Inlägg från: noova87 |Visa alla inlägg
  • noova87

BF Juli 2017 ny

Bimbim79 skrev 2017-06-09 12:46:44 följande:

Måste ju gå att beställa valios ersättning utan palmolja även i Sverige? Verkar dessutom som det finns återförsäljare i Sverige så dax att börja kolla sortimentet, borde ju gå att få lokala handlaren att ta hem? Nu är jag inte super beläst i finska språket men vad jag förstår efter en sömnlös natt med Google som sällskap så säljs den på vissa platser i Sverige med? Problemet med ekologisk palmolja är ju samma som vanlig, dessutom finns det ingen säker märkning som säger att den är ekologisk! Blir fantastiskt trött! Har mejlat valio i Finland iaf. Såg de har en fb grupp ska honom där å se om jag hittar nåt svar!

Kanske kan gå men känns lite svårt. Förstår vad du menar med det ekologisk. Tittar ju på änglamark och ibland undrar man då glassen innehåller både ena och andra som man står som ett frågetecken. Gäller andra produkter med och då ska de vara ekologiska. :-/

• noova87
    Any80 skrev 2017-06-15 12:44:18 följande:
    Egentligen bebisar ska inte ha nån kudde alls när dom e nyfödda, panda kudde är bra mest för att forma huvudet ,
    Verkar vara olika bud, för har för mig att jag läste i vänta barn igen den man får ifrån mödravården att bebisar ska ha kudde då det motverkar platt huvud. När sonen var nyfödd så skulle de inte ha men att man skulle uppmuntra att vända huvudet för att motverka detta. Köpte en vanlig men överväger om jag kanske skulle köpt en panda kudde, kanske gör det sen i alla fall.  

Dessutom så har de även ändrat råden sen sonen var bebis 09 att bebisar från 6 månader får vistas i solen samt använda solskyddsfaktor. När han var bebis 2010 på sommaren så var råden helt andra det vill säga 1 års ålder. Dock bör man ju undvika värsta soltimmarna. 

Sen så rekommenderades smakportioner från 4 månader då nu står 6 månader. Lär nog ge vid 4 månader i alla fall om bebisen visar intresse. Samt att nu får barn under 1 år äta viss mängd salt, att man kan dra ner mängden i maten och salta lite extra själva om man vill. 

Så råden ändras ju hela tiden, tror man får gå lite på känsla och göra lite som man tror blir bäst i alla fall.
  • noova87

Jag kommer stoppa ner blöjor i bb-väskan. Ibland ingår, ibland inte oftast får man nog den första i alla fall gratis. Valt annat bb än förra gången och minns inte vilket eller vilka märken de har. Jag vägrar ta pampers blöjorna som innehåller lotion och aloe vera extrakt tycker det är helt onödigt, så är det dem så tar jag hellre våra oavsett om de är gratis eller inte. Köpt ekologiska, sen visst egentligen bättre med tygblöjor men har ingen egen tvättmaskin så känner att det inte kommer funka. 

I övrigt med bb-väskan är ju drygt 5 veckor kvar. Men kan ju vara bra och packat något åtminstone om ett par veckor. Lär väl se till och få med mobilladdare, något eller ett par ombyten och lite fler trosor ifall bindorna läcker igenom. Vill helst inte ligga kvar på bb så vet inte hur mycket man ska ta med. För sist hade med godsaker och dryck samt någon bok och läsa. Inser att godsakerna blev knappt uppätna samma med dryck och boken oläst. Kanske skickar iväg mannen om det känns som desperat sug efter något. Ev, stoppar ner någon tidning åtminstone och lite majskakor eller så. För om det är så jag befarar och de inte frågar när brickan åker in så ligger det paprikaskiva på mackan och jag tål inte paprika så kan inte äta mackan i så fall utan och riskera och må illa.

Kläder och någon filt till bebisen, inte så förtjust i de där som står tillhör landstinget. Bindor åker nog ner också. I annat fall så finns apotek där så är det något som behövs som inte sjukhuset står för så kan ju mannen om man inte orkar gå själv köpa.  

Gillar man typ hudsalvor, läppsyl eller ha smink så e det väl sådant man kan stoppa ner. Nappflaska om det är ersättning ifrån början, möjligen ha med sig den ersättning man tänkt och börja vänja babyn med. 

Funderar på om jag ska ta med bärselen för får jag det och funka så blir ju händerna fria när man går sen. 

