Inlägg från: Haiduchi |Visa alla inlägg
  • Haiduchi

BF Juli 2017 ny

sobrio88 skrev 2017-01-21 21:21:47 följande:

Jag har aldrig använt sjal, läser nu att det finns olika sorter. Det hade jag noll koll på ;) har ni tips på någon som är bra och avlastande för ryggen (helst billig, studerar så är inte gjord av pengar..)

Som jag förstått det så är en trikå sjal enkel och mysig just med nyfött barn. Man gör liksom knytet innan man sätter i bebisen, behöver inte knyta om utan kan ta i och ur bebis om och om igen. Men den avlastar inte så bra efter några månader. Vävd sjal, beroende på material och tjocklek, kan avlasta riktigt bra, från nyfödd tills barnet inte vill mer. Men jag tycker det verkar krångligt med sjal, kan bra svårt att få till, men när man väl kan det så verkar alla älska det typ :)

En ringsjal kan man snabbt sjala upp och ner med då man spänner snabbt genom att dra i tyget genom ringar. Men den hänger på en axeln så inget för Långan stunder men har man ett barn som vill upp och ner mycket är det nimt. En meitai är en mellanting mellan sjal och sele.

Googla och kolla filmer eller knyt an.se
  • Haiduchi

Igår så var mannen iväg så hade lite lördags mys med vår 6 åriga dotter. Hon somnade i soffan i mitt knä, och så höll lillasyskonet på att små peta mig i magen jätte mycket. Kändes så overkligt men såå mysigt! Satt och log hela tiden :)

• Haiduchi
    Leeandra skrev 2017-01-22 13:04:51 följande:

Trikåsjalen är det bästa, den avlastar och gör att man inte bär snett. Jag har aldrig varit riktigt förtjust i ringsjal. Se till att pappan har en ergonomisk sele, de är kanon.

Vi kollar på en Beco gemini att ha som sele. Känns väldigt enkel att sätta på sig, inte så många inställningar. Sen är jag 160 cm lång och mannen 200 cm lång. Den ska tydligen vara bra för Både långa och korta.

Ringsjalen avlastar inte med dottern för hon är snart 6 år, 130 cm och 25 kg :) men hon tycker det är riktigt mysigt :)
  • Haiduchi
    GrönaDruvan skrev 2017-01-26 07:37:10 följande:

Fysiskt mår jag bra. Magen är mjuk och har inte ont i magen som jag hade innan.

Såret gör såklart ont, men det vore konstig annars. Nålen som sitter i handen gör förbannat ont, hehe

Psykiskt är det jobbigare. Allt har gått så fort och är orolig. Ska upp till fostermedicin nu på förmiddagen för att se hur bebisarna mår, om de klarat omställningen. Jag hoppas bara att de än sålänge lever.

Tänker på dig, skönt de agerade så snabbt. Och hoppas det de har gjort räcker. Det jobbigaste måste vara att inte vet exakt.
  • Haiduchi
    GrönaDruvan skrev 2017-01-26 10:49:44 följande:

Tyvärr överlevde bara en av mina tvillingar...ser bra ut för den andra och chansen är god att jag t.o.m går tiden ut.

Beklagar sorgen.....
  • Haiduchi
    FrökenMp skrev 2017-02-05 21:31:48 följande:

Ser ni lilla snoppen? Hah:D

Haha klockrent! Såg också vårt barn I den vinkeln flera ggr och såg minsann ingen snopp eller pung öht! Så sa ganska direkt till bm att det är en flicka va? Och det var det ju! Haha
  • Haiduchi
    acinnaleh skrev 2017-02-08 08:46:13 följande:

Han fyller 9 i sommar och har längtat länge efter syskon och hoppas redan på fler. Tyvärr är vi några av dom som det inte går så lätt för utan har fått ta hjälp bägge gångerna så han kommer kanske inte få fler för det är lite kostsamt. Men man vet ju aldrig :)

Tror det är väldigt spännande för blivande storasyskon när de är gamla nog att förstå. Mkt tankar i huvudet om allt möjligt ;)

