• Noccis

Missfall i somras, nu gravid igen

Känner bara att jag behöver skriva av mig och se om någon gått igenom samma sak och kan ge stöd.

I somras fick jag ett missfall i vecka 7. Hade nästan inga gravidsymptom alls (förutom lite svullna bröst) så vart förvånad när det visade plus på stickan. Blev otroligt glad då vi precis bestämt oss för att försöka på riktigt. Kände mig så lycklig över att jag blivit gravid så lätt.
    När missfallet kom tappade jag min tillit till min kropp och kände mig så lurad! Jag sörjde ett tag innan vi försökte igen nu på hösten.

Nu är jag gravid igen (yay!) men jag är rädd för att bli glad. Rädd för att min kropp ska lura mig igen. Jag vet att det är orättvist att tänka så, min kropp gjorde det den skulle för det var något fel med barnet, men att inte veta gör mig galen.
    Den här gången mår jag riktigt illa och är så otroligt trött. Är nu i vecka 7 igen och försöker verkligen att hitta tillbaka till den där glädjen.  Till råga på allt är jag förkyl och har börjat ett nytt jobb.

En liten del av mig är orolig att jag ska oroa bort bäbisen. Den är så efterlängtad och älskad.
    Samtidigt tänker jag på att det funnits massor med kvinnor som inte vetat att dom var gravida i början och inte alls varit försiktiga och ändå har det gått bra. Jag vill verkligen lita på min kropp.

Som ni märker snurrar mina tankar runt rätt mycket just nu.
    Någon annan som varit i liknande sits som vill dela med mig så jag slipper känna mig så ensam?

Tack på förhand!

/Noccis

• Svar på tråden Missfall i somras, nu gravid igen
  • Maddisen29

Blev gravid igen efter missfall, dom misstänker även att jag fick missfall när jag var gravid.

Visste inte ens att jag var gravid då jag blödde som en toka, kom stora klumpar.

Jag fortsatte och blöda väldigt mycket och trodde det kanske var normalt efter ett missfall.

Någon vecka efter börja jag må sämre må illa, ont i magen så börja äta medicin mot magkatarr då jag har tagit det innan...

Hjälpte inte ett dugg så tog ett test och det visa positivt men jag fortsatt och blöda.

Det var en kamp och gå igenom alla känslor jag hade, kommer barnet överleva, växer det som jag ska, jag var så rädd och kände mig maktlös för jag kunde inget göra.

Våga knappt gå på toa.

Fortsatte och blöda så boka tid på kk.

Visst slog hjärtat men kunde även se mkt blod.

Doktorn kunde inte lova mig något och fick tid en vecka efter.

Hjärtat ticka fortfarande men barnet hade inte växt och det var inga bra odds.

Kände mig så liten och svag och kunde inte bestämma barnets öde, vi ville så mycket ha detta barnet.

Fick tid igen men hade inga förhoppningar på att barnets hjärta ticka fortfarande och om det gjorde det var det antagligen något som var fel.

Barnet hade nu växt till så stor ett foster skulle vara då.

Jag fortsatte och blöda men sluta efter några månader och det var en jobbig period med många känslor inblandade men allt gick bättre än vad jag trodde.

Vi fick en frisk liten flicka, så vet absolut att det är väldigt jobbigt med alla känslor.

Jag hoppas att allt går bra :)

• Grynet10

Jag vart gravid i feb, fick missfall i påskveckan då hade det inte skett nån utveckling på fostret sen v 5
    Vart gravid direkt efter den blödningen, Nu ska du se det går vägen ska gyn läkaren..men även där stannade det av i v 5 fast det dröjde till början på juli innan jag blödde...
    Märkte gravsymtom i september, livrädd så drog på att ta ett test... visst va jag gravid. 
    De två första ggr har jag haft ömma bröst som gick över rätt fort, nu gör mina bröst ff ont och jag mår sjukt illa ( kräks till och från ) är nu i v 15 MEN jag vågar ff inte känna lycka. Gjorde ett vul i v 11 och såg den röra sig så fint...
    Men just den där rädslan att nått ska hända... bara den börjar kännas så kanske det lugnar en då har man ju tecken på att det finns nån där inne... Så nu får man ta en dag i sänder...tänker sällan lr hela tiden på att jag kan va gravid. jag vågar ff inte tro att fallet är så att det kommer komma en bebis i vår

• Noccis
    Tack till alla er som svarat och delat med er av era historier <3
    Känner mig lite lugnare nu när jag ser att jag är långt ifrån ensam.

Tycker det är så viktigt att man får stöd när sånt här händer, för det är svårt att förklara för folk som inte gått igenom samma sak. 

Så tack för att ni ville berätta.
  • fernandasmamma
    Noccis skrev 2016-11-23 16:13:07 följande:
    Tack till alla er som svarat och delat med er av era historier <3
    Känner mig lite lugnare nu när jag ser att jag är långt ifrån ensam.

