Inlägg från: FrökenMp |Visa alla inlägg
  • FrökenMp

BF Juli 2017 ny

Man får ju ett moderskapsintyg från bm som man ska skicka in till försäkringskassan, sen får man ett papper tillbaka om föräldrapenning som man fyller i och skickar till FK igen.

Är det klart så?? För när jag loggar in på FK's hemsida så finns där en ansökan om föräldrapenning?? Där väljer man barn, dagar osv sen skickar in. Vad är det? Har inte jag redan ansökt om fp när jag skickade in pappret som FK skickar ut efter du mottagit moderskapsintyget?

• FrökenMp
    sobrio88 skrev 2017-04-17 08:05:53 följande:

Man måste fylla i vilka dagar man vill ha ut ersättning för, om man inte gör det tror FK att man inte vill ta ut några dagar = inga pengar. Jag ska försöka klara mig på att ta ut 3-4 dagar i veckan men har inte så bra SGI så vi ska pröva under sommaren och se hur vi klarar oss. (När du fyller i dagar så kommer det upp vad du får i preliminär utbetalning så du kan mixtra med hur många dagar du behöver ta ut för att få den ersättning du behöver ha.)

Men när gör jag det? Ska jag göra det nu eller gör jag det när bebisen kommit? Tack snälla för svar:)
  • FrökenMp
    sobrio88 skrev 2017-04-17 11:55:58 följande:

Jag har skickat in från juni till augusti eftersom jag ska först vara fl med 2-åringen från skolan slutar till bf. 2-åringens dagar gick igenom automatiskt men bebisens dagar har ännu inte blivit godkända. Tror FK behöver ha upp till 30 dagar på sig vid första planeringen vid nytt barn så det kan vara bra att skicka in i tid så det inte dröjer med pengarna :)

Ok, så det kanske är bäst att skicka in nu snart så jag har allting klart?:)
    acinnaleh skrev 2017-04-17 11:59:55 följande:

Ansökan görs i två steg. Först anmäler man att man ska ta senast från den dagen man vill ha pengar. Du kan ta ut fp-dagar from 60 dagar före BF. Läs gärna mer här: www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vantar_barn

Och här www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vantar_barn/foraldrapenning_innan_barnet_fotts . Alltid bra att söka i tid för utbetalningsdagsrna är fasta och handläggningstiden kan variera.

Sen beror det så klart på om du tänkt börja med semester eller hur du tänkt :)

Tack för infon! Så om jag har bf 4e juli ska jag anmäla att jag vill ha pengar från och med 4e juli även fast jag inte vet när han kommer egentligen?

Vad var det andra steget då? Eftersom du nämnde att det görs i två steg:)
  • FrökenMp
    Treansresa skrev 2017-04-17 18:32:42 följande:

Hur går det med sovandet för alla? Jag har riktigt svårt att somna på kvällarna! Jag har alltid sovit på sidan och det är omöjligt nu. Så måste sova på rygg och det är inte skönt! Men somnar jag bara sover jag iallafall i 5-6 timmar. Har massa kuddar men inte hjälper det! Hur gör ni?

Jag sover sjukt dåligt! Kan inte heller ligga på sidan för det känns obehagligt när han rör sig och sparkar på sidorna. Det är jobbigt att sova på rygg också för får svårt att andas då... ligger på massa mjuka kuddar.

Men jag sov hos min syster för ett tag sen och fick sova på en luftmadrass (en sån där hög) och herregud vad skönt!!!! Aldrig sovit så bra under graviditeten. Måste bero på att det inte är nåt som trycker emot på revbenen eller ömma delar på ryggen eftersom det bara är luft under.
  • FrökenMp
    Bimbim79 skrev 2017-04-20 14:20:18 följande:

Har haft barn av båda sorterna :) de 2 som varit vilda i magen har sen varit det utanför med, minnena va jättelugn i magen och är fortfarande vid 8 års ålder en lugn individ :)

Idag kom vår barnvagn! Hade det inte sett löjligt ut att gå en promenad med tom vagn så hade jag varit ute å provgått nu ;) fått nöja mig med att klämma känna å putta runt den här hemma :)

Jag har funderat på att gå ut med vagnen ändå fast med katten i, haha!!! Min katt älskar att ligga i vagnen redan och jag vill så gärna prova gå med vagnen utomhus men är rädd för att det ska se märkligt ut om någon kommer fram och hälsar och så sticker det ut ett katthuvud ur vagnen haha
  • FrökenMp
    GrönaDruvan skrev 2017-04-21 10:43:48 följande:

Ja, det trodde man aldrig att man skulle sitta här i vecka 30 efter allt man gått igenom på 2 år...

Nu har du nog lite bättre minne än mig, men fick vi missfall samtidigt innan detta?

Jag kommer också ihåg dig väldigt väl och hur jobbigt det var för dig. Gud vad sjukt att vi är här nu. Är också i vecka 30:)
  • FrökenMp

Förstår inte riktigt det här med förlossningsbrev... eller jag förstår syftet men hur formulerar man ett?

Skriver man liksom "hej, jag önskar Si och så" eller punktform eller hur gör man?

• FrökenMp

Oj, här var det längesen jag var in och kikade. Blir ordentlig kvällsläsning för mig nu:) passar bra eftersom bebisen rör sig konstant så kan ändå inte sova.

Är i vecka 32 nu och kom nyligen hem från Rom. Kan säga att det var mycket promenera runt och vara turist så jag fick sån extrem foglossning i slutet. Samt ont i fötterna så fick köpa ett par birkenstock och sätta på mig för fötterna fick inte plats i mina sneakers haha.

har även fått beviljad sjukpenning på 50% så är såååå glad.

Hur mår ni?

• FrökenMp
    Wooden skrev 2017-05-04 08:10:32 följande:

Hoppas ni hade en härlig semester iallafall! Jag går in i v29 idag och åker till London om två veckor. Är också orolig för det där med att promenera mycket. Vi har iofs sonen med oss och han är ju inte ens två år så även om han har vagn så kommer vi väl inte strosa runt oavbrutet hela dagarna. Plus att vi alla varit där förut, så ska inte flänga runt och turista direkt. Åker med sambon och min mamma och pappa, blir skönt att kunna turas om med barnet. 

Jag har också foglossning som besvärar till viss del, men det funkar fortfarande helt okej. Annars mår jag fint! :) 

Ja, det var fantastiskt! Så himla skönt med miljöombyte. Även om det slet på kroppen:)

Vad roligt att ni också ska iväg! Tänker du skaffa nån reseförsäkring när du är borta? Jag skaffade en som täcker upp till vecka 32+0. Tecknade bara de dagar jag var borta:)

Det kommer nog gå bra. Du får se till att ditt sällskap går i din takt:D jag gick fruktansvärt långsamt mot slutet men jag tog mig framåt iallafall! Första dagen gick vi närmare 16 000 steg. DET kändes haha!
  • FrökenMp
    sobrio88 skrev 2017-05-04 09:37:01 följande:

Nu har jag fått besked om att utbetalningarna för föräldrapenningen i sommar är godkända :) har bara sökt till augusti än så länge, tar tag i resten när jag slutat skolan. Det känns skönt att det är klart iaf eftersom jag ska vara fl med pojken månaden innan bf så kommer ju få första utbetalningen i juni redan :)

Kan man ansöka föräldrapenning lite pö om på? Alltså om jag får barn 4e juli så kan jag börja med att ansöka fram till tex oktober? Sen fortsätta ansöka när jag vet mer exakt hur jag vill vara ledig?:)
Svar på tråden BF Juli 2017 ny