• Wooden

BF JULI 2017

GrönaDruvan skrev 2016-11-29 12:16:16 följande:

Då är man hemma från ultraljudet...lite smått chockad men väldigt glad....allt såg fint ut och det ser ut som vi väntar enäggstvillingar!!!

Men wow! Grattis! Förstår verkligen att det är omtumlande! Men vad häftigt! :D
  • Wooden

Verkar som det ändå är rätt många som inte känner så mycket? Den här graviditeten skiljer sig mycket från början av min förra graviditet. Å andra sidan kommer man ju inte ihåg ett smack! Jag är iaf snart i vecka 8 och har molvärk (lindrig) till och från, är hungrig och har huvudvärk. INGET i brösten, men det kanske kom senare förra gången...

• Wooden

GrönaDruvan: Kan inte ens föreställa mig allt som rör sig i huvudet! Måste vara kaos. Förstår att det känns väldigt speciellt. Graviditetsmässigt får du kanske försöka tänka att iom att det är en riskgraviditet blir det tätare kontroller och mycket uppföljning. Det blir man ju tryggare av iallafall. Förstår om du känner efter extra mycket osv. Förhoppningsvis kan du känna dig lugnare när du hunnit smälta beskedet mer.
    Gällande situationen när barnen kommer har jag inget bra råd :p Tvillingar har ju fötts förut och vissa har ju hur många barn som helst men fån ändå ihop livet. Det kommer gå kanon!

• Wooden
    GrönaDruvan skrev 2016-12-01 11:20:28 följande:

...å där kom den...gråtattacken.., panikgråt över att jag mår så dåligt, inte orkar nåt och är livrädd för en tvillinggraviditet...
    Börjar jobba om 10 min och har fortfarande inte sminkat mig. Tur mannen jobbar på samma ställe och får säga till att jag blir sen...

Skickar lite pepp! Fy så jobbigt när man känner sådär! Heja dig! Men kom ihåg att det är tillåtet att känna!
  • Wooden

Kul att få lite info om alla andra :)

Ålder: 27 

Bor: Södermanland

Första gången gravid: Nej

Om nej, hur många barn har jag: 1 son på 14 månader

Datum vid plus, samt hur långt från BIM: 14/11 (Misstänker nära BIM pga svaga testresultat, vet inte exakt när BIM var pga långa cyklar)

Hur länge har jag varit gravid: 6+6

Partnerns ålder: 25

Partners reaktion på graviditeten: Tycker det ska bli väldigt kul 

BF-datum: 20 juli (Ytterst osäkert eftersom jag varken vet sista mens/ÄL eller BIM)

• Wooden

Men oj, mina symptom kom ju inte med!

Symptom hittills: Molvärk, huvudvärk, taskigt tålamod, hunger, lite illamående. 

• Wooden
    Sofia12310 skrev 2016-12-05 17:52:03 följande:

hej igen allihopa! hur mår ni? jag gick in i vecka 7 igår.. har så mycket blandade  känslor. är det normalt, har ni också det? mycket oro för hur det ska gå, på torsdag ska jag på hälsosamtal hos bm. vad gör dom på ett hälsosamtal? är det inskrivning då också? bokar man nån tid för ultraljud osv? vi har första ultraljud i v 12-14 i mitt landsting. 

mina symtom kommer och går lite, mår illa till och från ibland extremt samma sak med brösten. kissinödig och hungrig jämt, men känner liksom ingen "växt värk". 

Har också blandade känslor, är helt normalt förstås! Jag är liksom glad för barnet men känner mig faktiskt inte helt säker på att allt står rätt till där inne så tillåter mig inte att känna mig riktigt taggad. Kommer såklart bli ledsen om det inte blir nåt, men är liksom lite inställd på det. Låter kanske helknäppt.

Tycker det är så orättvist att det är olika rutiner mellan landstingen angående mödravården, exempelvis ultraljuden. Där jag bor gör man endast rutinultraljudet i v17-20.

På hälsosamtalet pratar man om ens tobaks- och alkoholvanor och även vikten av varierad kost osv. Om man själv är frisk och om man har sjukdomar i släkten. Man tar också urin- och blodprov för att kolla vissa värden, tex hb.

Lycka till på torsdag!
  • Wooden
    Soffiiee skrev 2016-12-06 16:27:19 följande:

Har också MA sedan innan. Barnet dog också i vecka 9 men upptäcktes i vecka 12. Är det någon "vanlig" missfallsvecka eller något? :/ är i vecka 8 nu och känner mig orolig!! Ska på ultraljud nästa vecka :)

Om jag inte missminner mig är det i vecka 9 bebisen ska börja ta energi osv via navelsträngen. Kanske är annat också. Första stora steget är att hjärtat börjar slå och då finns det ju större risk för missfall och sen att moderkakan ska börja göra sitt. Tror det är två stora moment som lätt kan gå snett.

