• Corn

Gravid IGEN - pappan missbrukar

Hallonsoda2016 skrev 2016-12-19 04:38:16 följande:

Hemskt situation du har hamnat i TS!

Jag tycker att du ska behålla barnet, för det är det du vill känns det som.

Det kanske är bra att pappan nu bryter med er av egen vilja. Barn ska inte växa upp med missbrukare. Jag har själv varit i enligt mig en perfekt relation där det sen visade sig att han missbrukade värktabletter. Jag hade ingen aning om det först utan detta kom fram 6år in i förhållandet. Tyvärr blir man hemmablind och medberoende när man har en partner/god vän som missbrukar.

Du verkar ha lite skyddslappar på men det är inte så konstigt, du är i en känslig situation.

Behåll barnet, bryt med pappan. Kanske flytta närmare din mamma? Försök att skaffa hjälp utifrån så att du kan jobba med dig själv och din självkänsla. Du kommer att träffa en "bättre" pappa i framtiden till dina barn :)

Tack för förståelse. Det är inte så lätt nej......

Jag kommer kanske flytta närmare min mamma OM jag behåller. Jag och pappan bodde i samma område till i somras. Då flyttade han. Efter att ha fått MIG att stanna när jag var på väg att flytta härifrån för att få komma bort.

Jag kan vara jättesmart innan och vara hård, kall och avståndstagande. Och så faller jag tillbaks för han vet exakt vad han ska göra.Typisk missbrukare, jag vet.
  • Corn
    Anonym (Tess) skrev 2016-12-19 09:13:44 följande:
    Jag är ledsen, men jag anser inte att det är ok att du släpper in honom när han nån gång då och då inte har droger i sig och vill vara pappa plötsligt. Där borde du sätta stopp, antingen är han helt drogfri eller också träffar han inte sin dotter. Punkt slut.

Jsg försöker tala om för dig att jag förstår att det är svårt, men du har ett ansvar gentemot ditt barn. Skitsamma vad du känner för honom, din dotter ska inte behöva ha en missbrukande "pappa" som kommer och går som han vill, i sitt liv. Hon kommer INTE må bra av det.

Ta hjälp av någon professionell, nån som jobbar med missbrukare/anhöriga, sånt här är jävligt svårt att hantera själv.
    Så hellre ingen pappa alls än någon som kommer några gånger i månaden och är "ren"?
  • Corn
    Tofflans skrev 2016-12-19 09:20:06 följande:

Ojojoj, den missbrukande killen resonerar mer moget än dig TS, han vill INTE ha fler barn för han vet att det inte är bra för barnet... men du gör tvärtom

Stackars barn

Han vill inte ha fler barn nej! Ändå har han sex med mig oskyddat, utan att ens ha en tanke på att fråga om jag har skydd när han vet att jag inte kunde med abort första gången.
  • Corn
    Anonym (Kram!) skrev 2016-12-19 09:40:26 följande:

Hej ts! Jag vill inte råda dig till något, bara skicka kraft och en stor kram för du verkar ha det jobbigt. Många svar här i tråden är också väldigt hårda. Jag hoppas du får det stöd du behöver för att klara av din situation och kom ihåg att du inte är den första här i världen som har haft ett struligt förhållande eller blivit oplanerat gravid! Jag är övertygad om att det kommer gå bra för dig, du är en jättebra mamma som låter din dotter gå först och du har sån fin förmåga att uttrycka dina tankar och känslor här i tråden.

Lycka till, vad du än beslutar dig för!

Tack.
  • Corn

Ni vinner. Jag gör abort.
    Jag vet inte ens var man ringer. Kvinnokliniken?

• Corn

NEJ! Jag gör abort för att jag tydligen inte är en tillräckligt bra mamma till dottern jag redan har. Oavsett vad framtiden har med sig kommer jag alltid att ångra aborten och jag kommer att hata mig själv och pappan. Men jag kommer göra framtiden bättre för min dotter. Och det är ju det enda som räknas in.

• Corn

Jaja. Nu när jag säger att jag ska göra abort så är det en helt annan ton.
    Jag känner att ni varit så fruktansvärt elaka och kalla mot någon som är gravid, som sett sitt friska barn och fått ett grattis av personen som gjorde KUB.

Nu ser jag bara avgrund.
    Ni har rätt. Jag skyller inte på någon annan än mig själv.

