ivf / äd 2016/ 2017?
Hej alla!
Nu har jag lite tappat bort mig i inläggen, men tror jag kommer ihåg frågor.. Viktigast först = välkommen Undrande! Håller med Furry (var det väl?), roligt med fler i tråden. Och tack ska du ha för info om spermatesterna, ska kolla upp det! Tänker att vi bör göra ett nytt "vanligt" test enligt de restriktioner som du nämnde, vi anade att det inte var helt ok förutsättningar för ett spermaprov... Och, detta bör vi ju kunna göra i Sverige. Och beroende på resultatet eventuellt gå vidare med det andra testet (DNA fragmentering). Vore ju smidigt om det gick att göra i Malmö istället! Ja, AVA Riga står väl på allas vår lista som potentiell klinik för ÄD? Vi är ju inte riktigt i samma fas dock.
Jag och min man gillar Riga och den behandling och mottagande vi fått när vi varit på kliniken, men som sagt missnöjda med kvalitén på informationen vår klinik gett oss (IVF Riga) generellt. Snabba att svara på mejl, men utelämnar/missar att ge oss info som är superviktig för oss att få, speciellt som vi bor i ett annat land. Det går ju inte alls lika lätt att bara ställa sig i telefonkö till kliniken... Både högt och lågt har det varit, missar gällande: Hur tar jag läkemedlet, vad ska vi tänka på, vad måste vi undvika innan/under/efter behandlingen och inför olika prover som ska tas, vad olika provsvar egentligen innebär för både chanser och behandling, att jag ska ha en morgonrock el dyl med mig vid ÄP för att slippa gå halvnaken till behandlingsrummet.... osv osv. Så... AVA verkar väldigt många vara supernöjda med, så valet föll på dem.
Jessy, eller smurfen kanske, vi vill inte sätta in ett embryo som inte gentestats då vi, pga missfall och min ålder inte tror på att "chansa"... Mycket hög risk att det då blir missfall igen, och det känns nästan värre än att vänta och se om något embryo tar sig tillräckligt för att kunna ta en biopsi på och sedan frysa ner. Visst innebär ju det en risk att frysningen tar kål på ett f ö friskt embryo, men... Så resonerar vi iaf.
Vi fick idag besked att en blastocyst gick att ta biopsi på, så det ligger nu nedfryst i väntan på resultat av PGS/gentester. Det kommer troligtvis under nästa vecka. Men som sagt, kliniken trodde ju inte alls på dessa ynka små frön, så jag hoppas inte på mer än möjligtvis någon klarhet i om det beror på ägg, spermier, båda eller helt enkelt något som "hände". Bävar för att få höra att även mannens simmare är "odugliga", det vore verkligen hemskt! Men, nu ska jag inte gå händelserna i förväg! Lugn och fin...
Dags att nanna, hörs vidare!