• Maran73

ivf / äd 2016/ 2017?

Hej alla!

Nu har jag lite tappat bort mig i inläggen, men tror jag kommer ihåg frågor.. GladViktigast först = välkommen Undrande! Håller med Furry (var det väl?), roligt med fler i tråden. Och tack ska du ha för info om spermatesterna, ska kolla upp det! Tänker att vi bör göra ett nytt "vanligt" test enligt de restriktioner som du nämnde, vi anade att det inte var helt ok förutsättningar för ett spermaprov... Och, detta bör vi ju kunna göra i Sverige. Och beroende på resultatet eventuellt gå vidare med det andra testet (DNA fragmentering). Vore ju smidigt om det gick att göra i Malmö istället! Ja, AVA Riga står väl på allas vår lista som potentiell klinik för ÄD? Vi är ju inte riktigt i samma fas dock. Glad 
    Jag och min man gillar Riga och den behandling och mottagande vi fått när vi varit på kliniken, men som sagt missnöjda med kvalitén på informationen vår klinik gett oss (IVF Riga) generellt. Snabba att svara på mejl, men utelämnar/missar att ge oss info som är superviktig för oss att få, speciellt som vi bor i ett annat land. Det går ju inte alls lika lätt att bara ställa sig i telefonkö till kliniken... Både högt och lågt har det varit, missar gällande: Hur tar jag läkemedlet, vad ska vi tänka på, vad måste vi undvika innan/under/efter behandlingen och inför olika prover som ska tas, vad olika provsvar egentligen innebär för både chanser och behandling, att jag ska ha en morgonrock el dyl med mig vid ÄP för att slippa gå halvnaken till behandlingsrummet.... osv osv. Så... AVA verkar väldigt många vara supernöjda med, så valet föll på dem. 

Jessy, eller smurfen kanske, vi vill inte sätta in ett embryo som inte gentestats då vi, pga missfall och min ålder inte tror på att "chansa"... Mycket hög risk att det då blir missfall igen, och det känns nästan värre än att vänta och se om något embryo tar sig tillräckligt för att kunna ta en biopsi på och sedan frysa ner. Visst innebär ju det en risk att frysningen tar kål på ett f ö friskt embryo, men... Så resonerar vi iaf. Glad 

Vi fick idag besked att en blastocyst gick att ta biopsi på, så det ligger nu nedfryst i väntan på resultat av PGS/gentester. Det kommer troligtvis under nästa vecka. Men som sagt, kliniken trodde ju inte alls på dessa ynka små frön, så jag hoppas inte på mer än möjligtvis någon klarhet i om det beror på ägg, spermier, båda eller helt enkelt något som "hände". Bävar för att få höra att även mannens simmare är "odugliga", det vore verkligen hemskt! Men, nu ska jag inte gå händelserna i förväg! Lugn och fin... Skrattande

Dags att nanna, hörs vidare!

• Maran73

Halloj!

Klockan är 8 och jag borde aaabsolut gå upp ur sängen! Roligare skriva ett par rader...

Ang värktabletter så brukar jag (förstås) experimentera hej vilt. Naproxen/pronaxen skulle jag oxå säga för mensvärk. De går ur kroppen rätt snabbt, och har man mens så har det ju ändå inte tagit sig. Märkt att Diklofenak/Voltaren är TOPPEN vid halsfluss, och Magnecyl/Acetyl-C-syra vid tandvärk! Men, under bebisfabriken är ju Alvedon det enda som rekommenderas... fast tycker nog att vid mens bör de andra vara rätt safe!

• Maran73

Hallå igen!

På denna sida anges riktvärden för AMH enligt båda mätmetoderna: http://www.fertilitetsguiden.com/genetik/fsh_amh.php

Smurfen, jag hade helt enkelt tur att på första försöket hitta en gyn som är "samarbetsvillig", men letade efter tips här på FL och hittade honom på det sättet! Kan du söka här? "tips på bra gynekolog i GBG" kanske? Var det GBG, minns inte...  

Jo, har vi en jääääkla tur är embryot friskt och bara var lite långsamt i starten, men utgår (för att slippa bli besviken antar jag) ifrån motsatsen. Min koordinator skrev "the quality is not very bad, the score is BC3BB". Har ingen aning om vilken metod för embryogradering de använder dock, och hittar ingen bra info när jag googlar. Men beslutat mig för att skita i googlandet och bara ta det som det kommer. Vet iaf att ett C inte är positivt direkt oavsett metod... 