En nära väninna till mig fick MA i våras. Fostret dog i vecka 9, men dom fick inte veta förrän RUL :/ Det vill man ju gärna slippa. Är också i vecka 8 nu! Ska på inskrivning på måndag och hopps få boka tidigt ul för att säkerställa graviditetslängd och såklart höra ett hjärta picka.
  • Wooden
    Leeandra skrev 2016-12-07 08:26:46 följande:

För mig var det ju också så att alla symptom försvann, så om illamåendet, tröttheten och ömheten i brösten håller i sig så kommer jag inte vara orolig. Har också haft på känn att något är fel de gånger det varit fel, så missfallen har ju varit fruktansvärda men inte helt förvånande. Den här gången känns det som en frisk och stark graviditet, men det är klart att oron finns där ändå.

Känner mig inte lugnare nu :p

Samtidigt är jag inte sån som tjatar på vården osv, och gillar inte att ringa så jag väntar till måndag när jag ska till mvc.

Men fick du MA så att det inte upptäcktes förrän senare?

Jag har symptom men liksom inte så starka tycker jag. Lite molvärk, ibland lite illamående. Mest huvudvärk tycker jag! Vill bara att tiden ska skynda på så att man vet hur det blir.
  • Wooden
    Leeandra skrev 2016-12-07 12:04:37 följande:

Ja, båda gångerna upptäcktes av att jag började blöda och åkte in för kontroll. Det första v. 12 och det andra i v.15, fostren döda sen v.9. Men jag kände ingenting efter v.9, inga ömma bröst, inget illamående, ingen trötthet. Gick inte upp i vikt, och jag går upp mest i början. Kunde inte känna att livmodern hade växt upp ur bäckenet efter v.12 vid mitt senare MA. Å andra sidan mådde jag fantastiskt med mitt första barn hela graviditeten så det kan ju gå hur bra som helst det med. Prata med MVC på måndag om du är orolig, så hoppas jag att de kan hjälpa dig.

Tack för svar :)

Mina symptom har ju liksom inte försvunnit utan det är att dom varit rätt vaga hela tiden. Jag kommer ihåg vid min förra graviditet att jag kände livmodern så tydligt men det kanske var senare. Nu känner jag lite grann och tycker det blir mer och mer. När jag känner med handen alltså.

Har gjort cb digital flera gånger men har inte fått 3+ någon gång, vilket inte var onormalt för veckan egentligen. Törs inte testa igen!
  • Wooden
    GrönaDruvan skrev 2016-12-08 11:06:05 följande:

Någon som funderat på namn än?

Så himla svårt med namn! Förra barnet visste vi skulle bli en pojke (med risk för att man kan se fel förstås... En av mina svägerskor fick "fel" kön för några veckor sen!) och vi hade i princip valt namn. Ett namn vi pratat om länge när man pratar om vad ens framtida barn ska heta. Men mot slutet av graviditeten började vi tvivla och sen kändes det inte alls bra när han kom. Så han fick heta nåt annat som vi är supernöjda med! Och nu har vi liksom slut på pojknamn för vi hade inga alternativ förra gången. Blir det en tjej har vi inget heller (svägerskan som fick fel tog ett gammalt favoritnamn :P) så nej vi måste nog börja spåna! Har ni? Ni måste ju komma på två, herregud!
  • Wooden
    FrökenMp skrev 2016-12-12 07:31:08 följande:

När dom säger att det blir "säkrare" efter vecka 12, menar dom vecka 12 som från vecka 11+0 eller 12+0?

Är i vecka 10+3 nu men tycker tiden går så långsamt veckorna vecka 12:)

Är dock orolig eftersom mina symptom minskat sen vecka 8 typ och nu känner jag nästan ingenting..

Jag tänker/tror att det är från 12 fullgångna veckor, dvs 12+0. Men det kanske finns någon som vet säkert? 
    Tiden går oerhört långsamt ja! Jag är i 8+3 (enligt typ egen gissning). Ska på inskrivning idag och HOPPAS verkligen jag får boka ett ultraljud!
  • Wooden
    FrökenMp skrev 2016-12-12 07:31:08 följande:

När dom säger att det blir "säkrare" efter vecka 12, menar dom vecka 12 som från vecka 11+0 eller 12+0?

Är i vecka 10+3 nu men tycker tiden går så långsamt veckorna vecka 12:)

Är dock orolig eftersom mina symptom minskat sen vecka 8 typ och nu känner jag nästan ingenting..

