• Sosozo

BF JULI 2017

Brennda skrev 2016-12-16 11:31:07 följande:

Hej alla,

Jag har följt denna gruppen lite på avstånd och hoppas att det är okej att jag också är med här.

Jag har enl. sista mens bf 3 juli men jag har hunnit göra 2 ul redan. Det första i v. 7 pga kraftig störtblödning och nu i tisdags i v. 12 pga oro då jag haft bruna flytningar. Men allt såg finfint ut, mina bruna flytningar har avtagit och bebisen levde runt där inne och där låg jag och kände ingenting haha :) helt fantastisk känsla, och hjärtljuden fick vi också lyssna på och de lät som en galopperande häst haha.

Blev framflyttad 2 dagar så bf 1 juli istället men hon sa att inget är säkert förrän rul då de mäter huvudet. Men jag tror 1 juli stämmer ganska bra då jag haft koll på äl.

Detta är vårat första barn och tog ca 2,5 år att plussa, precis innan vi skulle på ivf samtal. Och jag som fick höra att jag inte kan få barn naturligt då mina äggledare är blockerade. Ibland fattar jag inte att jag är gravid men sen så tittar jag på ultraljudsbilden och inser att jo, det är jag visst :)

Ska bli spännande att följa er andra på denna resa J

Hej! Grattis till graviditeten och välkommen!
  • Sosozo
    Beebii skrev 2016-12-16 21:54:22 följande:

Alltså detta illamående....fy tusan för att jobba med det och låtsas som ingenting... kräks inte men det är nog mest på vilka färger känns inte som att illamåendet går över efter man kräkts?! Provade postafen men det hade ingen effekt.... äter jag mår jag illa (förutom första tuggor att som gör att man mår bra en stund) äter jag inte mår jag illa. Står jag eller går så mår jag illa och idag även när jag ligger ner. Känner mig ynklig och lat som inte kan hjälpa till hemma med barnen och hushåll. Usch måtte det vända snart....

Nej men inte ska du känna dig ynklig och lat! Att må illa tar alla ens krafter tycker jag. Bara att vara på jobbet och försöka låtsas vara normal är ju totalt utmattande. Ta det lugnt och tänk på att du måste få slippa extra bördor som hushållssysslor nu. Illamående är knappast självvalt.
  • Sosozo
    Beebii skrev 2016-12-17 14:10:29 följande:

Nej jag vet ju det men tycker det känns hemskt att mannen får göra så mycket. Han är dessutom lite hängig i influensa. Jag försöker rycka upp mig och göra lite iaf. Barnen tjatar om allt dom vill göra inför jul och allt mamma mäktar med är att logga på soffan och vila efter jobbet!Är själv i v.10+3 nu och längtar tills symptomen avtar. Känner mig inte orolig över det då det för mig är värre med blödningar. (2 tidiga mf) mår så illa hela dagarna och ont överallt. Inte lätt att vara pigg och glad, (väääldigr hormonell och gråter för typ alla filmer) särskilt inte på jobbet! Till jul får iaf alla släktingar och nära vänner ett förklarande julkort sen blir det väl till att förklara för chefen. Men tills dess mår jag förhoppningsvis bättre!

Själv är jag rätt nöjd med att jag låter mannen göra allt. Förra gången jag var gravid så körde jag på som vanligt på jobbet där det var superstressigt, försökte köra på som vanligt även hemma och vara tapper och duktig. Hade en 1,5-åring hemma och mannen hade startat nytt företag och ville gärna vara på jobbet typ hela tiden. Som ett pucko ignorerade jag alla varningsklockor och kämpade på. Och ja, blev sjukskriven på heltid from 4,5-månader in i graviditeten pga jättehögt blodtryck som inte ville ge med sig och migränattacker flera ggr i veckan. Låg sedan i fosterställning på soffan i drygt 4 månader. Det tänker jag inte göra om. Nu jädrar ska jag lata mig! Ser det som en utmaning att inte göra något alls. Har iofs jättebra stöd från min man som tycker att jag är "duktig" när jag tar det lugnt. Han berömmer mig när jag går hem tidigare från jobbet gör att vila och han hämtar gärna barn och fixar hemma. Baka bebis tar på krafterna. Och vi mammor är värda att få lägga vårt fokus på det, tycker jag.
  • Sosozo
    marretiin skrev 2016-12-17 14:11:01 följande:

Här gäller d att passa på dom få tillfällen som kommer så nu har latheten själv beställt hemkörning från pizzerian 5 minuter bort:-P

Skönt!
  • Sosozo
    Delilah2001 skrev 2016-12-17 13:18:59 följande:

Mina ömma bröst har slutat ömma på en natt i princip. De känns som vanligt nu. Är det de sk "spökveckorna" nu, eller ska man oroa sig?

Dock får jag fortfarande gråtattacker och har ett hemskt humör... Är jättesugen på vin dessutom *skäms*

Går in i vecka 10 i morgon.

När brukar spökveclorna infalla?

Har du spanat in systemets alkoholfria alternativ? Finns bla ett riktigt bra bubbel, minns inte namnet nu men kan kolla om du gillar sånt.
  • Sosozo
    Treansresa skrev 2016-12-17 18:26:47 följande:

Super tack! Då ska ja pröva någon.:)

Tänk vad denna grupp är bra. Allt från värktips, illamående tips, drycktips, mattips och stöttning om allt får man här!

Verkligen! Soft!
  • Sosozo

GrönaDruvan - kanske redan är uteslutet eller helt fel, men det kan inte vara förstoppning? Tarmarna trycks ju bakåt en hel del.

Urs ja det är drygt när man fastnar i oro. Men det kommer gå bra ska du se. Passa på att fira tvillinggraviditeten, det vinner man alltid på! Än så länge finns ingen anledning till oro? Antagligen så kommer det bli toppen bra, om om det mot all förmodan blir något knas framöver då kommer du inte känna dig bättre för att du lagt tid på att oroa dig. Äh. Så försöker jag själv tänka iaf.

• Sosozo
    GrönaDruvan skrev 2016-12-17 20:58:34 följande:

Jag hade mer ont i magen i början på veckan pga förstoppning, men har ju lyckats gå på toa nu 2 ggr efter det, så tror inte det beror på det.

Efter mitt besök på tisdag ska jag försöka att sluta oroa mig så mycket. Det är klart, är allt man gjort i 5 veckor bara varit hemma så tänker man mycket. Denna veckan har jag ju även varit hemma från jobbet.. Kanske är måendet som gör att man blir lite låg..

Well det är väl rimligt att man oroar sig lite. Eller mycket. Säkert kan det påverka att man mår så nedrans illa och är trött och allt. Hoppas det går bra hos läkaren så du kan få njuta och glädjas sen.
  • Sosozo
    narie24 skrev 2016-12-18 09:27:41 följande:

Vi ska inte göra ngn slags lista över vilka som är med i tråden?

Ja! Kan man lägga den i TS eller hur hår det till?
  • Sosozo
    Treansresa skrev 2016-12-18 10:08:42 följande:

Om ts är kvar i tråden så går det att lägga den där eller en länk till en bf tråd.

Kanske är hon inte det. Men vi kan påbörja en lista, så kopierar man bara den och lägger till sitt eget namn underst och uppdaterar den. Kommer det nya i tråden så kan de göra likadant. Såhär:

Sosozo - BF 4 juli
  • Sosozo

Eller... så kan vi flytta tråden till nytt namn där någon av de aktiva är admin. Skapa en grupp kan vi också göra.

• Sosozo

Sosozo - BF 4 juli. Stockholm.

Treansresa - BF 15-29 juli. Lappland

sobrio88 - Bf 28 juli. Värmland

vet hur det känns- Bf 27 juli. Västerås

Gröna Druvan - BF 7 Juli Halland

Svar på tråden BF JULI 2017