Dags att gå hem och vila sig, har haft "hugg" över äggstockarna och dålig mage, hoppas inget börjar strula....

Hörs! Kram  

• Maran73
    Superfurry skrev 2017-02-15 20:11:58 följande:

Maran! betyg C i nuvarande betygssystem är ju som det gamla VG och det är ju en 6,5-7 i en tioskala skulle jag säga. Så om denna C de gradera det med motsvarar ungefär detta så är den inte hundra, med helt klart godkänd. Håller tummarna för denna lilla kämpe och att det visar sig att den är ok att återföra!!!

Tack f tummar! Tja, man vet ju aldrig... Tror inte det motsvarar betygssystem, kollade upp graderingen på våra frön i förra omgången, då jag faktiskt hittade en förklaring av just detta sätt att poängsätta, och ser att detta frö har exakt samma gradering som det bästa av de två. Vilket ju var defekt... Vill minnas att BC3BB innebar typ "inte det värsta embryo vi sett, men det kan bli mycket bättre". Självklart är inte graderingen alls ett säkert sätt att visa om embryot är normalt eller ej, men en fingervisning är det nog ändå. Så... tror jag fortsätter utgå från att det är defekt igen, för att bespara mig besvikelse. Mitt glas är i normala fall halvfullt och inte halvtomt, men nu gör jag nog ett undantag...

Men ni är så snälla som försöker peppa mig! <3

Undrande, tack f all info! Ja, visst är det så att det är barnet och inte generna som är fokus, men det är ju min man som i så fall helt "går miste om" att sprida sina gener till eftervärlden. Jag har ju faktiskt redan barn, och känner därför att ÄD är helt ok, men hur hade jag känt om jag inte haft sonen? Vi har liksom inte ens funderat över situationen om mannens spermier inte kan användas... Hade min man haft barn redan så hade vi nog inte gett oss in i bebisfabriken öht, så han är något av "huvudperson" i det hela. Är ni med på vad jag menar? Men, det är som sagt ingen idé att gå händelserna i förväg! Den dagen den sorgen.

VARFÖR måste jag bete mig som en tonåring betr att gå och lägga mig i tid?? Nu är klockan tolv IGEN....
  • Maran73
    Jessy01 skrev 2017-02-16 08:27:26 följande:

Hej tjejer!

Ville bara säga att idag möttes jag av en leende kollega som försökt bli gravid länge....hon är nu gravid i v.12 och är född -72 i feb. dessutom. Ger en lite hopp Och en liten gnutta avundsjuka

Åh, 45 år, det är INTE många som grejar det! Ha ha, mer än bara en gnutta skulle jag vilja säga, snarare en mörkgrön nyans...

Min man erkände igår att det tog honom en lång tid av tvekande och grubblande innan han accepterade ens tanken på ÄD... Så spermiedonator DESSUTOM är jag tveksam till att han skulle acceptera (av skälen ovan). Men som sagt, vi har ju inte ens övervägt detta... Tänker du dina ägg då eller?
  • Maran73
    UndrandeSökare skrev 2017-02-16 08:48:35 följande:

Smurfen - Det är nog rätt svårt att få mediciner på h-kortet tyvärr. Jag läste i en annan tråd att en massa gyn kommit överens på en konferens att inte skriva ut mediciner åt dem som gör behandling utomlands. Men går du på en klinik utomlands kan du ju endera få medicin skickat av dem eller få EU-recept och lösa ut här i Sverige. Så mediciner går ju att få tag på. Annars säljs alla mediciner receptfritt på apotek i Aten, så ska du på semester dit så kan man ju handla på sig (mediciner är oftast billigare där än här också).Man har rätt att transportera en årsförbrukning mediciner med sig mellan två EU-länder. Men om du vill hitta nån som skriver ut så testa i andra städer tex Sthlm. Man kan ju få betala dyrt då för ett besök men då kanske man kan få recept? Hoppas det ordnar sig.

