• Maran73

ivf / äd 2016/ 2017?

Superfurry skrev 2017-05-19 15:24:41 följande:

Hej Maran! Ju jag använde den sista försöket alltså i januari. Jag skulle ju ta en klick av Ovitrelle under det protokollet också och sen har den varit nedkyld i kylskåpet. Men den går ut i juni står det på den. Spå jag undrande ifall den var ok fortfarande? står ju att den ska användas inom 30 dagar efter att man öppnat den (alltså använt den första gången). Nu var jag hos CFC på UL och frågade sjuksköterskan men de visste faktisk inte!

Men ja så ligger det till!!

Jag hade btw 6 blåsor som, var jämnstora 3 på varje äggstock. Om dessa växer jämnt och bli lika stora samtidigt så kanske det blir hela sex ägg. JAg hoppas hoppas verkligen det!!jag missade detta ser jag nu!! Grattis grattis så kul!! du ger oss andra härinne hopp Maran!

Massa kramar allesammans!!

Hej! Ok, så detta är en förfylld injektionspenna du använder, inte sprutan (har själv bara tagit sprutan m en dos, därav förvirringen), och då har du "brutit" pennan (genom att sätta på en kanyl), tagit en dos/klick och sedan haft den i kylen sedan januari?

I så fall skulle jag säga att den sannolikt är OK, men, det är läkemedelsföretaget som är experterna i detta fall så jag skulle ringa och fråga dem! Men, om du bara ska ha en dos behöver du inte använda den mer eller? Jag skulle nog tagit en ny f säkerhets skull om jag behövde mer...

• Maran73

Tack för alla hurrarop o grattisar!! <3

Flisan, just det. ÄP var det ju!! Ååååh du får inte hålla oss på sträckbänken så här! Rapport?

Smurfen, jag tänkte inte på att fråga om det gick att använda Synarela istället för Procren, tyckte det var skönt med bara en spruta också (depotberedning som har effekt i flera veckor). Procren (som man tar själv) var lite meckigare än t ex Puregon då den behövde blandas, men det har du ju rutin på om det skulle bli aktuellt.

Sedan var det Progynon 2 mg (estradiol/östrogen) från mensens andra dag, 1x3, och 4 dagar innan transfer började jag även m Progesteron 3 ggr dagligen. Använder Utrogestan som kladdar mindre än Lutinus och som även kan tas oralt. Licensläkemedel i Sverige så det används inte om man tål Lutinus. Kliniken skickar U via DHL.

Från måndag ska jag börja trappa ner Progynon lite försiktigt, har ju ökat på den till 2x2 då jag fick spottings så nu ner till 1x3 igen, osv osv. Om allt ok trappas Utrogestan ned från v 12 tror jag.

Ego: Mår sådär, sååå GRUVLIGT trött och... inte direkt illamående utan bara.. ständigt olustig i magen, men ibland illamående också. Postafen och/eller Seaband håller det hyfsat i schack dock. Blodsockret helt omöjligt att reglera nu, mkt låga värden vilket också gör mig trött. Kanske det är en tjej? Mådde inte såhär m sonen nämligen. Men det kan vara helt olika vet jag mellan graviditeter. Och, vill inte låta gnällig, "bollen" är ju värt detta och bra mkt mer! <3

• Maran73
    Tuttis skrev 2017-05-20 11:49:00 följande:

Hej tjejer. Hoppar in här för att ställa lite frågor. Hoppas det är ok. Är på rd 5 idag ( räknar ET som dag 0). 2 ST blastocyster insatta via ÄD. Är så fruktansvärt nervös/rädd/förväntansfull. Känner att jag inte alls är redo för ett negativt besked. I vanliga fall hade jag testat för fullt vid den här tiden men för första gången någonsin så vågar jag banne mig inte, vill inte veta. Men så är jag så dum och tar tempen. Om jag förstår det rätt ska kroppstemperaturen vara något förhöjt vid en graviditet. Jag har alltid väldigt låg temp, alltifrån 35,9-36.2 brukar jag ligga på och nu allt ifrån 36,2-37,2. Kan man lita på detta? Tar en temp bakom örat.

Hej! Såg din fråga i andra tråden också. Själv har jag aldrig tempat så jag har tyvärr ingen större erfarenhet... men undrar, vad exakt är det du tvekar över, själva sättet att mäta temp på eller om det är så att man har en högre temp som gravid? Eller båda?
  • Maran73
    Maran73 skrev 2017-05-20 11:53:42 följande:

Hej! Såg din fråga i andra tråden också. Själv har jag aldrig tempat så jag har tyvärr ingen större erfarenhet... men undrar, vad exakt är det du tvekar över, själva sättet att mäta temp på eller om det är så att man har en högre temp som gravid? Eller båda?

Och förstår såååå väl hur du känner, vågade knappt logga in och se mina provsvar (använde Werlabs) gällande HCG-värde när det var dags... Men det gick ju bra! Hoppas så för dig också! Första försöket? Vilken klinik? Varför ÄD? Nyfiken i en strut...
  • Maran73
    Tuttis skrev 2017-05-20 11:49:00 följande:

Hej tjejer. Hoppar in här för att ställa lite frågor. Hoppas det är ok. Är på rd 5 idag ( räknar ET som dag 0). 2 ST blastocyster insatta via ÄD. Är så fruktansvärt nervös/rädd/förväntansfull. Känner att jag inte alls är redo för ett negativt besked. I vanliga fall hade jag testat för fullt vid den här tiden men för första gången någonsin så vågar jag banne mig inte, vill inte veta. Men så är jag så dum och tar tempen. Om jag förstår det rätt ska kroppstemperaturen vara något förhöjt vid en graviditet. Jag har alltid väldigt låg temp, alltifrån 35,9-36.2 brukar jag ligga på och nu allt ifrån 36,2-37,2. Kan man lita på detta? Tar en temp bakom örat.