Tycker det är så viktigt att man får stöd när sånt här händer, för det är svårt att förklara för folk som inte gått igenom samma sak. 

Så tack för att ni ville berätta.
    Det känns som att missfall är något man inte pratar om så mycket, men det är nog vanligare än man tror..
    Det är nog svårt för dom som inte varit med om det att sätta sig in i situationen..
    Men bra att man kan få stöd av andra här på familjeliv

• corona

Jag blev gravid i september förra året, var så glad och lycklig! Oroade mig inte för missfall, inte ens när jag upptäckte små brunröda blödningar. Det blev missfall i vecka 7. Sen tog det tid! Nästan ett år senare plussade jag igen. Denna gången vågade jag inte ta ut någon lycka i förväg, berättade knappt för någon, och vågade inte gå med i någon väntabarn -grupp här på fl. Inte heller boka tid för inskrivning hos bm. Däremot gjorde jag ett ultraljud i vecka 9, och det visade att graviditeten stannat av i vecka 7... Tvingades gå igenom ännu ett missfall. Nu är jag gravid igen, i vecka 6, men kan inte ta till mig graviditeten. Känns som att min kropp lurar mig igen! Känns helt overkligt om det verkligen blir en bebis denna gång!

• Maddisen29

Man ska få hjälp efter viss antal missfall , vet att min syster kompis fick hjälp.

Fick medicin och sedan dess har hon aldrig fått ett missfall:)

• corona
    November83 skrev 2016-11-22 15:57:37 följande:

Försökt sedan januari i år. Gravid och mf i april, kändes förjävligt. Hela min värld rasade, jag var osäker om jag var redo men mf gav mig svaret. Blev gravid snabbt igen i juni och återigen mf 2 dagar innan midsommarafton. Bröt ihop igen men återhämtning kom fortare för jag visste vad det handlade om. Grät nonstop 1 dygn. Sen nya tag.

Jag har inga barn och mf kom båda gångerna inom 14 dagar efter plusset å längst kommit till vecka 7 (6+2)

Jag känner igen din rädsla. Jag är rädd igen för har bim idag men ingen mens än. Är rädd jag är gravid för vet inte om jag orkar en gång till. Vill så gärna ha barn men den första tiden är hemsk. Kan bara ge dig samma råd som jag följer: jag tar 1 dag i taget. Jag kan inte påverka mf eller ej, allt jag kan göra är att sluta röka/snusa/dricka alkohol, vara försiktig med koffein och leva så hälsosamt jag kan. Sen är det bara att hoppas på det bästa. Håller tummarna att det går vägen denna gång för dig!

Intressant. Mitt missfall startade i vecka 6+2. Och när jag nästa graviditet gjorde ultraljud, då jag skulle varit i vecka 9, då visade det sig att graviditeten stannat av i just vecka 6+2... Undrar om det är något särskilt som utvecklats just då?
  • corona

Hoppas du inte tog illa upp för att jag skrev intressant, menade inte så, utan tänkte mer om det är något kritiskt i utvecklingen som kan gå fel just då...

• QueenManda

Vecka 6 och 8 är avgörande för fostret, det är viktiga delar som utvevklas då och därför är det vanligast med missfall under dessa tidiga veckor..

Fick själv mitt samma dag som jag gick in i vecka 6 och nu är det 3 veckor sen så jag hoppas på ett plus direkt.. men det är svårt att avgöra när man har ägglossningen och när man ska testa eftersom det inte finns någon bim? :/

• Noccis
    QueenManda skrev 2016-11-24 09:20:46 följande:

Vecka 6 och 8 är avgörande för fostret, det är viktiga delar som utvevklas då och därför är det vanligast med missfall under dessa tidiga veckor..

Fick själv mitt samma dag som jag gick in i vecka 6 och nu är det 3 veckor sen så jag hoppas på ett plus direkt.. men det är svårt att avgöra när man har ägglossningen och när man ska testa eftersom det inte finns någon bim? :/

Förlåt mig, jag är ny på forumet, vad betyder bim?
  • fernandasmamma

Jag köpte digitalt ägglossningstest, tyckte det funkade bra, lättare än stickor med streck på..
    Det kanske hade varit något om du inte vet när din äl är?

• elyse

När man tror att man är gravid. Har inte heller regelbunden mens så det är bara att vänta på symptom.
  • fernandasmamma
    Noccis skrev 2016-11-24 11:03:52 följande:
    Förlåt mig, jag är ny på forumet, vad betyder bim?
    Beräknad icke mens..
    Om du vill bli gravid så är bim den dagen när du skulle haft mens men den inte kommer så kan du testa då
  • Noccis
    fernandasmamma skrev 2016-11-24 12:18:36 följande:
    Beräknad icke mens..
    Om du vill bli gravid så är bim den dagen när du skulle haft mens men den inte kommer så kan du testa då
    Ok tack för infon!
Svar på tråden Missfall i somras, nu gravid igen