• noova87
    Bimbim79 skrev 2017-06-15 23:51:22 följande:

Ja dessa nya rön hela tiden känns ju bara förvirrande, fick min första 03 andra 07 tredje 08. Å det mesta har ändrats både en å 2 gånger. Ingen av dem har platt huvud, och om man ser sig runt så är det ju faktiskt få människor som har det trots att ingen för 20 år sedan visste vad en panda kudde var för nåt! Salt eller inte, tja liten mängd, jättemånga barn som kom in med elektrolytfel pga saltbrist när det var stekhett ute. Vår barnläkare är skön på det viset, han har alltid som svar när sköterskan frågar nåt, säger mamma att det å det fungerar lyssnar vi på mamma hon vet alltid bäst sen frågar mamma oss om råd ibland! Gillar den inställningen :)

Haha ja den inställningen så länge det inte känns som föräldrar gör alldeles för galet eller ger alldeles för galet i matväg så brukar det mesta gå bra. Tror mycket gå på magkänslan och gärna tänka ett varv eller två. Märker man på sommaren att man tycker det är varmt så kör på tunnare och håll dig i skuggan ute.

Får ju fortfarande påminna 7 åringen om att man kanske inte ska ha fleecejacka/jacka i 25 graders värme i gastande sol. Har försökt vara på flera gånger om att han är alldeles för varmklädd och vi föräldrar går med shorts och kortärmat och det är 20 plusgrader ute. Sen ber sonen om glass, jaha ta av dig jackan för det första om du är varm. Samt nej han får inte glass varje dag bara för att. 
  • noova87

Det är inte katastrof och boka här heller, men föredrar att mannen är hemma när vi ska tvätta. Även om jag nog kunde få tvättstugan 2 ggr i veckan eller mer, bättre än förra med typ 1 ggr varannan vecka. 

Trodde man fick äta på förlossningen inte hört att man inte fick, är nog om man verkar riskera akutsnitt eller liknande, dock är nog vanligt att man inte har så mycket aptit, mår illa eller inte vill äta pga. värkar. Därav att man föredrar och dricka. Har lite svårt och tänka mig om man har en seg förlossning eller igångsättning som tar ett par dagar att man inte äter något fast under den tiden. 

• noova87

strl 10-12 tror jag, iaf minsta strl jag köpt i varje fall. kanske finns 8-10 med

• noova87

Grattis till er som redan fått. Är i v 36 + 2 eller nåt idag bf 23 juli. Hade förvärkar i sön/mån i flera timmar gick över tillslut, typ mensvärk och av och till starkare för att ebba ut på måndag förmiddag. Känns lite tidigt och få ännu. Sonen vart igångsatt i vecka 40 + 1 pga. preklamsin så vet inte hur det blir denna gång. Bara att besvären med bäcken/foglossning kom tillbaka igen från och varit bättre i några veckor. Märker dock att magen sjunkit ner men hon är lite ruckbar enligt barnmorskan idag. 

• noova87

Grattis till er som fått. 

Gick in i fulla vecka 37 idag. Så nu kan hon få komma vilken dag som helst bara för det blir det väl igångsättning typ ca 7 augusti två veckor efter beräknat. 

Vet inte vad jag vägde innan jag blev gravid och vet inte nu heller bara antagligen för mycket redan innan. Men peppar peppar, jag har kunnat typ ha alla mina kläder fortfarande utan att de sitter åt. Köpte mest mammaleggings, inte nödvändigt, en tjocktröja och mest nödvändiga var nog vårjackan samt ett par ammningsbhåar då brösten svällde upp. Är mindre denna gång än när jag väntade sonen. Dock är inte magen så liten uppenbart att det syns att man är gravid och får sittplats typ jämt på tunnelbanan. 

• noova87

Ingen som tjat frågat ännu om barnet kommit är tre veckor kvar till beräknat, åh andra sidan har inte ens skrivit på FB att vi väntar barn, de närmsta vet och tja sonens kompisars föräldrar/klasskompisar.

Bad mannen när bebisen kommit att skriva först när vi är hemma igen på Fb om han ville det. Tveksamt :-/ lät som han tänkte skriva tidigare. Han har en kompis som jag inte är bekväm med och som vill skjutsa oss till och från bb och ser det som en stor ära. Ingen person jag ens vill umgås med i vanliga fall och snarare extremt besvärad av. 

• noova87
    Summerchild skrev 2017-07-05 18:03:40 följande:

Vad är ett förlossningsbrev....viktigt lr? Jag har aldrig skrivit nåt sånt.... varför ? :O

Vi har inte riktigt skrivit ett. Vissa skriver nog ungefär vilket förlopp de vill ha vad för värkstrimulerande osv. 

Vår barnmorska ha mest skrivit att det är viktigt då bägge vi föräldrar är hörselskadade att det behöver vara en som talar ren svenska, även vissa dialekter och personers röster kan vara svåra och höra. Tro mig inte speciellt kul om man missar vad som sägs. :-/ speciellt om kan vara något viktigt. 

Vissa kanske har bekanta/släktingar osv. som jobbar på förlossningen och kanske helst slipper av olika anledningar helst denna person på sin egen förlossning. Kan vara lättare och ha någon som man inte känner. 
Svar på tråden BF Juli 2017 ny