• Corn
    Anonym (annamaria) skrev 2016-12-19 12:33:24 följande:
    TS, låt inte (några) personer på FL styra vad du beslutar dig för, eller snarare låtsas att de är de som fått dig att göra abort. Du skriver att du är vuxen och ansvarsfull. En vuxen och ansvarsfull kvinna fattar själv beslutet och skyller inte på att andra fick henne att göra det eller det valet. Valet är ditt och du måste göra det utifrån vad du vill! Det är att vara vuxen!  Vill du behålla eller inte? Du skriver att du vill, men då kommer han inte tillbaka. Om jag tolkar dig rätt gör du abort för at du vill få honom tillbaka? Eller missförstår jag? I så fall är du på ruta ett med att ha honom som en opålitlig figur som kommer och går efter sina nycker i sin dotters liv och leker med hennes känslor. Hennes liv kommer alltså också komma att kretsa kring pappans missbruk.

"Om jag bara är lite snällare orkar pappa med mig utan att behöva ta tabletter. Om jag bara gör si eller så så kan pappa hålla sig nykter" Du öppnar upp för att ditt barn ska bli medberoende med pappan också. Så ja, det är bättre för barnet att ha noll kontakt tills pappan är nykter och drogfri. 

För din egen skull, boka ett kuratorssamtal på MVC för rådgivning där du får prata med en professionellt utbildad rådgivare om hur du tänker kring abort eller inte. Var vuxen i det och sök det stöd som finns för din dotters skull. Även på BVC skulle du kunna ta upp detta, att du vill ha kontakt med tex BUP för din dotter pga pappans missbruk, hur du ska tänka, osv. 
    Han kommer aldrig bli nykter eller drog fri...
  • Corn

Samidigt är det jobbigt för mig att upprepa mig hela tiden.
    Dom syns redan sällan. Några gånger i månaden, det har varit ok även om jag skickat sms då jag varit arg för att det dröjt för lång tid mellan gångerna ibland.
    Han vet inte hur man är som mamma. Han blir orolig för sig själv. BAckar när han egentligen inte behöver backa.. Men nej självklart ska han inte vara runt henne så länge han är påverkad. Men det ÄR SVÅRT att säga nej till umgänge (som jag övervakar!) när han är ok!!

Anonym (annamaria) skrev 2016-12-19 12:53:00 följande:
    Då ska han inte vara i dotterns liv. Helst inte i ditt heller när dottern är hos din mamma, men absolut inte i dotterns.Hon förtjänar bättre än så, tycker du inte det?

I din tråd har det funnits väldigt många olika åsikter om du ska göra abort eller inte. Och många har uppmanat dig att besluta själv. Sen har du tagit illa upp över att personer (jag själv inkluderat eller tex nicket Socialtjänst som gett dig måga goda råd i god ton - inget hatiskt alls i dem) blir oroliga för din dotter och funderar på hur hennes liv gestaltar sig för att hennes narkoman till pappa hoppar in och ut ur hennes liv, och uttrycker denna oro i niläggen. Jag tycker mycket av det har varit i stil med att försöka få dig att släppa taget om denne man som har dig i ett sådant grepp än att skriva att du är en dålig mamma. Det tror jag inte du är alls, men du gör dåliga val när det gäller hennes pappa. Och det är du ju medveten om själv. Vad kan du göra åt det? Jo, du kan söka samtalsstöd. Tex kan du på nästa besök på dotterns BVC ta upp att pappan är en narkoman och du behöver hjälp, eller på MVC. Där har du vad du bör göra! Det finns massa stöd i samhället att få, bara man söker den och är villig att ta emot den. Du behöver inte vara ensam i detta.
  • Corn
    Anonym (Nej) skrev 2016-12-19 13:01:52 följande:
    En bra mamma väljer en bra pappa till sitt barn. Hon skyller inte på '' han visste att jag var oskyddad men han ville ändå knulla''(för att en narkoman kan inte förväntas ta det ansvaret).

En bra mamma försörjer sin familj.

En bra mamma håller sitt barn tryggt. Man släpper inte in personer som är våldsamma (slagit dig och din pappa). Man släpper inte in narkomaner och låter dom inte umgås med barnet (inte ens om dom bara har lite morfin i sig...) Man släpper inte in kriminella män att umgås med barnet.

Man har ALDRIG oskyddat sex med aktiva narkomaner och riskerar att dra in diverse sjukdomar i hemmet!

Jag trodde att detta var så basic att även den osäkraste unga mamman kunde fatta det.

Men. Du kan alltid fixa till det. Ta ansvar och bestäm dig för att bli bättre. Gör abort så att enbart ett barn behöver lida av denna pappan och du kan lägga all energi på att göra livet drägligt för det barn som redan finns.

Du kan bli världens bästa mamma men det kräver förändringar.
    En bra mamma....
    En bra mamma....
    En bra mamma....
Svar på tråden Gravid IGEN - pappan missbrukar