Vår dotter fyller 6 i mars och har längtat i flera år efter syskon. Blev överlycklig när vi berättade, ännu mer nu hon vet det är en lilla syster. Precis som ert så mycket funderingar och spännande samtal inför det nya barnet. Är nästan lite avundsjuk på henne att hon får känna den längtan och kommer minnas detta som väldigt positivt. Jag var inte ens tre när min syster kom och minns inget öht om mammas graviditet eller om någon längtan, förväntan. Men minns tydligt vad som hände dagarna då min syster kom. Typ mina tidigaste minnen.

Är väldigt tacksam att kunna ge denna upplevelse till bår dotter.
  • Haiduchi
    sobrio88 skrev 2017-02-09 19:56:40 följande:

Lite väl tidig fråga kanske men iaf, ni som har barn som går på förskolan:

Jag pluggar nu så har tänkt vara fl med sonen fram till bf i 3-4 veckor eller vad det kan bli. Sen funderade jag på om man skulle hålla honom hemma fram tills bebisen är 3-4 månader för att slippa dra hem alla smittor som är i terminsstarten. Går det är blir man av med platsen då? Hur tänker ni göra med syskonen?

Nu jobbar jag på en privat fsk men så länge våra föräldrar fortfarande betalar för platsen men väljer att ha barnet hemma så blir de inte av med platsen. Har några stycken som haft sina barn hemma jätte länge. Rs säsongen är väl mellan okt/nov- Mars/april.

Vår dotter går sista året på fsk nu. Trots jag är sjukskriven för foglossning så kommer vi välja bara allmän fsk till henne. Får hon vara där mellan 8-11. Och är det någon dag jag mår riktigt dåligt, ja då får hon vara hemma med mig. Sen tänkte vi ändå låta henne få ett långt sommarlov och låta henne vara hemma från maj. Egentid med mig och kan ju hjälpa till att boa inför syskonet :)
  • Haiduchi
    mickaa skrev 2017-02-10 16:31:47 följande:

Hej. Bf 28juli. Vecka 16 nu.hsr börjat få foglossning runt höfterna och vid svans kotan typ. Någon mer som redan börjat få foglossning , bäckenuppluckring?

Kände av fogarna innan plusset, hade väldigt jobbigt med dottern för 6 år sen, nu blev jag 75% sjukskriven i vecka 14, jobbar nu endast varannan helg i kassa, men idag var det tungt.... Är soffliggandes och börjat använda mina kryckor lite mer de sista veckorna. Går upp och ner men sakta sämre...

Tänk på att inte korsa benen, sov med en kudde mellan knäna så bäckenet inte faller ihop, gör rörelser så mycket som möjligt med benen ihop, cykla hellre än gå, vila, variera mellan att stå och sitta, gör bäcken övningar. Finns bälten som håller ihop bäckenet, jag använder TENS och vetekudde för att lindra när det gör mer ont.
  • Haiduchi
    Treansresa skrev 2017-02-11 21:24:07 följande:

Ni som har syskon när föddes era små och hur startade det?

Min dotter kom med spontan vattenavgång i 37+4 och sonen med igångsättning i 37+0. Är så nyfiken hur denna kommer starta

Vår dotter kom med urakut snitt, katastrof snitt?

Efter 26 timmar med värkar och knappt fyra cm öppen så var hon nog påverkad. Hjärtljudet gick ner, de såg på datorn att den var nere på 80, tog hål på hinnorna för att sätta elektrod, då kom missfärgat vatten ut, de satte elektrod som visade 50 slag/min, snabbt kom det inte en hel drös bm som la mig på sidan, bekräftade hjärtslagen med ul och sprang sen iväg med mig. Mannen fick inte höra något på 20 min, men sen kom dom in med vår dotter till han, hon mådde toppen så fort hon hade kommit ut, bara några minuter efter de sprungit iväg med mig. Usch börjar böla nu när jag skrev detta.
Svar på tråden BF Juli 2017 ny