Inlägg från: hammarhajen |Visa alla inlägg
  • hammarhajen

Ej beviljad ledighet

Alexi skrev 2016-10-07 20:38:40 följande:

Jag tycker skolan är viktig, oerhört viktig. Men vi valde att åka trots nekad ledighet i vintras. Och kommer kanske göra det fler gånger, dock inte denna vinter.

Anledningen är att jag tycker det är oerhört skönt att åka på solresa på vintern. Det är ett fantastiskt sätt att bryta upp den långa sega svenska vintern. Jag vill åka första eller andra veckan i februari, det är då som det är hyfsat varmt väder på tex Kanarieöarna, det har gått några veckor från julledigheten och känns som tyngst. Att åka på sportlovet som inte är förrän vecka 9 här, det är alldeles för sent! Då har ju vårljuset kommit och det känns nästan som vår, då är en solresa inte lika viktig längre. 

Att då inte kunna åka på en solresa med barnen på 15 år känns väldigt tråkigt!

Du kan visst åka på solresa. Bara inte precis just när du vill. Du kan tänka dig första och andra veckan i januari, men inte sista som är sportlov. Två-tre veckor senare...

Låter väldigt märkligt att det bara är vecka 4-6 som duger för solsemester på vintern... Vecka 1 är bara tre veckor tidigare, sportlovet tre veckor senare. För mig låter det ytterst märkligt att inte kunna åka tre veckor tidigare eller senare på en resa..
  • hammarhajen
    Anonym (Resa) skrev 2016-10-06 07:27:51 följande:
    När jag gick i skolan fick jag alltid ledigt för resor med motiveringen; "på en resa lär man sig så mycket mer än i skolan samma tid". Givetvis inom rimliga gränser. Att resa någon vecka då och då jämfört med att spendera hela uppväxten i skolan tror jag är oerhört berikande. Nationella prov går givetvis att ta igen om man är sjuk/borta. Däremot är det nog inte så mycket ts kan göra när de redan fått nej.
    Samhället har ju ändrats en del sedan vi gick i skolan.
    Se dig om på din egen arbetsplats. Jag gissar att alla rutiner inte ser likadana ut som för 30 år sedan? Ny forskning, nya redskap och ny erfarenhet förändrar regler och arbetssätt. Även i skolan. 

Jag har svårt att se vad man lär sig på ett all inclusive hotell med pommes till all mat och poolbad för "havet är så långt bort". Möjligtvis lärde man sig mer på resor för 40 år sedan när semesterorter var mer genuina..
  • hammarhajen
    Tow2Mater skrev 2016-10-07 22:27:52 följande:
    Menar du att du jämställer skolan och dess plikt med frivilligt lonearbete, och en 'olovlig' obetald ledighet fran den forsta med en 'olovlig' med skattepengar betald ledighet fran den andra?

Själv lär jag mitt barn att mammas ord star overstallt skolans, och mamma bestämmer när det sker, inte barnet. Sen när barnet blir myndigt, kommer barnet själv att kunna avgora när dess ord ska väga tygre än en skolas, självfallet.
    Mammas ord står inte över lagen. Att det råder skolplikt är inte den enskilda rektorns eller lärarens fel, det är reglerat i lag. Om man ska hårddra det så kommer en förälder som nonchalerar skolplikten till slut anmälas till de sociala myndigheterna och/eller polisen. Inte för en veckas olovlig semester, men som sagt om man drar det till sin spets.

Ditt barn är inte din egendom. Det är en egen individ med rättigheter reglerade i lag och en av de rättigheterna är rätten till skolgång. Rätten till skolgång betyder inte DIN rättighet att välja om ditt barn ska vara i skolan eller ej. Det är BARNETS rätt att vara i skolan oavsett vad föräldrarna tycker som är reglerat i lag. Just för att alla barn ska få samma rätt till utbildning. 
  • hammarhajen
    Snowgirl skrev 2016-10-09 19:30:47 följande:

Jag kn tycka att det är dags att skolan blir mer flexibel när det gäller loven. Det är inte rimligt att en fjällstuga ska kosta 10000 kr mer v 9 än v 11. Dessutom är det hopplöst att resa tillsammans med släkt och vänner i andra delar av Sverige då varken sport- eller påsklov synkar.

Flexibla lov bygger på en undervisning utan lärarledda genomgångar, experiment, laborationer, lekar, diskussioner... För hur ska sådant annars styras upp? Om en elev är ledig vecka 8 och en annan vecka 9, hur ska man garantera att båda får ta del av samma föreläsningar och gruppdiskussioner utan att en tredje ska behöva ha två exakt likadana lektioner? 

Flexibla lov är ett förslag som tyder på att man har ganska liten insyn i hur undervisning planeras och genomförs.. Dessutom är lov antingen studiedagar för lärare, eller tid för lärare att ta ut inarbetad komptid. Flexibla lov skulle innebära att lärare inte fick tid för fortbildning och/eller inte fick ut inarbetad komptid. Är det rimligt? Alternativet är att sätta in vikarier, vilket sällan är bra för varken kunskapsutvecklingen eller tryggheten i grupper. 
  • hammarhajen
    Frontline skrev 2016-10-07 23:02:55 följande:
    varför ska vuxna planera in resor under lov för?
    Dels är det dubbelt så dyrt och sen så missar inte barnen så speciellt mycket om dom är borta 1 vecka, det kan ju lika gärna vara sjukdom i 1 vecka det är ju samma sak.

Vi var iväg 3 veckor tidigare i år och rektorn var tveksam till ledigheten så jag sa att vi åker hur eller hur kom och hämta grabben i Thailand om han nu måste gå i skolan.
    Han fick med sig lite läxor så var allt frid och fröjd..
    Vuxna utan barn behöver inte planera resor efter lov.
    Vuxna MED barn har gjort ett aktivt val att skaffa barn, det innebär att man tar på sig ett ansvar och blir mer bunden.

Också barn som tar ledigt blir sjuka, så det argumentet håller inte. Det är ju inte så att man kan välja, en vecka sjuk eller en vecka ledig.

Har man barn får man helt enkelt ta ansvar för dem. Det betyder inte att man inte kan be om ledigt, men får man det inte får man ta sig en funderare. Och anpassa sig lite, kompromissa. Man behöver inte vara i Thailand tre veckor under terminen. De allra flesta åker inte på sådana resor, det är ingen mänsklig rättighet.
    Man kan ta en resa på två veckor varav en vecka är lov.
Svar på tråden Ej beviljad ledighet