Ahaaaaa, är det DÄRFÖR min gyn plötsligt börjar mumla om att han inte kan skriva ut med förmån!! Undrade varifrån det kom... Vi får se vad han säger om ÄD, fick med förmån denna gång men han tvekade lite... Nu hittade vi ju en annan gyn ute i förorten (med lördagsöppet) som sket i det totalt och t o m tyckte att jag skulle ha TVÅ förpackningar för att "du kanske tappar bort den ena!". Han har troligtvis inte varit på nämnda konferens... Gillar dock min vanliga läkare så går ju helst hos honom.
  • Maran73
    Jessy01 skrev 2017-02-16 11:49:49 följande:

Ja just det...ang. spermieprov. Det kan ju vara så att en gång är de nedsatta och 3 månader är de helt ok. Om t.ex mannen badat varmt eller hsft feber 3 månader innan provet då kan det visa "falskt" negativt om jsg förstår det rätt. Tar 90 dagar för nya spermier att bildas....detta vet ni säkert bara jag som var obildad Så absolut inga varma bad!

Ok! Vi har dusch men min man har typ högsta värme när han duschar, fattar inte att han inte skållar sig!!! Han gillar rumpvärme också... så han får väl helt enkelt frysa i någon månad innan provet!
  • Maran73

Godmorgon!

Fy vad motigt Smurfen!!! Många kramar! Det är sådana här saker som gör det bökigt med att behandlas utomlands.... Vet inte riktigt om det är svenska eller europeiska receptföreskrifter som gäller vid expediering av EU-recept, men om det är europeiska (vilket jag tror, ska kolla på jobbet) borde klinikerna vara bättre på att klargöra vad som gäller när de skriver ut! Men, ofta är läkarna så inne i sin egen lilla bubbla och bryr sig inte om att lära sig "administration och regler". De är häpnadsväckande okunniga har jag märkt... Hoppas iaf att det löser sig!

Har också hört att det är tvärtom, att mens sent ofta innebär tidigt klimakterie. Märkligt om det nu stämmer... Kan det vara att man har något färre ägg än normalt om man får mens sent? Vem vet...

Ringde min gyn igår, min man ska gå dit på måndag och få remiss till androlog (nytt ord!) på Huddinge sjh. "HA! Nu är det DIN tur att masa dig upp tidigt på morgonen på dropin tiden, och sitta i väntrummet!"

• Maran73
    Cindy22 skrev 2017-02-17 11:36:18 följande:

Den här verkar vara mer liv i så hoppar in här.

Gjort första IVF i början av februari men mensen kom en vecka efter insättning så förmodligen fastnade den inte...

Nu väntar jag på nästa mens och ska då sätta in en fryst femdagars under vanliga ägglossningen.

Vi betalar privat så detta är tyvärr sista som vi har råd med i dagsläget. Sen får vi avvakta om inte denna tar sej heller.

Tråkigt. Blir snart 37. Känner mej stressad.

Nån här som har diabetes?

Hej Cindy, välkommen hit!!

Ledsen att det inte tog sig nu, håller alla tummar för er denna gång! Japp, jag har diabetes. Inte haft det så länge, sen 2010, men de tror ändå på typ 1.

Behandlas du/ni i Sverige?
  • Maran73
    Cindy22 skrev 2017-02-17 18:28:50 följande:

Tack

Jag fick grav.diabetes 2004 när mitt första barn föddes. Men sen försvann det men nu har jag högt igen enligt proverna

Tänkte om det försvårar en graviditet?

Hur går det för dej då?

Hej!

Tja, enligt min diabetesläkare finns det inget påtagligt skäl att diabetes ska göra det svårare att bli gravid, men att "det är en komplicerat system med många felkällor" detta med fortplantningen... svårt att veta alltså, det KAN ju finnas ngt som gör det svårare f diabetiker, som vi inte vet om. Sen om man blir gravid så måste blodsockret kontrolleras á la fascist, men det gissar jag att du redan har stenkoll på? Verkar som att dina betaceller blev lite trötta under förra graviditeten då? Vad har läkarna sagt? Alltså om orsaken nu, gissar att man lättare utvecklar diabetes om man haft grav-varianten?

Jo då, vi väntar svar på gentest av vårt enda halvkassa embryo under nästa vecka, men jag tänker inte så mkt på det utan planerar för fullt inför ÄD istället. Vi ska sätta oss och fylla i ansöknings/anmälningsblanketterna idag.

Verkar som att det blir full action i mars alltså, Furry och Smurfen, o Jessy också kanske, eller var det april för dig? Spännande!!!
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?