• Anonym (V.38)

Har ni sagt något till omgivningen vid ÄD?

Bara närmaste vännerna-ett par. Orkade verkligen inte berätta för nån annan och de skulle heller inte fattat. När vi nu äntligen får barn nästa vecka återstår att se för vilka vi måste berätta och hur vi då gör. Barnet kommer ju inte likna oss alls så några måste ju få veta. Annars får man ju höra till leda "jamen vem är barnet likt då?" och vi tänker inte ljuga.

• Anonym (V.38)
    NKmamma skrev 2016-11-19 23:12:39 följande:
    Vi har varit öppna med det.
    Vi har fått barn på ett annorlunda sätt, men dottern är inte annorlunda och det speglar vår syn på det hela.
    Ja,ett barn är ju ett barn om det är den synen du syftar på (tog åt mig av ditt inlägg faktiskt). Men begrep folk verkligen vad ni gjort? Svärmor är 88 och helt emot adoption för det är oäkta barn så förklara ED för henne blir väl som att tala med väggen. Dessutom tycker många att naturen ska ha sin gång så hjälp av alla former är fel. Plus att vi är äldre. Plus att de tycker vi skulle gett upp för länge sen. Då pratar man inte vitt och brett om det faktiskt. Har inget med synen på själva barnet att göra utan att man inte klarar av alla kommentarer.
  • Anonym (V.38)
    NKmamma skrev 2016-11-20 12:45:50 följande:
    Anonym (V38) jag hoppas verkligen att du inte tror att jag dömer dig, för det gör jag inte. Jag gav bara min syn på det. Dom som varit negativa/inte förstått har jag struntat i. Som tur är så har dom varit få, och hon är omtyckt och älskad av alla runt henne.
    Extra känslig så här dagen före. Känsligt ämne ändå för oss för jag gruvar mig faktiskt för vad en del ska säga. Både svärmor och mamma faktiskt. Men hoppas det blir som för er att de älskar barnet så mycket att det genetiska kvittar. Värsta kommentaren hittills var faktiskt från en läkare! Blev så idiotförklarad att jag ö.h.t varit så korkad att bli gravid via ED tyckte hon.
  • Anonym (V.38)
    Anonym (!) skrev 2016-11-30 12:56:44 följande:
    Vad ska anmälas? Det är stora risker med ÄD/ED om man är äldre förstföderska. Kan det vara det som läkaren försökte få fram?
    Hon ville nog snarare att jag skulle göra abort- dessutom behöver man inte tjata sig blå i en halvtimme om vilka EXTREMA risker en ÄD-graviditet innebär. Hon fick det att låta som om nästan alla dör-både mammor och barn typ. Utskälld och behandlad som mindre vetande blev jag. 
Svar på tråden Har ni sagt något till omgivningen vid ÄD?