barnens 15 lovveckor under ett år inte på något sätt tar strid för sina rättigheter. Om inte annat borde facket varit inblandade när semesterlagen förhandlades bort.
  • Anonym (Ingrid)
    modsey skrev 2016-10-09 21:37:06 följande:

Jag var den enda föräldern och jag var chef och ansvarade för bland annat bemanningen inom ett vårdområde som ej kunde stängas.

Du var den ENDA föräldern där, men kunde ändå inte ens få ledigt vare sig höstlovs- eller sportlovsveckan???

Var det NÅGON som någonsin fick semester på den arbetsplatsen i så fall?
  • Anonym (Ingrid)
    modsey skrev 2016-10-10 07:56:36 följande:

My god du ger dig inte verkligen. Jo det vanligaste var stt alla fick semester . Men VISSA ÅR hade jag svårt att ta ledigt för mig och det var massa föräldrar där. Några tog semester några tog FL.

För min egen del i vår familj handlar det om ca 3 solrosor på 15 år och kanske 4 skidresor på vinter. Obs förtydligar när vi tog extra ledigt på vintern för skidresor FICK JAG LEDIGT PÅ SOMMAREN MEN DET ÄR SVÅRT ATT ÅKA SKIDOR DÅ.

Så då var det inte för att du "inte kunde få ledigt" på något enda lov under läsåret som ni tog barnen ur skolan på skoltid, utan att ni inte kunde åka på semester exakt den vecka ni ville...

Där föll det argumentet; det handlade om era egna val och inte om att du som förälder inte kunde få ledigt EN ENDA av dina barns femton skollovsveckor under året.

Och för att förtydliga, jag skiter i om ni fick beviljad ledighet eller inte, men kom inte och påstå att det inte GÅR att få semester för att resa under barnens lovveckor.

Jag har extremt svårt att tro att skulle varit omöjligt för dig att få ledigt under ex.vis sportlovsveckan för en skidsemester om du nu dessutom var den enda föräldern på arbetsplatsen -de som inte är bundna till skolloven brukar ju välja att ta ledigt andra veckor då resorna dessutom är billigare. Nej, ni gjorde valet att prioritera semester (på en billigare vecka kanske) framför barnens skola under de där veckorna -stå för det då!
  • Anonym (Ingrid)
    modsey skrev 2016-10-10 09:51:32 följande:

1. Du har en otroligt aggressiv ohyfsad debatt ton.

2. Jag var inte den enda föräldern på arbetsplatsen.

3. De vinterresor gjordes med min släkt o vi var ca 20 personer. Vissa år fungerade det inte med lov. O ja jag valde att ge mina barn den upplevelsen med sin morfar. Minnen för livet.

4. Du vill o kommer aldrig förstå att vi alla har olika förutsättningar i våra liv, jobb och familjer. Och att det också i samma familj kan variera från olika år. Trist för dig. Hoppas du inte överför det inskränkta tankesättet till dina barn.

1. Se över ditt eget sätt att uttrycka dig (tex i detta inlägg) innan du börjar kasta stenar i glashuset där du befinner dig. Mina inlägg är inte "värre" än det du skriver här.

2. Håll reda på vad du själv skriver, i inlägg #86 skriver du att du var den enda föräldern på den arbetsplats du refererade till och där du var chef.

3 och 4 Som jag skrivit tidigare, jag bryr mig inte om anledningen du hade för att ta dina barn ur skolan för att åka på semester, och inte heller om det var med skolans goda minne eller inte. Det jag reagerade på var att du far med osanning och inte har hållbara, ärliga argument, när du hävdar att du som förälder inte kunde få semester när barnen hade skollov någon gång på hela året och därför tvingades att åka på semester under skoltid.

Och som sagt, pröva på att vara ärlig med varför du gör saker om du nu skall gå in i en tråd och förklara/försvara varför föräldrar väljer att prioritera semester framför skola. Du vinner mycket mer respekt då än om du skall utmåla dig själv som ett offer för situationen när det handlar om dina egna val.
  • Anonym (Ingrid)
    modsey skrev 2016-10-10 14:01:46 följande:

Egentligen borde jag inte. ...men jag har aldrig skrivit att jag var den enda föräldern på arbetsplatsen

Jag var den enda föräldern åt mina barn.

Och det finns inget i Nina svr dom i te är söt. Sen art du väljer eller tolkar mig med flera utifrån dina färgade ögon är en annan sak.

Offer har jag aldrig någonsin påstått utifrån att jag i te vissa år kunde ta semester ( don tolknig). Däremot hade jag ett sånt jobb helt enkelt.

Du läser genom dina "färgade ögon" och jag genom mina. Att ifrågasätta sanningshalten i vad någon skriver är inte att vara elak. Den som då känner sig angripen kanske skall fundera på varför hen reagerar som hen gör.

