Inlägg från: basio |Visa alla inlägg
  • basio

BF Juli 2017 ny

Spännande att här är några som kanske är på g!!

För mig drog det igång igårkväll strax efter 22, rejäla förvärkar som gjorde ordentligt ont. Men de glesnade efter ett par timmar och så somnade jag. Men under hela natten körde de igång igen så fort jag vaknade eller gick upp. Men nu är det helt lugnt igen ... bara v35+3 så han får gärna stanna kvar över helgen. Maken jobbar fortfarande också och har en bit att köra för att komma hem. Han går på semester på måndag ...

Ska till bm idag så tänkte fråga om hon kan kolla tappen. Mina andra ungar har ju kommit i v36-37.

• basio

Har varit hos bm och fått ett sista datum då vi bokade in igångsättning på bf pga min foglossning. Men barnmorskan trodde inte det skulle behövas med tanke på alla förvärkar jag dras med, tryck neråt och smärta i tappen.

Någon mer som har mycket hugg, ilningar och ömhet i tappen? Bebis är fixerad och ligger långt ner så gissar på att det är trycket som gör det.

• basio
    narie24 skrev 2017-06-29 23:07:52 följande:

Är det i tappen man känner det? Jag hat ofta så att det hugger och ilar till i underlivet. Idag har det varit hur mkt som helst. Är det ett bra tecken?

Ja, det tror jag nog. Jag känner det en bit in och antar att det är tappen, vilket min barnmorska också tror. Det kan vara bebisens huvud som trycker på nerver m.m. som gör att det känns eller så är det tappen som påverkas.
  • basio
    Vet hur det känns skrev 2017-06-30 13:04:28 följande:

En fråga till er gravida.. min bebis har hela tiden nu i slutet legat med rygg/rumpa år vänster sida och sparkat mest åt höger håll.. men nu så har bebis roterat och sparkar bara på vänster sida.. känner inte sparkarna lika tydligt som förut.

Han är fixerad så inte borde han kunna snurra såhär? Är lite orolig för bebisar ska ligga helst åt vänster och sparka åt höger när förlossningen startar så bebisen roterar rätt.. annars kan barnet komma i fel bjudning och orsaka sugklocla, snitt och bristningar..

Tror ni bebisen kan snurra tillbaka rätt igen? Bör jag kontakta bm?

Även fixerade bebisar kan vända sig från höger till vänster och tvärtom. De sitter trots allt inte helt fastkilade. Både på förstföderskor och på omföderskor. Min lille är fixerad sedan några veckor tillbaka och han vänder sig friskt från sida till sida även om han föredrar att ligga på min vänstra sida och sparka på höger.

Och det spelar ingen roll inför förlossningen. Det löser bebisen då.
  • basio
    yessi skrev 2017-07-01 13:47:38 följande:

Tänkte uppdatera här lite om vad som hänt/händer för oss.

OBS! Inget för de känsliga..

Den 8/6 fick jag väldiga smärtor i rygg och mage, kunde knappt sova på natten. Bebis sparkade på som vanligt och jag tog några Alvedon för att sova. Lyckades till slut att somna. Dagen efter alltså den 9/6 så fortsatte smärtorna, fast inte lika intensiva. Tänkte att det är förvärkar på gång, jag var ju trots allt i vecka 35+3. 

Dagen flyter på bra och vi blir bjudna på middag hos kompisar på kvällen. Smärtorna fortsätter och vi bestämmer oss för att åka in på sjukhuset.

På parkeringen känner jag att det blir blött i byxan och jag tänker att nu har vattnet gått!

När vi står i hissen på väg upp till förlossningen känner jag med handen på byxan och ser att det kommer blod...

Världens panik och vi springer till en ny hiss som tar oss till målet. Väl framme möter vi sköterskor som genast tar in oss på ett rum. Några sekunder senare kommer fler sköterskor, barnmorskor och läkare.

CTG görs, men ingenting.

En ultraljudsmaskin hämtas för att höra hjärtslagen. Ingenting. Absolut ingenting.

Vi får där och då beskedet att våran pojke inte lever. Känns som att få en käftsmäll och det är sådan chock från att gå från att tro att han lever till att få beskedet.

Ett riktigt ultraljud görs sedan där vi också ser han, han rör sig inte...det är ingen dålig dröm. Det är fan en mardröm som är i högsta grad verklig.

Några timmar senare, den 10/6 föds vår lilla änglason genom kejsarsnitt. De försökte få igång mig på naturlig väg, men det gick för långsamt och jag hade såna smärtor i magen så då togs beslutet om snitt.

Han var så fin och såg så fridfull ut. Orsaken var att moderkakan hade lossnat, så han hade inte en chans. Klandrar mig själv så att jag inte förstod att något var fel...

Vi har precis haft begravning för honom och tagit farväl. Men det gör så ont att han inte lever med oss och scenariot där vi får beskedet spelas upp i mitt huvud..

Detta är min förlossningshistoria, tyvärr med ett olyckligt slut.