Tänk dock på att vecka 12/13 inte är någon magisk gräns. Förstår hur du menar och förstår verkligen oron över att symptomen minskat. Men för varje vecka som går minskar ju risken för missfall även om riskerna blir betydligt mindre från ca dom veckorna eftersom viktiga tillväxtgrejer ska vara avklarade då, tex att hjärtat ska bildas och moderkakan ska börja försörja barnet med energi. Det är pga dessa händelser som risken för mf är störst i början. Men missfall kan man ju faktiskt få genom hela graviditeten. Njut så mycket du kan. Så länge vi inte fått konstaterade mf är vi ju gravida! :)
  • Wooden

Idag var jag på första besöket på mvc och barnmorskan sa "ja, du hade oregelbunden mens, då får vi ta och boka in ett tidigt ultraljud!" Puuuh! Behövde inte argumentera eller ens fråga. Så ska dit på ul den 22/12! Inskrivning med prover osv den 23e. Känner mig redan mer gravid än imorse! Haha :)

• Wooden
    LillaJag06 skrev 2016-12-13 07:43:19 följande:
    Efter v 8+0 brukar man göra vanligt ul.
    Delilah2001 skrev 2016-12-12 22:12:56 följande:
    Från vecka 8+0 har jag alltid gjort ul på magen!
    GrönaDruvan skrev 2016-12-12 22:06:21 följande:

Gör alla vul? Jag trodde det skulle bli vul, men det blev vanligt ul på magen i början på vecka 9 och även förra veckan i början på vecka 10

Hur tror ni dom gör om man inte vet hur långt gången man är. Jag är ju väldigt säker på att jag kommer vara senare än 8+0 nästa torsdag eftersom jag är på 8+4 idag enligt nån sorts egen liten beräkning baserad på plusset och cb digital. 
    Alltså, går dom över huvud taget på vad man själv anser är rimligt, eller tror ni dom kommer göra vul?

Hur går ett vul till? Sitter man i gynställning eller hur är det? Jag har ingen aning, haha. 

• Wooden
    Leeandra skrev 2016-12-14 08:18:49 följande:

Nyfiken tjejer, har ni något arbetsnamn på bebisen? Jag kan känna att det är lika skrockfullt att kalla något vid namn ( jag har ju inte sett att det finns en liten levande bebis som de flesta andra har ) som att köpa saker till den men vår lilla blev ganska fort kallad Chili eftersom den blivande pappan älskar chili och vi funderar på rent tempramentsmässigt om det kommer bli en mild eller en het sort .

Nej, det har vi inte. Jag har inte heller sett en levande bebis än så det känns så långt borta fortfarande. Men ska på ultraljud den 22/12! Så har varken arbetsnamn eller köpt nånting än. Får se vad som händer om allt ser bra ut :P
  • Wooden
    narie24 skrev 2016-12-14 18:00:24 följande:

Inget arbetsnamn på det lilla livet här ännu. Men igår på ultraljudet kallade vi den räkan :). Får se vad det blir sen.

Ngn mer som är otålig och vill komma till i alla fall vecka 15? Nu är min mage som ett spänt

klot med luft haha. Känns som att kollegorna tittar. Ser fram emot när det är en "riktig" gravidmage och att man outat det för alla. Massa smusslande just nu.

Är fruktansvärt otålig ja! Vecka 15 låter som en dröm! Ska på ul och tidsbestämma graviditeten om en vecka! Givetvis viktigast att nåt lever där inne men hoppas även på att inte bli tillbakaflyttad. Finns risk för det dock...
  • Wooden
    babydreams skrev 2016-12-15 09:55:04 följande:

Jag har nu äntligen fått tag i en privatklinik, så på tisdag när jag är i vecka 10 (9+2) så ska jag få se den lilla grodan för första gången! 1200kr kostar det men det är det värt :) orka vänta till slutet på februari för att få göra ett liksom.

Skönt! Hade också bokat privat ifall jag inte fått hos mvc!
  • Wooden
    Sosozo skrev 2016-12-15 10:05:23 följande:

Varför tror du att du ska bli tillbakaflyttad?

För att jag inte vet exakt när jag hade mens (eller äl för den delen) och har höftat till ett senaste mens-datum så jag har något att gå på. Men har långa cyklar och dessutom plussade jag supersvagt på mina första test, samt hade 1-2 på cb digital. Och det stämmer inte alls med mensen. Så en tillbakaflyttning på typ en vecka skulle tyvärr inte vara otroligt. Men egentligen är det ju ingen flyttning utan bara ett fastställande av graviditetslängden i mitt fall. Men det känns ju som att börja om ändå, hehe :)
Svar på tråden BF JULI 2017