• M OCH M

Vecka 5+2

Hej jag är i vecka 5+2 de är med mitt första barn, hur många veckor fick ni gå innan ni fick göra första ultraljudet, och vad gör dom vid första barnmorske besöket mer än att skriva in mig eftersom de är första barnet så är jag väldigt nyfiken på en massa saker, och i vilken vecka börjar magen att växa och man kan känna den första sparken?

tidigare har jag gjort 2 aborter och ett missfall

• Svar på tråden Vecka 5+2
  • Erizajo

Inskrivning brukar Ske kring v 12, då anses största risken för MF vara över. Man får broschyrer, de ställer hälsofrågor, kollar blodtryck, blodprover mm. Ultraljud får man kring v 18-20. Första sparkarna kan variera, men mellan v 15-20 ungefär börjar det kännas lite fladder. Det dröjer dock ganska länge innan man kan känna det utanpå.

• M OCH M

jag ska skriva in mig den 29 december och då är jag i 10+3 alltså vecka 11och första ultraljudet ska jag göra den 13 januari då är jag i vecka 12+4 alltså i vecka 13 men oftast när de är första barnet så får man göra ultraljud oftare och ett rätt så tidigt ultraljud har jag för mig eller mina vänner har gjort de, men när börjar man se att magen börjar komma fram i vilken vecka de kanske är olika för alla de också eller ?

• Carambolan

Även in inskrivningen inte är förrän i vecka 12 kan du redan nu ringa och boka tid. De brukar ofta erbjuda ett "hälsosamtal" (ibland enskilt och ibland i grupp) där de pratar om vad man får och inte får äta, att inte dricka, vad man ska tänka på när man tränar, etc. Det är bra att gå på så tidigt som möjligt om du tycker att det är svårt att själv läsa dig till informationen.

Mellan vecka 8-12 ungefär är det jättevanligt att tarmarna svullnar upp eftersom gravidhormonerna gör att allt i magen slappar till sig lite. Då kan man plötsligt se supergravid ut trots att livmodern fortfarande inte ens sticker upp över blygdbenet. När den "riktiga" magen kommer är individuellt, men nån gång runt vecka 20-25 brukar det vara vanligt att få en kula som börjar synas ordentligt.

• Carambolan

Det där med tidiga ultraljud beror på var man bor, inte hur många barn man har. I vissa landsting görs bara ultraljud i v 18-20. I andra gör man kombinerat ultraljud och blodprov i vecka 11-13 för att upptäcka kromosomavvikelser.

• M OCH M

okej tack för svar, min systers mage började synnas redan i vecka 11-12 där någonstans men hon är lite kraftigare än mig kanske syns mer då jag vet inte riktigt men jag har redan gått upp ca 1,5 kg

• Maddisen29

Första besöket frågar barnmorskan en massa frågor.

Tog vikten, fråga om familjeförhållanden m.m.

Räknar ut bf.

Tar blodprov

Första sparkarna brukar kännas runt rul och då brukar även magen synas lite :)

Rul har vi gjort v 18 och 20

• M OCH M
    babydreams skrev 2016-11-25 09:33:41 följande:

Jag har inskrivning på måndag och då är jag i vecka 7 (6+1) :)

jag har inskrivning den 29 december och då är jag i vecka 11 sen har jag första ultraljudet den 13 januari och då är jag i vecka 13 jag är jätte nervös inför de
  • babydreams

Jag har inte ultraljud förrän i slutet på februari och då har det gått halva tiden.. så jobbigt, hade hoppats på tidigare som alla andra får :(

• M OCH M
    babydreams skrev 2016-11-29 09:27:29 följande:

Jag har inte ultraljud förrän i slutet på februari och då har det gått halva tiden.. så jobbigt, hade hoppats på tidigare som alla andra får :(

oj de va väldigt lång väntan på ultraljud kan du inte begära att få ett ultraljud tidigare då?
  • Ivana1988

det är så olika för alla! jag hade UL I vecka 8/pga smärta/, KUB 13, RUL 20 och I v28 var jag på förslossningen på UL efter jag ramlat... ibland får man bara RUL så det beror på..

magen kan börja synas I vecka 12 men också inte först vecka 20... jag tror att man kunde se på riktigt att jag var gravid runt vecka 18-20 (nu I v33 är frågan mer Ska du föda snart?) sen behöver man inte vara som syskon heller - min syster gick upp ca 18kg runt vecka 32 och jag ligger på +8kg..

inskrivning hade jag I vecka 8 också...sen var det ganska lång mellan första och andra besöket - men då pratade man mer bara om man röker, vad man ska äta, träna, kolla urinprov, blodprov, blodtryck osv.. efter vecka 20 någonstans börjar man gå lite oftare /varje månad kanske/ och efter vecka 32 går jag nu varandra vecka...då mäter dem magen/livmoder, kollar socker, lyssnar på hjärtat osv.

lycka till! Det kommer gå bra:)

Svar på tråden Vecka 5+2