• Newbie84

BF JULI 2017

Ni som har barn sen tidigare, synd det att ni är gravida? Min mage är jätte svullen ser typ ut som när jag var i vecka 20 med mitt första och jag är i vecka 7 typ..,

• Newbie84
    GrönaDruvan skrev 2016-11-21 18:53:37 följande:

Jag tar postafen när det känns för jobbigt, men vet inte om de hjälper...känns så dumt att gnälla när man äntligen är gravid, men illamåendet upptar ju all tid. Får man det där andra utskrivet om man inte spyr, bara mår illa? Har också fobi mot att spy så jag hoppas verkligen det inte blir så.

Lider med dig! Det är verkligen i te att gnälla då illamåendet är både fysiskt och psykiskt påfrestande :(

Du kan få Lergigan comp,Lergigan och primperan även om du inte spyr utan bara mår illa. Det går också att reglera dosen efter vad som funkar då man kan ta enstaka eller många. Be att få testa om det funkar. För mig tar det bort det värsta av spyorna men inte illamåendet. För andra tar det bort även illamåendet. Lycka till!
  • Newbie84
    Thivve skrev 2016-11-27 14:31:07 följande:

Nån här som vet hur det går till med sjukskrivning och att få receptbelagda tabletter? Har gått ner ca 3 kg sen i torsdags och behöver lite bättre tabletter... Gör Bm allt eller husläkaren? Tacksam för svar då jag inte har så mkt energi och inte vill sitta i massor av telefonköer i onödan imorgon.

Husläkaren, gynakuten eller läkare på mvc. Om du inte härdar ut så åk till gynakuten, ring först så de vet att du kommer in. Boka sen upp läkartid för skjukskrivning i morgon om inte gynakuten kan göra det på en gång, lider med dig :(
  • Newbie84
    LillaJag06 skrev 2016-11-29 16:47:42 följande:

Jag mår så dåligt trots lergigan :(

Blir tokig och ska på utvecklingssamtal på sonens dagis nu.

Är ni fler som äter lergigan? Isf hur mycket?

Jag tror jah behöver öka dosen.

Jag äter 12 Lergigan comp och 4 vanliga, 6 st primperan. var och träffade läkarn idag som sjukskrev mig och ska nu öka dosen Lergigan och minska på compen så att jag får sova igenom det värsta...

Hur många tar du?
  • Newbie84

Mina bröst ömmar inte längre och magen blir svullen på kvällen. I min förra graviditet hade jag små blödningar i början ganska mycket men det var nog sköra slemhinnor, nu blöder jag näsblod ibland när jag spyr istället. Har inte alla gyn möjlighet att göra VUL? Jag gjorde två gånger sist pga blödning och 2 ggr nu för att se att det fanns något i magen.

• Newbie84
    AM78 skrev 2016-12-04 12:34:33 följande:

Alltså jag mår så fruktansvärt illa. Ondansetron hjälper knappt och lergigan comp är som att ta en sömntablett. Någon som fått prova pimperan? Jag har det utskrivet sedan tidigare men vet inte om jag vågar ta det??

Jag tar det, tror det hjälper mig mot värsta kräkningarna. Det ska vara ok att ta primperan fram till 3e trimestern. Vill också ha ondansetron, men ingen vill skriva ut det :(
  • Newbie84

När man ska ta blodprov inför kub, spelar det någon roll när på dygnet, kan man äta något innan?

• Newbie84
    Beebii skrev 2016-12-05 09:05:40 följande:

Jag ska ta blodprov nästa vecka. Kl.13 blev det så att provet hann gå med bussen till labbet. Inga restriktioner bara göra som vanligt!

Ok tack!
  • Newbie84
    GrönaDruvan skrev 2016-12-05 16:18:21 följande:

Då har man varit hos läkaren och gjort ultraljud! Två små sprattlande "bebisar" som växt som de ska!

Glada nyheter var också att de låg i varsen säck, eller iaf en skiljevägg emellan, så risken för komplikationer blev mycket mindre!! De delar fortfarande moderkaka, men ska på ultraljud igen 5 januari för att kolla läget och sen kommer jag att få göra ultraljud varannan vecka f.r.o.m vecka 16, så det känns ändå skönt att dom har såpass koll på en.

De flesta med tvillingar föder ju runt vecka 35-37, men hälften tidigare än så, så troligtvis får jag inga juli bebisar, men jag hänger kvar i gruppen ändå! Jag kan ju trots allt tillhöra de få som går tiden ut ändå...

Vad skönt att allt ser bra ut :) skönt med täta kontroller också!
  • Newbie84
    Gameofthrones123 skrev 2016-12-07 15:28:36 följande:

Någon härinne som varit med om en ljus blödning efter sex? Är helt klart känsligare än vanligt nu. Får ibland djupa smärtor vid sex men sen jag blev gravid händer de oftare

Någon som känner igen sig i det? Ska till bm den 13e så ska prata med henne om det då och vad de kan bero på?!

Jag fick sammandragningar efter sex min förra graviditet, slemhinnorna är också känsligare. Nu blöder jag näsblod, men sist fick jag ibland dmåblödningar. Inget farligt, men skönt att kolla med bm ändå :)
Svar på tråden BF JULI 2017