Inlägg från: basio |Visa alla inlägg
  • basio

BF Juli 2017 ny

Sosozo skrev 2016-12-22 18:48:15 följande:

Urs men fy vad jobbigt! Finns det något man kan göra för att motverka/ underlätta?

Finns en del hjälpmedel ... bälte, tens, akupunktur. Tyvärr har inget av det bitit på mig förut. Risken finns ju att det blir kryckor eller rullstol till slut. Men hoppas på att slippa det! Jag är alltid så fascinerad av gravida kvinnor som rör sig nästan obehindrat ... det har jag inte kunnat under någon av mina graviditeter!
  • basio

God jul allihop! Igår berättade vi för de blivande farföräldrarna, deras första biologiska barnbarn där de får vara med från början. De blev väldigt glada! De fick en julklapp med en body i som det står "Farmors och farfars gullunge" på.

Imorgon blir det att berätta för min pappa (min mamma lever inte längre) och han ska få en fotboll ... för med denna bebisen får han sitt kompletta fotbollslag av barnbarn då det blir nr 11. Han har själv sagt att han väntar på den elfte spelaren ... Får se om han förstår utan att vi behöver förklara!

• basio
    Summerchild skrev 2016-12-25 11:13:01 följande:

Vi berättade igår till nära å kära men dummaste frågan fick ju min kille .. -vill du ha det där barnet? Var det planerat? Trodde inte du ville ha barn!

Känns skämmigt att få dom frågorna av min mamma och syster. Blääää

Oj, det var ju inte särskilt smidigt att säga så! Jag gissar på att vi lär få en hel del kommentarer då det blir barn nr 5 i familjen (jag har tre biobarn och mannen har en fosterson). Men såna kommentarer hoppas jag att vi slipper ...
  • basio
    Treansresa skrev 2016-12-26 17:16:49 följande:

Jag vet att jag är jätte tidigt ute, skyller på för mycket fritid. Men är de någon som har börjat fundera på vagnar? Liten, stor, småhjul,stora hjul och märken och sådant?

Vi var faktiskt och tittade på vagn idag (det var inte syftet från början, men det blev så. ) och vi vill ha en smidig vagn, men som måste funka på grusvägar och dylikt. Just nu lutar det åt en Emmaljunga, men då med svängbara framhjul. Vi har en stor bil så det är inga problem med att få plats.
  • basio
    Sosozo skrev 2016-12-28 14:58:55 följande:

Jag tycker också att jag kännt något ibland! Men svårt att veta, kan också vara tarmarna eller muskelryckningar. Bm som gjorde kub/nup UL sa att har man moderkakan i bakvägg och har varit gravid tidigare kan man känna tidigare än v.16.

Jag har känt långt innan v16 med mina. Första kände jag i v15, tvåan i v14 och trean v13-14. Har känt det tydligt och utan tvekan om att det varit bebisen. Så visst kan man det! Tvåan hade jag dessutom moderkakan i framvägg. Nu är jag än så länge bara i v10, men väntar otåligt ändå...
  • basio
    KaffeOchHybris skrev 2016-12-28 14:21:45 följande:

Idag har vi vart och gjort KUB. Ny BF 1/7. Jag fick göra om blodprovet (gjorde det för tidigt) så resultaten kommer först om en vecka, men jag oroar mig inte så mycket... kul att de att något lever där inne. Fostret var tydligen lite lat och fotoskygg och det tog en lång stund innan de fick en bild som var användbar. Jag fick göra lite gymnastik och skaka magen i försök att få ungen att röra på sig så att nacken blev synlig.

Själva UL gjorde lite ont, undrar om det är vanligt? Har faktiskt inte haft ont eller haft några tydliga symptom senaste tid, men när utrustningen tryckte mot livmodern kändes det lite som att trycka mot ett blåmärke, och fick lite kramper efteråt. 

Här är en bild på min lilla krabat.

Hur tidigt tog du blodprovet eftersom det var för tidigt? Jag har fått ett datum då jag får gå och ta blodprovet. Fick ta det först i v10+1.
  • basio
    Haiduchi skrev 2017-01-02 12:58:55 följande:

Just nu har jag ont hela tiden men blir även värre ju mer av dagen det går. Inte sovit något inatt.

Jo till slut blev samtalen klara, sjukskriven nu 75 % fram tills den 18/1. Först då fanns tid till gyn läkare så blev sjukskriven av läkare på vc idag. Så skönt, nu behöver jag inte fundera på hur länge jag kommer klara jobba och så. Och kämpa på och få ont. Nu vankas tv serie maraton på Netflix i ett halvår :D

Har ni några tips?

Usch, vad jobbigt! Fast jag förväntar mig något liknande ... bara v11 nu och har så ont att jag bara kan lägga mig i soffan efter jobbet. Jobbar i förskoleklass och på fritids. Jag hoppas på att klara jobba till v20, men vi får väl se ... med trean blev jag sjukskriven halvtid omkring v23 och sen heltid några veckor senare (jobbar bara 75% redan).

Tips på serier! Självklart ska du titta på Barnmorskan på East End! Outlander är också ett hett tips, men det är nog Viaplay. Crown älskar min man att titta på. Vi har också sett Stranger Things om du gillar lite läskiga grejer ...
  • basio
    Summerchild skrev 2017-01-09 00:20:05 följande:

Ja förstår det men ...om 2 personer räknar att dom samma dag är i v 10+0 då borde ju datumet va samma vid bf ? Det är uträkningen jag blir så fundersam på. Då kan ju inte den ena ha en bf dagen efter den andra

Vissa räknar 39+6 som bf, andra 40+0. Jag är i v11+0 idag och har bf 30/7. Då är det v 40+0 för mig. Om du gick in i v12 i lördags och har bf 29/7 så har du 39+6 den dagen. Så båda är rätt! Och bebisen kommer ändå när den kommer. Sen kan olika appar räkna olika av andra anledningar också. Mina kommer alltid alldeles för tidigt så jag räknar med att föda i början av juli eller kanske i slutet av juni.
  • basio

Jag mår också rätt hyfsat. Illamåendet är så gott som borta, vilket är skönt! Foglossningen är däremot värre, vilket är som förväntat. Sätter upp delmål för hur länge jag ska orka jobba ... sportlovet är första målet att nå. Magen syns tydligt och folk har börjat fråga. Har haft en och annan smärtsam sammandragning också, hade det tidigt med dottern också. En aning oroande. Känner av bebisen emellanåt, mysigt! Imorgon blir det en tidig glukosbelastning (bläää) och på måndag är det äntligen dags för KUB. Är i v12+2 idag.

• basio
    Delilah2001 skrev 2017-01-21 23:44:28 följande:

Jag för min del tänkte ge tygblöjor en chans denna gång. Sa jag iofs med förra barnet också, men blev aldrig av.

Någon som använt tygblöjor?

Kände bebisen tydligt både i går kväll och i kväll, så mysigt! Känns som att någon petar på mig inifrån.

Jag använde tygisar med mina. Tyckte det funkade bra! Jag hade pocketblöjor, Fuzzi Bunz tror jag de hette. Väldigt härliga färger och mjuka och goa. Lätta att använda och torkade snabbt när man hade tvättat dem. Ibland valde jag att ta vanliga engångs, om jag visste att det skulle dröja längre till nästa byte. På nätterna hade jag engångs också tror jag.

Tyvärr sålde jag alla då jag ju inte skulle ha fler barn efter lillan. Men men ... får se hur vi gör denna gången!
Svar på tråden BF Juli 2017 ny