-
Åh va roligt! Nu blir jag lite mer hoppfull igen. Det har varit sådan ångest för mig i många många år. Så mycket fokus och energi har lagts på detta med barn men när jag läser om er så känns det lite bättre. Jag ångrar mig så att jag inte satte igång tidigare men det är sådant jag får hantera. Nu gäller det bara att fokusera på möjligheterna!Maran73 skrev 2017-11-23 07:33:21 följande:Hej Stina! Välkommen! Som Smurfen sa hänger de flesta av oss i ÄD-trådarna nu, jag har också ett par IVF m egna ägg bakom mig som resulterat i bra äggskörd men taskiga och genetiskt defekta embryon tyvärr. Men, 20 år yngre ägg fr donator (evigt tacksam!) var tricket och är nu gravid i v 35+0. Rekommenderar absolut AVA Riga framför IVF Riga, då den internationella koordinatorn Jelena på sistnämnda klinik får dåligt betyg av mig när det gäller kommunikation.. Missade väldigt mkt viktig info som vi hade behövt. Svarar bara på en del av frågorna så man måste påminna osv osv. Inget fel på själva behandlingen dock!
-
Jag började lite för sent, dvs när jag var 42, nu har jag precis fyllt 43. Jag har en dotter på 8 år och var naiv och tänkte att allt skulle gå lika lätt även nu :/Maran73 skrev 2017-11-23 13:29:58 följande:Det finns absolut möjligheter!!! Oftast är det ju faktiskt äggkvalitén som brister i vår ålder, så ÄD har stora chanser att lyckas även om det förstås kan krävas fler än ett försök även med ÄD. Jag menar, alla unga, friska och fertila par blir ju inte på smällen på första försöket även om de prickar in ägglossning. Göra PGS ökar chanserna till plus så det rekommenderar även jag.
Missat hur gammal du är men det kan förstås funka med dina ägg också! Då skulle jag definitivt göra PGS dock, för mig/oss hjälpte det att få svart på vitt hur dålig kvalitén på embryona var, det gjorde beslutet om ÄD lättare och förkortade tiden till pluset på stickan.
Tänker ändå ev att göra ett försök till med PGS och sedan gå över till ebryoadoption eller embryodonation om det inte funkar med mina egna. Nu ruvar jag ju faktiskt på ett (RD 2) men jag kollar redan på plan C... -
Ok då förstår jag! Jag ska absolut kolla priserna men det viktigaste är ju egentligen hur man har störts chans ... Om det är större chans med embryodonation får man ju överväga det.UndrandeSökare skrev 2017-11-23 13:32:28 följande:Sorry om jag inte förklarat så tydligt.
Vi har gjort embryodonation dvs kliniken har skapat embryona åt oss efter att vi valt donatorerna. Embryona fanns inte innan. Man tar ut färska ägg från donatorn, befruktar och sätter in färska embryon i mottagaren och resten till frysen.
Jag menade att hos AvaRiga finns möjlighet för patienter att välja embryodonation eller embryoadoption. Kliniken sysslar med båda sakerna. Vid adoption handlar det om kvarvarande frysta embryon som blivit över från andras behandlingar som man kan "adoptera", de är då frysta enstaka embryon.
Så om man tex vill komma billigare undan ekonomiskt så kan man välja adoption. Priser kan du hitta på deras hemsida eller genom att kontakta kliniken.
Hoppas jag förklarat bättre denna gång. Annars fråga igen.
Tack! -
Hej igen!smurfen 11 skrev 2017-11-22 16:41:44 följande:Jag tycker det är starkt av dig att "fixa" barn på egen hand, tror inte jag skulle fixa gå genom det !
Vårt sista hela ivf försök blev tre ägg, men inget befruktat ens, då höll jag på och gå under. Var som spiken i kistan att " nu är det kört med egna ägg, om inte ens ivf funkar". Gjorde sista ivf:en i maj i år, då 42.5 år.
Vi har inga barn sen innan, så det blir liksom sista svängen för oss nu. För mig har det varit fruktansvärt svårt att gå över till äd, inte för att jag är så fantastisk med mina gener men det är ändå nåt med att föra dom vidare, om du vet hur jag tänker.
Nu har det värsta lagt sig, och jag har under sommaren och hösten mer eller mindre accepterat att det blir inte egna.