Så du var ensamstående utan barnens pappa på något sätt närvarande?

Det gör det ju ännu märkligare att du som chef inte kunde lägga schemat så att dina barn åtminstone kunde få EN lovvecka under året tillsammans med sin mamma. I andra trådar har du ju dessutom antingen hävdat att, vad gäller ex.vis julledighet, det löste sig med att andra på din arbetsplats jobbade eller att du tog ut föräldradagar (men med kollegornas goda minne). Det är ju anmärkningsvärt att du då här säger att du under något/några år inte kunde få ut en enda semestervecka i samband med dina barns femton skollovsveckor.

Du gjorde valet att några gånger prioritera semester med släkten framför barnens skola, fine, stå för det då. Men kom inte och påstå att det var för att du inte kunde få semester vid någon av dina barns femton lovveckor.
  • Anonym (Ingrid)
    modsey skrev 2016-10-10 14:52:12 följande:

Som chef har man ofta ett lite mer ansvar. Vissa år var tuffare än andra att få ihop det. Förstår att det kan vara svårt att förstå om man aldrig haft ett sånt jobb.

O ja jag var helt själv med barnen

Som chef har jag insett att både mina medarbetare och jag behöver vara lediga eftersom den sociala biten/privatlivet också påverkar måendet på arbetet och den arbetsinsats en lägger in. Så även om jag inte prioriterar att själv vara den som först får ledigt vid storhelger eller de mest populära sommarsemesterveckorna, så nog kan jag vara ledig några av barnens femton skollovsveckor.

Ni måste ha varit extremt underbemannade alternativt ha anställt fullblodsegoister som inte unnade dig någon ledig tid efter dina behov om du verkligen inte lyckades få semester som sammanföll med en enda skollovsvecka.

Jag förstår att du inte längre har den chefsbefattning du hade. Den som helt utplånar sig själv och inte kan inse att en själv också måste kunna må bra håller inte i längden som chef.

Själv har jag en stor arbetsgrupp och avancerar i chefsställning eftersom jag anses kompetent på det jag gör.

Beklagar dina barn då, om det är som du säger, eftersom jag antar att de fick vara på fritids varenda lov (om nu inte någon släkting förbarmade sig över dem så de fick ledigt i alla fall någon vecka när alla andra var på skollov) under ett helt år.
  • Anonym (Ingrid)
    modsey skrev 2016-10-10 18:33:52 följande:

Du kan vara lugn. Mina barn har haft en bra barndom och vi har haft mycket ledighet ihop.

Mitt chefskap behöver du inte heller oroa eller raljera över, även jag har avancerat.

Jag har också lärt mig att det är olika förutsättningar i olika branscher och jag skulle aldrig benhårt utala mig på det oerhört trista sätt du gör här. Ett tips för din egen utveckling kanske.

Vad bra, då var det kanske inte så många år som det verkade på dina tidigare inlägg som du inte fick ledigt någon enda av dina barns femton skollovsveckor.

Jag raljerade inte över ditt chefskap, men om det är som du skriver att du under något/några år inte kunde ta semester en enda av dina barns skollovsveckor så borde du kanske fått höra av din chef att du skulle behöva tänka på dig själv också.

Att vara ensamförälder och inte kunna få ut en enda semestervecka samtidigt som barnen hade lov låter hemskt tråkigt. Självklart kan en inte vara ledig alla barnens skollov, men att inte kunna ge barnen ledigt tillsammans med en själv under någon av de veckor när kompisarna åker iväg på familjesemestrar skulle i alla fall jag ha tyckt var extremt sorgligt.

Om du nu tycker att jag uttrycker mig "benhårt" när jag skriver att dina underställda måste ha varit fullblodsegoister eller att ni måste ha haft svårt att rekrytera personal eftersom du aldrig fick semester i samband med skollov så kunde du ju bemöta det och berätta hur det verkligen var istället för att bara anklaga mig för att inte förstå din bransch.

Sen kanske du skall titta över hur du själv uttrycker dig. Att (som du gjorde i inlägg #104) insinuera att andra inte har chefserfarenhet kan ju lätt låta som ett försök att hävda sig och tro sig om att vara bättre än någon annan.
  • Anonym (Ingrid)
    Tow2Mater skrev 2016-10-10 19:43:58 följande:

Men Anonym (Ingrid); du skriver helt anonymt och börjar nu t o m hänvisa till vad någon som inte är anonym skriver i andra trådar...? Du börjar nu framstå både som lite tjatig och lite irriterande.

Ok, så tycker du. Själv scrollar jag förbi inlägg som jag anser framstår som "tjatiga och lite irriterande".
Svar på tråden Ej beviljad ledighet