Inlägg från: sobrio88 |Visa alla inlägg
  • sobrio88

BF Juli 2017 ny

Har precis fått alla ytterkläder upptvättade efter vintern och våren :) passade på att kolla vilka storlekar vi hade kläder i och skriva ner för det blir väl en tur till Ullared till hösten och skaffa julklappar så jag vet vad vi har. Så bara bebisen är någorlunda normalstor genom sitt första år så kommer vi inte behöva köpa ytterkläder förrän kanske nästa höst (förutom vantar och sånt då) :) det gillade min plånbok, haha :D

• sobrio88
    narie24 skrev 2017-06-17 22:34:06 följande:

Försök se till att vila Treans resa. Ta hand om dej nu i slutfasen.

Ikväll fick jag plötsligt lite panik över förlossningen. Främst tänker jag på smärtan. Usch vill inte :(. Kommer jag palla? Är ju i sämre skick än sist. Rädd för att ha sådär ont att man tappar kontrollen.

Ngn som ockdå gruvar sig? Måste försöka vända mina tankar.

Jag har också börjat bli bra nojjig nu. Förra gången hade jag så sjukt ont i höften att jag knappt kunde röra benet. Barnet mådde dessutom dåligt så de gjorde kontroller en gång i kvarten tror jag. De sista två timmarna fick dom lyfta upp benet i gynställningen. Nu börjar jag redan få svinont i samma höft om jag anstränger mig så jag börjar bli bra orolig för höften :/
  • sobrio88
    Noccis skrev 2017-06-19 03:13:34 följande:

Jag tror inte det är ichas men eftersom jag inte får röntga så är det svårt att veta. Den har legat lite illa till sedan jag ramlade genom taket på killens landställe för 2 år sedan och när kroppen började förändras iom graviditet så klämdes den ordentligt. Men är hyfsat säker på att det går tillbaka när kroppen går tillbaka

Va skönt att veta när du ska få! Jag får lite panik ibland för att jag inte har en aning om hur det blir från nu och framåt. Men bara att gilla läget.

Åhh va kul att dina små ska få syskon! Kommer fortfarande ihåg hur glad jag var när jag va liten över att få en lillasyster

Jag hade också antagligen en nerv i kläm när jag väntade förra barnet. Det var samma symtom som foglossning men läkaren trodde inte det var det eftersom jag inte var öm på framfogarna så hon trodde det var en nerv. Det kom iaf hur hastigt som helst i v 12 från att vara hur fysiskt aktiv som helst till att inte kunna gå mer än 10 min på en hel dag (sjukskriven från v12 till förlossning).

Det släppte direkt efter förlossningen så jag kunde till och med bära min son ner till neo själv :) jag kommer ihåg att hon som visade vägen försökte sätta mig i en rullstol men jag var så lycklig att jag kunde gå utan att ha ont så jag vägrade, haha :)
  • sobrio88

Grattis till alla små bebisar :)

Angående det där med hur barnen har varit i magen så var min första precis lika lugn i magen som när han kom ut. Han var helt nöjd och tillfreds med livet tills han blev 1.5 år, jättelat och satt helst och filosoferade på golvet och ville knappt lära sig att krypa och gå. Vid 1.5 års ålder tvärvände det och han blev världens buse som inte kan sitta still mer än en sekund åt gången och alltid har mängder med hyss för sig :) det ska bli spännande och se om den i magen blir lika på utsidan för då kommer jag ha två otroligt aktiva grabbar att fostra, haha;)

• sobrio88
    Preet90 skrev 2017-06-28 03:10:32 följande:

Är det någon annan här som har sjukt ont i ryggen och ena benet som strålar ner till foten? Jag har haft ont i högra sidan av ryggen, rumpan och benet från vecka 27 men nu gör det så ont att jag knappat kan stå, gå eller ta på mig byxor. Det värsta är under natten när jag ska vrida och vända på mig, det går bara inte. :( :(

Inte nu men min första graviditet. Hade från v 12 :/ Det kan vara en nerv som har kommit i kläm (på mig släppte det direkt efter förlossningen :) )
  • sobrio88
    Preet90 skrev 2017-06-28 03:28:48 följande:

