anna0902 skrev 2016-12-08 22:17:34 följande:
Jag gjorde inte KUB med första barnet och vill inte göra det nu heller. Har haft tre missfall innan denna graviditet men jag tror inte att ett sådant test skulle göra mig mindre orolig, snarare mer, oavsett resultatet. Barnet i magen planerar vi att ta hand om med eller utan funktionshinder och jag har hellre en stressfri graviditet då det borde vara bäst för alla inblandade. På rutinultraljudet med första barnet fick vi höra att huvudet var deformerat vilket skapade mycket stress. Hjärtat slog inte heller som det skulle. Sedan kom barnet ut helt friskt med helt normalt huvud utan hjärtproblem. Hon är idag 2,5 år och tidig i utvecklingen på alla sätt. All information och teknik som finns att tillgå för gravida tycker jag inte är nödvändig, skulle hellre se att de lägger landstingens pengar på en bättre förlossningsvård så att t.ex. skador kopplade till syrebrist vid födseln kan minskas. Förstår såklart att det för många kan vara kul att se bebisen så tidigt som möjligt OM allt verkar bra, men tänk igenom helheten noga först så att du inte riskerar att sabba anknytningen till ditt barn. :)
Aa jag känner lite som du ska nog skippa de, vi har ultraljud minst två gånger, då gör dom kub på första i v12 så de spelar ingen roll för oss så men tror inte man vill vetande och stressa i onödan. De tyckte inte in bm heller för oftast i min ålder 22 går ju allt bra!