• Anonym (Längtar)

Har ni sagt något till omgivningen vid ÄD?

Hej!

Vi ska göra ÄD snart. 
    Undrar om ni sagt något till vänner, bekanta mm?
    Vi har berättat för våra föräldrar och ett syskon. Ingen mer.. tror inte vi kommer att göra det heller.
    Såklart för det framtida barnet den dagen det går.

Hur har ni gjort och varför?

• Svar på tråden Har ni sagt något till omgivningen vid ÄD?
  • Anonym (V.38)

Bara närmaste vännerna-ett par. Orkade verkligen inte berätta för nån annan och de skulle heller inte fattat. När vi nu äntligen får barn nästa vecka återstår att se för vilka vi måste berätta och hur vi då gör. Barnet kommer ju inte likna oss alls så några måste ju få veta. Annars får man ju höra till leda "jamen vem är barnet likt då?" och vi tänker inte ljuga.

• Löparnörden

Har en tre årig äggdonationstjej och givetvis har vi redan lite smått börjat prata om hur hon kom till på hennes nivå.

Vi har varit helt öppna med att vi gjort äggdonation för närmsta släkten som föräldrar, våra syskon, dotterns kusiner och delar av föräldrars syskon och våra kusiner, samt närmsta vänner. De flesta har varit med på vår resa hela vägen då jag vetat redan sedan jag var cirka 10 år att jag inte kan få gentiska barn. Sedan resonerar vi som så att kreti och pleti inte behöver få veta, främst för dotterns skull då vi känner att det ska vara hennes beslut om vem som får veta hur hon kommit till.

• NKmamma

Vi har varit öppna med det.
    Vi har fått barn på ett annorlunda sätt, men dottern är inte annorlunda och det speglar vår syn på det hela.

• Anonym (V.38)
    NKmamma skrev 2016-11-19 23:12:39 följande:
    Vi har varit öppna med det.
    Vi har fått barn på ett annorlunda sätt, men dottern är inte annorlunda och det speglar vår syn på det hela.
    Ja,ett barn är ju ett barn om det är den synen du syftar på (tog åt mig av ditt inlägg faktiskt). Men begrep folk verkligen vad ni gjort? Svärmor är 88 och helt emot adoption för det är oäkta barn så förklara ED för henne blir väl som att tala med väggen. Dessutom tycker många att naturen ska ha sin gång så hjälp av alla former är fel. Plus att vi är äldre. Plus att de tycker vi skulle gett upp för länge sen. Då pratar man inte vitt och brett om det faktiskt. Har inget med synen på själva barnet att göra utan att man inte klarar av alla kommentarer.
  • NKmamma

Anonym (V38) jag hoppas verkligen att du inte tror att jag dömer dig, för det gör jag inte. Jag gav bara min syn på det. Dom som varit negativa/inte förstått har jag struntat i. Som tur är så har dom varit få, och hon är omtyckt och älskad av alla runt henne.

• Queennr1

Man väljer själv hur privat man väljer att vara med andra och var man drar gränserna för sin egen integritet. Man har ingen skyldighet att informera kreti och pleti om alla saker som tillhör ens privata och intima sfär.

• Anonym (blä)
    Queennr1 skrev 2016-11-20 12:52:42 följande:

Man väljer själv hur privat man väljer att vara med andra och var man drar gränserna för sin egen integritet. Man har ingen skyldighet att informera kreti och pleti om alla saker som tillhör ens privata och intima sfär.

Usch vad jag tycker uttrycket "kreti och pleti" är obehagligt. Som att andra människor är skit ungefär. Nä fy vilket otäckt syn på medmänniskor.
  • Queennr1
    Anonym (blä) skrev 2016-11-20 14:08:09 följande:

Usch vad jag tycker uttrycket "kreti och pleti" är obehagligt. Som att andra människor är skit ungefär. Nä fy vilket otäckt syn på medmänniskor.

