• Corn

Gravid IGEN - pappan missbrukar

Anonym (annamaria) skrev 2016-12-18 10:49:09 följande:
    Det finns skydd. Ville du inte ha barn skyddar du dig, istället överlät du beslut om skydd till en missbrukare. En ansvarstagande vuxen gör inte så. Du är ansvarig för ditt eget liv men också ditt barns liv. Dina beslut påverkar vad som händer. Du valde att ha oskyddat sex, du väljer att ha en relation med en missbrukare, du väljer att släppa in honom i ditt hem påverkad när din dotter är i samma lägenhet. Det är totalt oansvarigt! 

Dessutom är han våldsam, har slagit till dig, har sex med dig fast du inte vill och har slagit din pappa. Det är inte normalt att slåss, ändå väljer du att försvara honom.

Vem älskar du mest, honom eller din dotter? Du måste välja mellan dem. Just nu väljer du honom och dina känslor före din dotter. Jag förstår inte hur man kan det. Att vara förälder innebär att fatta tuffa beslut för sitt barns bästa. 

Du måste söka hjälp för din situation, genom vårdcentralen kan du få remiss till kurator eller psykolog som kan hjälpa dig att ta dig ur ditt medberoende  och få ordning på ditt liv för din dotters skull. 

Jag blir så ledsen för din dotters skull att du utsätter henne för detta liv. Hur kan du?
    Du säger att det finns skydd. Ja det finns skydd, men jag var "mellan skydd". Kan inte trolla fram skydd...........
  • Corn
    Anonym (Maria) skrev 2016-12-18 11:04:43 följande:

Tidigare skrev du att du inte öppnade dörren när han kom påverkad, nu hade han sex med dej påverkad utan skydd fast du inte ville. Då måste du öppnat dörren antar jag. Var var din dotter då?

Jag försöker inte trycka till dej utan bara få dej att förstå vad du gör, du skyddar inte alls din dotter från en påverkad missbrukande man. Om du tvärvägrat ha sex , hade han tvingat sej på dej då med er dotter i rummet bredvid? Eller vågade du inte vägra för att det skulle bli våldsamt? Eller blev du helt enkelt kåt och glömde skydd? Det kan hända, det har hänt mej också men då kan man ju räkna och fundera om man behöver dagen efter piller. Saker händer bara inte av sej själva. Du måste ta kontrollen.

Har min dotter varit hemma har jag INTE öppnat dörren! Det hände en gång men då såg jag det inte förrän senare, är han väldigt påverkad står han inte och bankar på utan ringer innan. Det är sådana småsaker so jag lärt mig...

Jag har öppnat om jag varit ensam hemma, det är lite annat då och jag erkänner JAG SAKNAR HONOM många gånger och vill ha hans närvaro. Han å andra sidan vill ha sex. Jag vill inte alltid men låter honom. Är ingen idé att ... han är svår att förklara, men han "fastnar" i tanken. Till slut kanske jag vill ha sex, till slut blir det skönt men i början vill jag ibland inte. Så nej, det är inte våldtäkt.

Jag har HAFT skydd, Jag blev gravid med första barnet MED SKYDD.
    Den här gången så måste det varit "mellan skydden" och jag hade ingen att ha sex med. Tills han kom dit väldigt oväntat.
  • Corn
    MajaMaria79 skrev 2016-12-18 11:07:40 följande:

Nu har jag läst hela tråden och jag tänker på tre saker. 

1. Jag tror du måste skilja på din relation till pappan och barnet/barnens relation med honom. Är det bra för dem att han kommer och går? Nu är dottern liten, men om 5 år, 10 år? När hon börjar förstå och fundera över sin pappa. 
    Sedan att du inte kan låta bli att träffa honom, tja det faller ju på dig. Men kanske ska du hålla de träffarna borta från barnet. Du säger att han till och med varit ute i parken med henne, du vet att det är nog det absolut minsta tänkbara, ingen bedrift alls. 

