Ej beviljad ledighet
Visst kan man resa hela livet, men i vår familj eller hos mig är det en stor del av vårat liv. Det är upplevelser jag vill ge mina barn helt enkelt. Att avstå att resa under några år för att jag inte kunnat få ledigt på lov och barnen inte på terminer hade inte varit kul eller något vi velat ha det som. Ett år hade jag ex semester juni, dvs två veckor av dem var innan barnen ens slutat skolan. ( jo det året reste vi de andra två lediga veckorna och tog ingen extra ledighet) Varje vinter gör vi en resa med min familj, dvs mina syskon och föräldrar. Något vi gjort i i snart 17 år, varje år. Förstår du hur berikande det är för barnen i den här släkten att umgås så en vecka om året. Vilka barndomsminnen de har med det!
Vi har alltid försökt lägga resan på sport eller påsklov, men en del år har det helt enkelt inte gått för att bland annat jag har nekats ledighet då. Nu har vi aldrig fått nej när vi sökt ledigt från skolan, det har alltid skett i samråd. Men att påstå att vi är individualistiska eller egoistiska föräldrar som väljer att lägga resor utanför lov i bland känns otroligt märkligt. ja jag gillar att resa, det gör mina barn med. De har varit mycket berikande för dem och jag önskar snarare att jag kunna rest ännu mer med dem, visat dem ännu mer av världen. Rest ännu mer med sin mor o morfar.
Det finns ingen motats i att vi ändå anser och förmedlar att skolan är viktig . Min bror är lärare och så även min mamma. Vi uppmuntrar studier och i dag är de stora barnen vuxna med varsitt fast jobb, inte en dag har de stämplat, inte en dag. De har till och med båda två haft möjlighet att välja bland jobb de sökt ( o då har ingen läst på högskola ännu, utan de vill jobba lite först innan de bestämmer sig för vad)
Märkligt hanterat av arbetsgivaren, i och med att alla enligt semesterlagen skall ha rätt till fyra veckors sammanhängande semester under juni-augusti i alla fall.