Usch, vilken fruktansvärd sorg och upplevelse!! Jag beklagar otroligt mycket att ni inte fick behålla er fina lilla son!! Jag hoppas ni får mycket stöd nu i er vardag och i er sorg. Jag kan inte ens tänka mig hur det måste kännas. Många, många kramar till er.
  • basio
    GrönaDruvan skrev 2017-07-03 13:02:56 följande:

Idag är Olle 2 veckor och är precis hemkommen från BVC besök.

Han vägde nu 3096 gram, så han är något över sin födelsevikt nu. Ska kämpa på med amningen en vecka till och måste väcka honom för att äta var tredje timme. Han sover ju så mycket vårat lilla pyre.... går han inte upp fortare i vikt så blir det nog att vi får ge honom lite tillägg.

Längden var fortfarande 50, så hon trodde att de mätt fel på förlossningen. Han måste varit kortare när han föddes.

Huvudmåttet var 34,6 nu, och 34 när han föddes.

Jag börjar bli lite rastlös hemma..någon som har förslag på aktiviteter man kan göra? Vi har liksom inget planerat i sommar, och vädret är ju rent ut sagt pissigt.

Vill ju inte göra inomhusaktiviteter med en liten bebis.

Han låter som min äldste gosse. Sov, sov och sov. Och jag fick väcka honom var tredje timme för att äta. Det är nog bra att du gör det. Du kan ju ge honom tillägg med kopp eller sked om du gärna vill amma så att han inte vänjer sig vid flaskan, det gjorde jag med båda mina pojkar (de fick tillägg pga att de var prematura).

Det är inte lätt med aktiviteter med bebis när vädret är kasst ... om vädret är helt hopplöst kan man ju välja att göra aktiviteter inomhus på tider då andra inte gör det. Tex precis när affärerna öppnar (folk jobbar eller sover då om de har semester) eller strax innan de stänger. Eller bjud hem några vänner om ni orkar med det, eller bjud hem er själva till någon. Skogspromenader kan funka bra även vid lite regn. Eller finns det något utomhusmuseum eller hembygdspark som är trevlig? Det funkar ju om vädret inte är helt katastrof.
  • basio
    Haiduchi skrev 2017-07-05 13:43:05 följande:

Nu har jag fått mig en hinnsvepning.

Äntligen var hon fixerad och låg långt ner. Bra!

Tappen var mjuk och ca 2,5 cm.

Just nu är jag mör i ryggen och känner tryck ner framtill. Men får se.

Sa till min bm att varje dag som är extra som gravid med min foglossning är fruktansvärd. Man härdar ut på något sätt innan bf jue. Men nu. Nej jag vill inte ha ont mer. Hon ringde och frågade om det fanns chans för igångsättning från söndag och framåt. Men nej. Måste gå via läkare isf...

De sa åt henne att svepa till ordentligt i mig istället ;)

Om inget hänt ska jag dit igen på fredag för koll och troligtvis ett svep till. Men attans vad jag vill föda nu!!!

Vad synd att du inte kunde få en tid för igångsättning! Jag har redan fått det på mitt bf-datum pga min svåra foglossning, men då räknar alla med att jag föder innan. Men jag vägrar att gå över tiden med den här smärtan .... hoppas hinnsvepningen gör susen!
  • basio
    Haiduchi skrev 2017-07-05 20:49:37 följande:

Ja visst är det hemskt! Går med kryckor, tens varje dag. Fanns läkartid på måndag nästa vecka. Får se hur vi planerar på fredag om jag ännu inte fött. Planerar lite efter hand liksom. Men jag har inte tänkt tanken på att behöva be om igångsättning, för foglossningen har ändå känts hanterbar. Men det känns helt annorlunda nu efter man passerat bf.

Hade du träffat läkare och så inför att få det datumet ?

Min bm sa att får jag ingen tid via läkare så blir de att man kollar varje dag om det finns plats för en igångsättning. Så det kan få bli att man får komma tillbaka många dagar i rad och bli nekad tid tills de kan liksom.

Så vi satsar på dessa svepningarna nu....

Nej, jag har inte träffat läkare. Jag nämnde det på senaste besöket hos barnmorskan och hon ringde direkt till förlossningen och pratade med dem. Så fick en tid på bf. Men jag har ju gått massor hos läkaren och barnmorskan är väl insatt i hur jobbigt jag har haft det. Jag går också med kryckor och använder rullstol när jag behöver ta mig mer än några meter. Barnmorskan förklarade allt det för dem på förlossningen. Sen får jag väl anta att om det är fullt upp just den dagen med många förlossningar lär jag få vänta ... men jag finns ju med på "listan" i alla fall.

Jag förstår att det känns hemskt tungt att gå över! Jag är bara i v36+3 och vill inget hellre än att föda nu på direkten. Jag är så trött på mina besvärliga fogar och på att inte kunna röra mig som jag vill och så den stora tunga magen.

Hoppas att du snart får en tid hos läkaren eller att det drar igång av sig själv omgående!
  • basio
    Haiduchi skrev 2017-07-07 16:17:26 följande:

Nu jäklar!