2. Tänk framåt, hur kommer ditt liv se ut om 5, 10, 15 år. Du är bara 20 nu. Ingen utbildning och ingen framtidsekonomi. Vad händer när föräldraledigheten är slut? När barnen är så stora att de vill ha mobiltelefoner, datorer och annars dyrt? När de är 8-10 år och trotsiga. Då är det ganska jobbigt att vara helt ensam förälder till två. 
    Det går säkert, men det är ju verkligen inget lätt liv. 

3. Du kommer för alltid vara knuten till honom. Och med två barn ännu mer. Att han har försvunnit nu, ser jag bara som något tillfälligt. han kommer aldrig att försvinna helt.
    En dag kommer du att träffa någon nu, för det känns inte rimligt att tro att du kommer att leva ensam i 60 år till. Då ska både du och din nya för alltid förhålla er till honom, det är inte lätt. Jag är själv bonusmamma sedan 11 år, och jag lovar det är ordentligt jobbigt ibland, det är knappast lättare om pappan är missbrukare. 

Till sist, vad är det för arv och förutsättningar du skickar vidare till dina barn, är det verkligen helt lyckat? 

Jag förstår att det på UL är ett friskt barn, men du är ung. Jag lovar att du kan få fler friska fina barn, men det är nog bättre att skaffa dem med en annan pappa. 

Nu är jag inte så dum i huvudet att jag inte förstår att mina känslor för honom är det som styr väldigt mycket. Men vi har haft pauser på MÅNADER åt gången just för att han gör saker som jag inte accepterar. Inte bara mot mig men även av andra som jag tycker är helt galet. Det är inte ok och då får han inte komma hit.

Kan säga att han själv backat flera gånger för att han inte vill låta dottern se honom så....

Men det ÄR svårt att se honom och att neka honom till att se sitt barn en bra dag.

Jag vet att det enklaste vore att göra abort. Jag är mycket väl medveten om det. Jag hade väl hoppats på att jag kanske hade kunnat behålla.. ändå. För jag älskar den här som växer i min mage. Oavsett vilken pappa den nu än har....
  • Corn
    Anonym (annamaria) skrev 2016-12-18 11:08:46 följande:
    Det är oansvarigt att ha oskyddat sex med en missbrukare, att släppa in honom på natten när han är påverkad. Varför släpper du in honom när han kommer på natten, särskilt när du vet att ni då kommer ha sex oavsett om du själv egentligen vill eller inte, och du vet att du inte har skydd? Det är oansvarigt mot din dotter eftersom detta beslut har konsekvenser för hennes liv. 

Eftersom du har ensam allt ansvar för henne så måste du också fatta ansvarsfulla beslut. Att fortsätta umgås med pappan när han missbrukar är inte ett sådant. Att påstå att hans våldsamhet mot dig och andra inte kommer påverka dottern är naivt. 
    Jag har släppt in honom dom nätterna för att han suttit utanför min dörr. Vissa gånger har han bara suttit där. Knackat lite, smsat. Bett mig släppt in honom.
    ndra gånger har han varit aggressiv och jag har tänkt att han får lugna ner sig här inne. Men INTE när jag haft dottern här. Då har han varit här på dagen och det varit ok, han har varit lugn. Han gör iandrig något ont med henne. Han blev själv misshadlad som barn och just därför han backar ibland för att inte "råka" något.

Ja men ni hör ju, det är så himla invecklat. Men jag blir otroligt ledsen när ni ni kallar mig oansvarig.
  • Corn
    Anonym (Behandlingspedagogen) skrev 2016-12-18 11:54:24 följande:

