Inlägg från: Bimbim79 |Visa alla inlägg
  • Bimbim79

BF Juli 2017 ny

Jag har haft långdragna förlossningar med de 2 sista, 32 timmar med grabben och nästan en vecka regelbundna värkar med tösen innan jag åkte in. Tog hela helgen på sig å komma ut! Första blev jag akutsnittad. Får jag välja, tar jag vaginalt alla gånger. Min syster hade planerat snitt o tyckte det va mycket bättre, läkte snabbare mm än efter första barnet då hon förlorade 2,5 liter blod blev sydd i 2 timmar och fick livmoderinflammation efter, så känns svårt att jämföra, är ju så många parametrar och olika erfarenheter som ska vägas in.

• Bimbim79
    sobrio88 skrev 2017-02-17 22:35:22 följande:
    I Värmlands län är det bara en förlossning (Karlskoga har också men dom hör till Örebro län). Det gör att dom som bor i Västvärmland, vid norska gränsen, har över 10 mil och dom som bor i nordligaste Värmland har över 20 mil Rynkar på näsan Nu vet inte jag om dom som bor högst upp i Värmland får föda i Dalarna men i alla fall, helt galet är det. Nu har jag visserligen tur som bor i mitten av Värmland så jag har bara 4,5 mil till förlossningen. Men blir det panik så kanske det är för långt också.

Yngste brorsan hann inte längre än till badrumsgolvet hemma när han föddes. Då vet jag inte om det fanns BB i min barndomsstad fortfarande men om det var nerlagt vid det laget så hade dom 7,5 mil till Karlstad och det hanns ju absolut inte med Obestämd
    När jag föddes körde mamma o pappa 12 mil, i lilla Blekinge, bodde i fel ände. Å på den tiden fick man inte köra t Kristianstad istället. Men de hann, alla 3 gångerna, trots dåliga vägar o dessa gamla bilar. Men då väntar man kanske inte till det är 2-3 minuter emellan innan man kör utan vid 5-6 minuter är man påväg. Har ju vänner som bott i samma stad som förlossningen å ändå inte hunnit! Lotteri känns det som.
  • Bimbim79
    sobrio88 skrev 2017-02-17 23:48:27 följande:
    Ja förlossningarna kan ju gå hur fort som helst eller hur långsamt som helst, det vet man ju aldrig... Jag tog det säkra före det osäkra sist och åkte in när vattnet gick (värkarna drog igång i bilen). Behövde inte åka hem då. Kommer göra det denna gången också om det drar igång på samma sätt. Om jag inte får stanna kvar får jag väl ta in på hotell för jag vill inte riskera att behöva föda hemma eller i bilen.

Jag tycker det är helt galet att dom lär ut bilförlossningar i Norrland bara för att dom ska lägga ner förlossningsavdelningar. Det kan gå så fort att det händer något med barnet eller mamman. Då skulle inte jag vilja stå mitt i skogen i en bil.
    Nä känns som det är på tillbaka gång. Förr födde man hemma, många dog både mammor o barn, även på den tiden skickade man efter byns barnmorska som gjorde vad hon kunde. 2017 tycker man ju det borde vara bättre än så? Måste vara fruktansvärt att jobba på de avdelningarna när man i telefon får neka födande mammor plats lotsa en panikslagen pappa i telefon genom förlossningen?
  • Bimbim79

Ett tips nu när vi ändå tipsar om gravidsommarkläder, jag beställde från både hm och halens gravid/mamma sida där rear de ut förra sommarens klänningar och shorts. Jag bryr mig inte om mode när jag i övrigt ser ut som en val så köpte både klänningar och shorts där, hittade även kortärmade OneP till bebis i neutrala färger.

• Bimbim79
    Elskling skrev 2017-02-19 09:22:36 följande:

Hej :) hur klär man eg sommarbebisar :)?? Har ett januaribarn så då var det lätt...men behöver han kläder ens :p kortärmat/långärmat?

Även om vi tycker det är varmt så brukar ju inte svenska sommaren slå några värmerekord alltför många dagar, och små bebisar är ju vana att skvalpa runt i 37 grader i magen. Sen beror de ju även på hur stort barnet är. Men naturmaterial som bomull och ull andas och är varmt när det behövs och svalt när det behövs. Är svalare att ligga på fårskinn i barnvagnen än på madrassen tex, jag tänker nog bomullsmössa, kortärmad eller tunn body, på fårskinn och sen en bomullsfilt över i början?! Man kan ju alltid lägga på mer vid behov. Nån kofta eller bomulls jacka strumpor på kvällen om man ska gå ut. Body kanske 5-6 st och sen räcker det kanske med 3-4 byxor? Mössa strumpor, tröja eller kofta/jacka. Har med haft vinterbebisar varav första i dec hon vägde bara 1935g o henne fick jag inte ens gå ut med förrän hon vägde 2500g o då helst i bärsele under min jacka. Man får känna efter i nacken om de är varma eller kalla.
  • Bimbim79
    narie24 skrev 2017-02-20 17:31:07 följande:

Hej!