Det är din tolkning. Hur privat man önskar vara har inget med synen på ens medmänniskor att göra.
  • Anonym (V.38)
    NKmamma skrev 2016-11-20 12:45:50 följande:
    Anonym (V38) jag hoppas verkligen att du inte tror att jag dömer dig, för det gör jag inte. Jag gav bara min syn på det. Dom som varit negativa/inte förstått har jag struntat i. Som tur är så har dom varit få, och hon är omtyckt och älskad av alla runt henne.
    Extra känslig så här dagen före. Känsligt ämne ändå för oss för jag gruvar mig faktiskt för vad en del ska säga. Både svärmor och mamma faktiskt. Men hoppas det blir som för er att de älskar barnet så mycket att det genetiska kvittar. Värsta kommentaren hittills var faktiskt från en läkare! Blev så idiotförklarad att jag ö.h.t varit så korkad att bli gravid via ED tyckte hon.
  • Anonym (Längtar)

Olika åsikter och det har man...

V38 jag förstår tanken med att man inte orkar. Har gång på fång försökt förklara för min pappa vad detta är men karln fattar inte. Å han är 59år...
    Adoption va han ikke förtjust i (?!?!?) så när poletten väl trillar ner ang ÄD undrar man ju...
    Känner också att jag tror verkligen inte att folk undrar.
    Blir väl snarare så att jag blir misstänkt för att slirat runt i fel säng om barnet nu inte skulle likna mannen. Vem skulle ens tänka tanken "nä hon är nog inte mamman" då bebis uppenbarligen ligger i min mage.

De är kanske bara lättast att hoppa delen med äd. Mest för okunskapen om detta

Men vad var det för hemsk läkare som sa så undrar man ????????????

• NKmamma
    Anonym (V.38) skrev 2016-11-20 14:42:13 följande:
    Extra känslig så här dagen före. Känsligt ämne ändå för oss för jag gruvar mig faktiskt för vad en del ska säga. Både svärmor och mamma faktiskt. Men hoppas det blir som för er att de älskar barnet så mycket att det genetiska kvittar. Värsta kommentaren hittills var faktiskt från en läkare! Blev så idiotförklarad att jag ö.h.t varit så korkad att bli gravid via ED tyckte hon.
    Gener är inte viktiga för mig och jag kan säga att folk glömmer bort att hon inte har mina gener då hon är otroligt lik mig till sättet och dom har insett att gener inte spelar någon roll.

Men vilken sjuk människa. Anmäl läkaren tycker jag.
  • Anonym (!)
    NKmamma skrev 2016-11-20 15:27:14 följande:
    Gener är inte viktiga för mig och jag kan säga att folk glömmer bort att hon inte har mina gener då hon är otroligt lik mig till sättet och dom har insett att gener inte spelar någon roll.

Men vilken sjuk människa. Anmäl läkaren tycker jag.
    Vad ska anmälas? Det är stora risker med ÄD/ED om man är äldre förstföderska. Kan det vara det som läkaren försökte få fram?
  • NKmamma
    Anonym (!) skrev 2016-11-30 12:56:44 följande:
    Vad ska anmälas? Det är stora risker med ÄD/ED om man är äldre förstföderska. Kan det vara det som läkaren försökte få fram?
    Läkaren var mycket oprofessionell. Kan tyvärr sätta rätt mycket på att läkaren lät sina personliga åsikter sticka fram. Och det ska man inte göra, och inte ens om man menar väl använda sådana uttryck.
    .
  • Anonym (V.38)
    Anonym (!) skrev 2016-11-30 12:56:44 följande:
    Hon ville nog snarare att jag skulle göra abort- dessutom behöver man inte tjata sig blå i en halvtimme om vilka EXTREMA risker en ÄD-graviditet innebär. Hon fick det att låta som om nästan alla dör-både mammor och barn typ. Utskälld och behandlad som mindre vetande blev jag. 
  • NKmamma
    Anonym (V.38) skrev 2016-12-01 16:10:09 följande:
    Hon ville nog snarare att jag skulle göra abort- dessutom behöver man inte tjata sig blå i en halvtimme om vilka EXTREMA risker en ÄD-graviditet innebär. Hon fick det att låta som om nästan alla dör-både mammor och barn typ. Utskälld och behandlad som mindre vetande blev jag. 
    Det är förjäkligt att någon ska behöva höra sånt där.
    Men visst en ÄD-graviditet räknas som en riskgraviditet, men det kan man säga en gång och sedan är det bra.
Svar på tråden Har ni sagt något till omgivningen vid ÄD?