BF Juli 2017 ny
Min gubbe både hör dåligt och pratar dessutom skitlågt... men tror han har vax i öronen.. ständig sköljning av dom där öronen. Jobbigt som tusan.
Men kan behöva att personen i fråga är vänd mot en och talar tydligt ej överdrivet som vissa verkar tro att man ska övergestikulera med munnen, och det stjälper mer än hjälper. Har jag inte hörapparater på mig så missar jag rätt mycket av vad som sägs. Jag kan avläsa rätt bra på läpparna men inte alltid beroende av det. Kan egentligen ha teckenspråkstolk om det är så men pratar hellre, min man kan inte riktigt teckenspråk så han blir inte hjälpt av det och ser för dåligt för att avläsa. Känns ju lite sådär om man får någon man har extrema problem med att förstå vad personen säger och någon annan är inga problem alls. Behöva ha någon annan i rummet för att tolka snarare upprepa vad som sagts.
Men hörselskadade är oftast personer som hör och de flesta pratar men hör i olika grad olika bra. En som är döv hör inget alls. Eller extremt dåligt så knappt hjälper och skrika. Kommunicerar med teckenspråk. De behöver ofta papper och penna eller försöker hjälpligt och avläsa på läpparna.
Du borde nog be din gubbe och göra ett hörseltest eller gå till öronläkare för man bör inte skölja öronen själv allt för ofta då kan vara bättre att kolla upp hörseln/öronen.
Typ förlossningsbrev kan ta upp lite av sådant som kanske inte framkommer direkt kan ju vara något som är bra och tänka på t.ex. partnern. Vissa som är mer elektroniska så kan det vara att förlossningen ser över vem som ska ansvara. Finns de som t.ex. är obekväma med studenter osv.