VIid mina förra graviditeter har jag inte känt rörelser förrän vid RUL. Den här gången har jag känt i flera veckor. Tänk vad olika det kan vara. Minns att jag oroade log mkt för att jag inte kände ngt med första, kände mig helt ogravid. Både med ettan o tcåan hade jag moderkakan i framvägg. Gissar att den är i bakvägg den här gången då jag känt allt så mkt tydligare.

Ngn mer som tycker att rörelserna känns så långt ner? För mig kan det nästan gör Sony när den lever om. Känns som den gräver runt långt nere i livmodern. Igår kväll fick jag jätteont. Sprint att jag blev orolig. Men det lättade så jag gissar att det är ok. Eller kanske urinvägs på gång?

Ngn som haft urinvägs och kan berätta hur det kändes? Tycker att det liksom trycker på nedåt.

Har haft uvi tidigare graviditeter, 2 tysta, kändes inte nåt alls men upptäcktes på rutinkontroller. Men grabben hade jag uvi men kändes mer som extrem foglossning, som blygdbenet höll på att slitas itu. Har jättelätt för att få uvi har haft runt 100 st i mitt liv. Märkligast är symtomen när jag är gravid. Kan kännas allt från inget till att bäckenet går av. Tar faktiskt en sticka då å då på jobbet, för att veta om det är vanliga fogkänningar eller uvi. Har även svängt inom Mvc å lämnat urinprov när jag varit osäker. De tar ju snabbt en sticka på 1 minut, skickar för odling om den är positiv å hör av sig om det skulle vara nåt.
    Min lille buffar, slår kullerbyttor sträcker på sig så magen blir stenhård. Märker han blivit starkare bara sista veckan :) rul imorgon, ska bli så spännande!
  • Bimbim79

Som vanligt är jag vaken när alla andra sover :) jobbar natt nr 2 av 3 trött som en trasa efter rul kl 12.10 på dagen. Barnen fick inte följa med in då UL ligger på förlossningen och de har låst pga RS virus. Men duktiga som de är väntade de 30 min själva utanför. Lilleman visade glatt upp sig i ca 3 minuter sen va det kurragömma lek resten av tiden för att få alla mått. Allt var ua och blev flyttad till 24 juli. Första datumet innan VUL var 23 juli sen 20 juli och nu 24 juli. Spelar knappast nån roll för min del, han kommer ut när han känner han e klar :)
    Passade även på att göra det officiellt nu när alla tester och kontroller varit bra. Så nu kan jag glatt släppa ut magen ;)

• Bimbim79
    Wooden skrev 2017-02-22 08:12:03 följande:
    Haha, vad skönt! Grattis till ett lyckat rul! :) Hur stora är barnen? Duktiga att sitta själva och vänta :) Vi har rul på fredag, min mamma får ta vår lilla skrutt under tiden. Han är bara 17 månader och även om han skulle få följa med in skulle ingen kunna koncentrera sig och sitta still, haha. 
    De är 8 och 9 så 30 minuter klarar de ju sålänge de inte prompt måste retas med varandra, men det gick bra. Mutade med mc Donalds efter :)
    Ja det är skönt när allt är bra. Nu har man liksom kontrollerat det man kan, känns kanon. Kommer få gå lite extra kontroller pga tappen, koniseringen gör ju att den kan öppnas för tidigt när magen börjar bli tung, så inga lyft för mig, detta händer en viss procent av kvinnor som haft cellförändringar men de kontrollerar alla lite extra. Sen får jag väl ändå acceptera att kroppen kanske inte är riktigt lika "spänstig" som den va när jag va 25 ;)
  • Bimbim79

Ja handla börja det bli dags för nu, har
    Ingenting kvar alls. Men å andra sidan vet man ju mer vad man behöver och vad som är onödigt :) barnvagn babyskydd köper vi ett sånt paket å så man kan sätta babyskyddet på vagnen. Får bli Crib eller spjälsäng direkt, min man är som en tornado i sängen så för allas lugn så får antingen jag å bebis sova i bebisens rum ( har extra säng där) eller så får vi försöka med spjälis direkt! Skötbord, kläder flaskor nappar hygien handdukar mm dessutom har jag redan beställt en baby brezza som en espresso maskin fast för välling och ersättning! Tokvägrar stå å slabba på natten igen :) frotteplast på metervara såg jag de hade billigt på leksakshuset så får bli några meter, vet ju hur bäddmadrassen i sängen blir förstörd av bröstmjölk kräk och avslag. Man läcker ju typ överallt och bebis har noll koll på kroppsvätskorna :)

• Bimbim79

Ja har faktiskt köpt en febertermometer, trots att jag har 3 barn sedan innan har jag bara ägt en till hundarna ;) jag ska bara vara hemma 5-6 månader sen ska han ta över är det tänkt, jag tar dessutom en del semester så vi kan va hemma samtidigt några månader. Själv har jag inga problem att känna på barnet å spontant "veta" feber ofarlig/ feber alvedon. Men han kommer få panik om han inte vet! Babylakan använder vi inte har massvis mjuka härligt urtvättade lakan t 90 säng som jag viker dubbelt. Inga av mina barn har velat ha täcke så filtar och pyjamas blir bra :)

Svar på tråden BF Juli 2017 ny