Kan man på något sätta kolla upp det? Det måste ju nästan vara så för ibland kan jag kan känna en jätte obehaglig smärta i några sekunder när jag går. :( har typ 3v kvar till bf och det verkar bara bli värre :(

Jag trodde det var foglossning och ett väldigt fysiskt arbete som jag inte kunde sköta (kunde ju inte gå..) så jag var hos läkaren för att bli sjukskriven. Så hon klämde på fogarna och eftersom jag inte ömmade i dom så sa hon att det antagligen var en nerv men blev sjukskriven för foglossning iaf eftersom det var liknande symtom :)

Jag vet, det gör svinont när man går så det enda man egentligen kan göra är att ta det så lugnt som möjligt. Jag spenderade ett halvår halvliggandes i sängen eller sittandes på golvet mot en vägg, haha ;)

Har du provat TENS så musklerna får smärtlindring? Man rör sig ju snett också och får ont i musklerna dessutom så det är ju en ond cirkel...
  • sobrio88
    Preet90 skrev 2017-06-28 03:49:48 följande:

Jag har också trott att det är foglossning men nu känns det annorlunda. Tidigare kunde jag vara aktiv under dagen och smärtan kom oftast på kvällen. Nu i snart en vecka har smärtan ändrats och det gör ont 24/7.. Började gråta i ett centrum idag för att jag inte kunde gå. Det strålar i hela benet, kan knappt sätta mig på soffan utan hjälp.

Min man massserade benet igår och det gjorde sjukt ont, ville inte ens att han skulle röra benet. Lär nog få vara handikappad fram till förlossningen då. Får helt enkelt hoppas på att min lilla son tycker synd om mig och vill komma ut tidigare haha!

Nej, hjälper det med TENS? Frågar man bm om det?

Ja det kan du göra. Tror det är olika i olika landsting. I en del fixar bm så man får låna eller hyra, i andra så måste man gå till sjukgymnast men kolla med henne hur det är i ditt landsting :) jag gjorde det lätt för mig och köpte en egen från Teknikmagasinet så jag har sen också :)
  • sobrio88
    FrökenMp skrev 2017-06-28 13:40:11 följande:

Ja, deg känns jättejobbigt tycker jag att andra har förvärkar hit och dit medan jag bara har sammandragningar. Nu de senaste två dagarna har även sammandragningarna lugnat ner sig och känns även som att bebis är mycket lugnare.. rör sig mindre liksom. Vill bara känna att nåt är på gång...:(

Vill minnas att du är förstföderska? :) min första kände jag absolut ingenting, inte ens sammandragningar, innan vattnet gick. Den här graviditeten har jag haft en Del sammandragningar men inte så mycket i jämförelse med andra, förvärkar hade jag en natt för ett par veckor sen. Så jag tror att det är väldigt olika hur mycket man känner och sen tror jag man känner mer när man är omföderska när man har lite bättre koll :) så var inte orolig det kan dra igång när och var som helst även om man inte känner något innan :)
  • sobrio88
    Preet90 skrev 2017-06-28 14:10:52 följande:

Var hos bm idag, hon bad mig kontakta sjukgymnast :(

Får hoppas att det hjälper, just nu kan jag knappt stå upp..

Usch lider med dig :(
  • sobrio88
    narie24 skrev 2017-06-28 15:58:24 följande:

Med första barnet kände jag nada innan vattnet gick. Med andra hade jag några falska alarm

innan de riktiga värkarna drog igång. Den här

Gången har jag inte haft förvärkar (tror jag) men magen drar ihop sig emellanåt och det känns som barnet trycks nedåt.

Ngn mer som inte tränat andning i ngn större utsträckning? Hur har era erfarenheter varit vid tidigare förlossningar, har ni kunnat fokusera på andningen? Sitter och kollar igenom mina gamla understrykningar i boken "innan du föder", men minns inte hur användbart det faktiskt var. Mitt fokus var nog främst andningen i lustgasmasken.

Har inte tränat andning varken med första eller nu... Med första höll jag krampaktigt i lustgasen så personalen fick ta bort den för jag blev så borta så jag kanske skulle behöva men barnet kom ut förra gången och lär göra det igen så det löser sig nog ;)
Svar på tråden BF Juli 2017 ny