Ha ha, det vore ju bra att citera rätt inlägg... se ovan..
  • Maran73
    UndrandeSökare skrev 2017-05-20 12:11:52 följande:

Maran - Du citererar dig själv numera ser jag ! Haha

Illamående brukar tyda på en kille ! En vän till mig hade illamående och läste att då var det en kille och det blev det mycket riktigt också !

Fniss, och jag har läst tvärtom, att illamående tyder på en tjej! Har också erfarenhet av precis det motsatta som din kompis, var knappt illamående alls när jag väntande sonen! Stooor suck, ingen idé att lyssna på olika teorier verkar det som. Men det är kul att spekulera!
  • Maran73
    Tuttis skrev 2017-05-20 12:36:00 följande:

Heeeej :)

Jag undrar nog egentligen om båda sakerna. Höjs temperaturen om inte är det kört då? Och om man kan lita på en temp bakom örat?

Hmmm är nog fel person att svara om hur tempen brukar vara, har tagit tempen på gynakuten (pga blödning) nu när jag är gravid, och då var den högre än normalt. Du kan lita på HÖJNINGEN om du tar tempen på exakt samma sätt hela tiden, oavsett mätmetod, men generellt är nog rektal mätning allra säkrast... Men, Öronmätning är ju ändå såpass säker nuförtiden att det används på sjukhus o kliniker. Innuti örat då.. Jessy, har du ngt att tillägga som SSK?
  • Maran73
    Jessy01 skrev 2017-05-20 19:53:26 följande:

Undrande! Läste nu att det inte gick bra sist.. styrkekramar till dig!

Ang. örontemp ( inuti örat) så kan man lita på dom ok...användet du samma öra och

samma temp hela tidrn så ser du höjning ändå.. hur mkt d än är. Lycka till verkligen!

Tack Smurfen! :) Mina blev ju inte befruktade heller sist... nu hoppas jag....annars har mina

pengar sinat ut så förmodligen sista försöket. Hoppas nu för dig!

Angående illamående....har mått mest illa med tjejen uuurk hela grav. men såklart

värt det :) Just nu längtar jag till illamående :) kramar

Ok, Jessy nu har jag glömt, hur många barn har du innan o hur gamla? Håller alla tummar för detta försök!! Och tårna. Har ni "strukit" ÄD som plan B? Eller ja, plan C blir det ju oftast (naturligt, IVF, IVF+ÄD)
  • Maran73
    Flisan9113 skrev 2017-05-22 09:48:51 följande:

Hejsansvejsan! Ojjjj det är så mycket som händer i tråden att jag inte kan hålla i sär all.... sorry. Men en kortis till dig Maran: 8 blåsor och 6 ägg. På torsdag sätter de tillbaka en blastocyst.

Jag har haft kontakt med Läkaren Kåre på Triangeln IVF i Köpenhamn eftersom jag inte vill stanna kvar på Storken. Han föreslår att jag ska ta en äggdonation direkt... Varför har inte Storken gjord det under 5-6 försök på mig innan om äggen är så dåliga...? Jag fattar ingenting.

Blir bara så trött och orolig över dessa tvära kasst.

Spännande, det var bra resultat!! Hoppas det blir ngn fin blasto, eller fler.

Hmmmm antar att de baserar sina råd efter ålder och tidigare behandlingar? Storken kanske också skulle råda till ÄD om denna gång går dåligt (gud förbjude!), men att de har en mer "tålmodig" inställning till chanserna och inte ropar "ÄD!" lika fort som t ex Triangeln? Gissar också att klinikerna skiljer sig i sin inställning till IVF när kvinnan är lite äldre, en del tycker ju att alla över X år bör gå direkt på ÄD... Men, iiiingen klinik kan SE kvaliteten på dina ägg, de kan se fina ut men ändå vara dåliga, eller tvärtom... De kan bara dra mer el mindre osäkra slutsatser efter beh resultat och diverse prover (AMH, UL etc).

Usch, det är tungt och jobbigt... Stor kram!
  • Maran73
    smurfen 11 skrev 2017-05-22 16:40:19 följande:

Hej Maran,

Japp, har ju bllandat Menopur så har ju det under kontroll tror jag ! Och bara progynon och lutinus? Great ! Inte så dyrt heller...har båda hemma kvar.

Däremot inte snackat med sambon om detta med äd, får ligga lite lågt då nu allt är så färskt efter ivf. Däremot, om vi gör det, vill jag inte bli för gammal...vi har så mycket med huset också, det ska målas och sambon tänker bara på målefärg nu...suck.

Hallå hallå, nä inte riktigt lika mkt läkemedel att hålla ordning på, men en del blir det ju.

Troligtvis klokt av dig att ta lite "semester" ett tag o göra lite annat! Din sambo verkar vara en sådan som behöver pauser, vilket är något frustrerande för oss som tänker o agerar i 180 km i timmen! Ni kanske kan komma överens om ngt typ "ok, vi tar en paus till 1 Augusti och jag lovar att inte ta upp det innan dess, men då måste vi prata ut ordentligt om hur vi ska göra" eller ngt åt det hållet?
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?