Alltså hur tänker ni alla? Nej ta, det är klart du inte ska göra abort om du inte vill! Han manipulerar dig att tro att det bär DITT ansvar att se till att er dotter har en pappa. Jag hoppas verkligen du ser det. Det är hans eget val att inte ta hand om sina barn när han säger så. St är så typisktmissbrukare att manipulera, ljuga och vrida på allt så de kan fortsätta missbruka. Mitt råd: följ ditt hjärta! Om du vill göra abort gör det! Vill du behålla gör det! Ring soc i din kommun, berätta allt och gör vad du kan för att skydda dina barn. Sättlite krav själv mot denne man, kanske kanske han en dag då kommer inse vad han förlorar till drogerna. Han kommer aldrig ta tag i sitt missbruk om han får allt serverat på silversked. Nästa gång han sitter utanför dig ppverkad-ring polisen! Det ärpå det viset du verkligen hjälper honom och om han blir nykter och går behandling en dag kommer han själv att inse det. Varmt lycka till,

Han har beroendet där han försöker.Han är ju blandmissbrukare och alltså tar allt han kommer åt. Sprit, droger, tabletter, Blandar hej vilt.
    Han har INGEN annan, ingen släkt, ingenting. Bara sina pundar"vänner". Och så jag då....
  • Corn
    Anonym (Maria) skrev 2016-12-18 11:54:51 följande:

Jag vill inte sparka på den som ligger. Men du skyller på så konstiga saker. Börjar du med p-piller på rätt dag så finns det inget " de har inte börjat verka än " utan då skyddar dom från början. Eftersom du hade blött i månader hade du gott om tid att fundera på bytet av skydd och den som skrev ut pillren borde kanske informerat dej om när du skulle börjat för att vara skyddad. Fast man kan ju läsa infon som ligger i paketet också.

Du skyller ifrån dej på otur men det är inte otur. Du älskar säkert din dotter hur mycket som helst och vill henne allt väl men att vilja väl och ta ansvar för att det ska gå väl är inte samma sak. Du tar säkert en himla massa ansvar för din dotters vård och hälsa, sömn mat och kärlek så jag förstår att du inte vill kallas oansvarig, du är ansvarstagande på många punkter säkert, men i fråga om att ha oskyddat sex, med en missbrukande pojkvän som har varit våldsam, är du oansvarig och det ger stora konsekvenser. Därmed inte sagt att du inte drar ett stort lass på många andra vis.

Vad tråkigt att du tycker att jag "skyller" på "konstiga" saker.... men det är såhär det är. Min barnmorska sa att p-piller inte verkar direkt utan efter ca 1 vecka, för att det ska vara ett gott skydd....
  • Corn
    EnAnonumius skrev 2016-12-18 12:31:41 följande:
    Corn skrev 2016-12-17 20:17:46 följande:
    Det är inte det att jag inte förstår vad ni menar.
    Ni argumenterar ungefär som pappan. Men var är hans ansvar i det hela? Vill man inte ha barn skyddar man väl sig? Det har han inte gjort. Jag sa att jag hade tagit ut p-staven för att jag blödde precis hela tiden i över 6 månader. Jag skulle prova p-piller istället men det hann väl inte börja verka. Jag vet inte. Och nu är han arg på mig för att jag inte gör exakt som han säger. Han kom hit, var med vår dotter när vi pratade om saken. Jag sa var jag står, han sa då sen hej då till dottern och innan han stängde dörren sa han att jag skulle radera hans nr.
    Så jävla känslokallt....
    Ursäkta OM det jag skriver kan kännas rätt okänsligt i dina ögon.

Men har du svårt att anamma rationellt tänkande?
    Ja det går att tänka rationellt även om man är "tokkär" och "älskar någon bortom allt". 

Du blev ihop med en missbrukare. En missbrukare.

Bara där borde du begripa att det är en person som INTE tar ansvar för sina handlingar. Men vad gör du i stället? Jo du väljer att knulla med en sådan person iallafall och det blir barn. Sedan så får du jobba hårt för att de skall kunna få någon som helst kontakt med varandra.

Ditt prat om att "vill han inte bli pappa så skyddar han sig". Ja det håller jag med, dock så funkar det på folk som INTE missbrukar olika stimulansmedel. (droger/alkohol).

Men nu är killen en icke ansvarsfull person, utan en missbrukare, och då borde du inte knullat honom alls från första början. Utan insett, från start, att det är skräp med den killen och knappast ett ämne för att skaffa barn med då han är just en icke ansvarsfull person.