Nä ge inte upp drömmen! Finns flera kliniker utomlands, Ava Riga, ivf Riga, Polen, Tjeckien mm. Men kanske behöver du inte det, kanske har du denna gång lyckats:)
Vi ska till Polen, men har väldigt svårt att hitta passande donator, jag vill att så mycket som möjligt stämmer med mig, ögonfärg, hårfärg och gärna blodgrupp. Vi får ju se bild på dom som barn eller vuxen. Så frågan är om vi kommer iväg nu i december.
En undran, valde ni kliniken i Polen tack vare att man där får se foto på donatorerna? Eller valde ni den kliniken av annan anledning?
Tack! -
Samma med mig... Köpte hus i augusti, sålde lägenhet efter fixande och pluggar bredvid heltidsjobbet - hur tänkte jag?!smurfen 11 skrev 2017-11-23 18:34:44 följande:Jag är inte heller på topp just nu, har en tendens att göra allt samtidigt i livet, säljer min firma nu så det tar väldigt mycket tid.
Känner också så om jag inte gör nåt händer ju inget och då ökar ångesten...:(
Nu försöker jag ta det lite lugnare och fokusera på detta. Samtidigt blir jag lite knäpp av alla funderingar så det får ju inte bli för mycket heller... balans.
Jag ska ta mig en funderare på det där med nedreglering, tack! -
Känner igen det där. Men jag försöker inte klandra mig själv även om det är lätt att tänka varför jag inte agerade tidigare. Men jag har ju också så klart tänkt att jag skall träffa någon att bilda familj med men tiden har gått och jag har inte träffat rätt ännu så då går det liksom inte att vänta längre. För att inte ens försöka skaffa fler barn är inte aktuellt för mig. Så nu är jag här!Maran73 skrev 2017-11-23 19:13:34 följande:Förstår precis, jag och min man träffades för 4 år sedan så det var liksom inte aktuellt med barn förrän vid 41,5. Min son kom till på första försöket, min syrra behövde bara titta på en karl när det begav sig så blev hon gravid och min mamma blev oplanerat gravid när hon var 47 (dock missfall men ändå). Riktiga frögurkor alltså, så vi trodde nog att allt skulle vara klappat och klart om vi fick plus på stickan. Två missfall och två misslyckade IVF senare så förstod vi ju att det var ett felaktigt antagande.. Man lär så länge man lever! Och självklart visste vi ju att det kunde bli svårt efter 40. Men men, så glad att vi tänkte om betr ÄD, vilket inte fanns på kartan i början.
Om jag ska dra alla över en kam så är det väl lite så vi kvinnor funkar, alltid tre steg före. Håller tummarna för ett plus nu! -
Hej alla!
Mitt sista Danmarksförsök misslyckadesoch jag måste gå vidare. Har kontaktat AvaRiga samt Ava i Ryssland. Jag förstod att inga av dessa har öppna donatorer.
Hur tänker ni i den frågan?
För mig blir det dessutom en dubbeldonation och jag har riktig ångest över att barnet skall känna sig rotlös och bli traumatiserad av att aldrig få veta sina genetiska rötter. Jag är inte rädd för att vår relation komner bli annorlunda mot mitt barn jag har idag men som sagt, rädd för att barnet aldrig ska bli hel och lycklig helt fullt ut och vilja veta mer.
Skulle vara enormt tacksam att veta hur ni resonerar!
Tack och kram -
Tack snälla du, det gör jag!
-
Hej!!
Fasiken va trist, blä det är så jäkla jobbigt att gå igenom den där väntan, besvikelsen och sorgen. Känner med dig.
Jag har slickat mina sår nu några veckor och samtidigt pratat med kliniker. Har till 99% bestämt mig för att köra på Ava Riga. Egentligen kändes St Petersburg snäppet bättre men väljer Riga pga tidsaspekten (1 dag i Riga versus upp till 6 dagar i St P) då jag har svårt att vara borta så länge från min dotter. Om det dessutom krävs fler försök ryker ju typ alla semesterdagar och det har jag ingen lust med..
Jag bor i Göteborg och gör som sagt denna resan ensam efter 3 misslyckade ivf försök på Stork.
Kram
Hej allihopa! Det funkade inte denna gången heller 6 dagar efter insättning idag och helt blankt test. Nu får det bli embryoadoption om något men det finns inga pengar kvar så nu är nog denna resan slut. Lycka till alla ni och grattis igen Maran!!!
Stina- går du vidare med embryadoption? Får jag fråga var du bor och var du tänker göra det isåfall?
Kramar -
Grattis Maran!! Så underbart att läsa att allt gått så bra. En liten Elsa, tänka sig!
Stor kram