Ditt resonemang du har i detta inlägg skulle funka och vara vettigt att komma med om killen SAKNADE missbrukar problem. Och då hade du till och med kunnat får mitt medhåll också till 100%.

Tyvärr kan jag inte hjälpa vem jag blir kär i.
  • Corn
    Påven Johanna II skrev 2016-12-18 12:52:45 följande:

Jag tycker inte att du ska abortera ett 12 veckor gammalt foster. Däremot tycker jag att du ska ta ditt ansvar som förälder till snart två barn och avsluta relationen till deras far. Det vill säga, jag tycker att du absolut bör sluta ligga med en man som slår dig vid sidan av att ha ett pågående missbruk.

Det spelar ingen roll att er dotter sover på nätterna, det kommer en natt när hon inte gör det och det kommer en dag när era barn själva ska fatta viktiga och bra beslut om hur de vill leva och vad de är villiga att underkasta sig. Vid det laget vill du, förmodar jag, att de inte agerar ut allt de blivit tvungna att vara med om under sin uppväxt. Jag utgår från att du vill att de ska vara rädda om sig, få och klara av att behålla en god självkänsla som i sin tur ger dem optimala möjligheter att få ett rikt och tillfredsställande liv. För att uppnå det är det viktigt för dem att du visar dem vägen till ett sådant liv.

Så behåll barnet, och gör dig på riktigt fri från deras missbrukande pappa. Skaffa dig en vettig och konsekvent handlingsplan och försök förutspå alla eventualiteter. Skaffa dig den hjälp du behöver ha och hitta ett mer objektivt förhållningssätt till mannen och hans problem. Han är inte en "fin pappa", han vet inte hurdan pappa han är eller vill vara och kan inte heller veta det. Till det krävs helt andra verktyg än de han hittat i en påse eller i en burk.

Jag tror inte ett skit på att han aldrig kommer tillbaka om du behåller. Tvärtom kommer han nog raglande för att antingen ligga med dig eller slå dig eller varför inte både ock. Det är då du måste stå upp för de barn du valt att sätta till världen och stå emot alla känslor av lust, kärlek, beroende eller vad det nu är som rör sig inom dig. Det tycker jag är din stora uppgift och något du verkligen är skyldig era barn.

Det finns mycket vettigt i det där och jag håller helt klart med. Men jag kan inte ljuga och säga att det blir enkelt. Han har raderat mitt nr helt klart, så han vägrar läsa mina sms. Msn jag har fptt lev.rapport om att han sett UL-bilden jag skickade. Inget svar. Och jag känner mig så GRYMT korkad som hoppas... Är han inte påverkad är han en fantastisk människa, som har en sån hård bakgrund bakom sig. Jag kan ta att han gör saker mot mig. Men hela grejen med att offta min dotters syskon för ATT han ska komma hit som innan... Det säger mer än honom än mig.

Han har ju tydligen svårt att släppa mig med. Jag kanske borde flytta?
  • Corn
    Anonym (Idioti) skrev 2016-12-18 12:59:26 följande:

Och du är så jävla korkad att du inte använder prevetivmedel?

Och återigen är det jag som är korkad?
    Jag hade p-stav. Tog ur den och p-pillrena skulle ta en vecka eller så innan dom gav ett säkert skydd. Jag hade inte sex innan, jag hade inte tänkt ha sex under tiden. Sen stod han utanför dörren en dag och jag hade inte en tanke på kondom för jag har inga hemma! Jag sa till honom förut, inte den dagen, men gången innan att jag skulle ta ut p-staven dagen efter för att jag inte orkade ha mens varje dag i 6 månader. Jag påminde honom samma kväll sen, jag har ingen p.stav just nu - jag vill inte ha sex.
  • Corn

(Och ni som hakar upp er på att han slog till min pappa (länge sen nu) var för att det låg en massa bakom... vilket var min pappas fel.)

Svar på tråden Gravid IGEN - pappan missbrukar