Var hos bm, fick hinnsvepning vid ca 13.20 typ.

Tappen var oförändrad men hon kunde få in två fingrar jämfört med ett finger i onsdags. Så minsann har värkarna gjort något!

Hon svepde rejält, kändes mycket mer än i onsdags!

Sa att vi fick ta oss en färdknäpp sen ikväll.

Kommer hem runt 14, dottern hade somnat i bilen, så vi skyndar oss in til sängen, haha! Märker då att slemproppen gått!!!! Hann dock knte fullborda då vi här dottern gå från bilen. Hahaha

Och har nu sen ca 14.30 värkar! De känns som igår och kommer mer tätt än igår!!!!!

Hoppas hoppas verkligen det är på riktig nu!!!

Chillar i soffan med min febriga dotter!

Hoppas det är på riktigt och skönt isf att man hinner inför kvällen få iväg henne till barnvakt och sova där! Eventuellt kvällen efter med att hon sover där.

Vågar inte klocka än dock för varje gång jag börjat med det så har värkarna slutat. Inte gjort något röra på sig test dock. Men pallar inte röra mig ur soffan :)

Åh, hoppas nu det är på riktigt!! Hoppas det har kört igång rejält nu ...
  • basio
    Meowt skrev 2017-07-10 12:21:43 följande:

Sitter på lasarettet hos min mans mamma som är döende i cancer. Det kan vara dagar eller timmar kvar men som det ser ut så är det inte långt kvar. Nu sover hon.

Vi har bebisen med oss och han är en vecka gammal nu men hade egentligen BF 21/7 och blev oplanerat igångsatt förra veckan.

Det känns fint att hon fått träffa honom innan hon försvinner, hon ville så gärna ha barnbarn. Men det smärtar att hon inte får se honom växa upp. Förbaskade cancer.

Usch, vad tufft! Men skönt att hon fått chansen att träffa bebisen i alla fall. Min mamma dog i cancer för fyra år sen och det är en enorm sorg att hon inte är här nu och får en chans att lära känna sitt nya barnbarn. Hon älskade sina barnbarn och var världens bästa mormor!

Hoppas ni får en lugn och fin sista tid tillsammans med henne.
  • basio
    Meowt skrev 2017-07-11 19:12:34 följande:

Så tråkigt när det blir så :(

Hon gick bort i morse, så nu har hon det iallafall bra.

Jag beklagar sorgen!
  • basio

Åh, vad härligt med alla bebisar! Grattis till er som fött!!

Jag är sååå trött på detta nu och detta är nu officiellt min längsta graviditet. Storasyster kom i v37+3 och det är vad jag är i idag (brorsorna kom i v36+). Och lilleman verkar inte alls ha en tanke på att komma ut. Var hos bm igår och har en nästan utplånad tapp som är öppen 1,5 cm ... väldigt mjuk och mogen också. Förvärkar varenda kväll, igår gjorde de hemskt ont men avtog när jag skulle sova (som alla andra kvällar).

Jag sover urusel och har skitont i fogarna ... och jag har ju inte ens nått bf. Har dock tid för bedömning för igångsättning på bf pga min foglossning så behöver förhoppningsvis inte gå över i alla fall.

Kom nu bebis!!!

• basio
    Vet hur det känns skrev 2017-07-14 08:24:48 följande:

Jag ringde vårdcentralen som sedan bad mig ringa förlossningen. Så jag ringde dit och har fått en tid kl 9 hon bad mig ta med alla papper från barnmorskan. Ska träffa en läkare. Vet inte hur detta ska gå? Antingen får dom göra kejsarsnitt eller så ge mig extrem smärtlindring eller starta förlossningen så jag slipper gå med denna värk. Måste få kunna sova :(

Hoppas de kan hjälpa dig! Ischias är inte roligt när det slår till på det viset.
  • basio

Åh, vad spännande Summerchild! Hoppas det flyter på nu och att det kommer igång ordentligt.

Jag fick hinnsvepning igår och idag har slemproppen lossnat så hoppas på lite action snart.

• basio
    Vet hur det känns skrev 2017-07-21 13:43:35 följande:

Bebis på gång kanske? Håller tummarna

Verkar tyvärr inte som det ... även om mer av slemproppen lossnade idag.
  • basio

Jag är också kvar. Har dock tid för igångsättning på onsdag, förhoppningsvis blir det av ... får igångsättning pga mina stora problem med foglossning och hoppas innerligt att den ger med sig hyfsat snabbt efter förlossningen. Hade ju varit trevligt att kunna ta en promenad med vagnen när han väl kommit ut ...

• basio

Igår 27/7 kom vår store lille kille kl 18:43 efter att jag blev igångsatt genom att de tog hål på hinnorna kl 15:50. Det gick väldigt fort och lilleman mådde inte bra i utdrivningsskedet så en barnmorska hängde på magen och tryckte på, inte någon trevlig upplevelse. Han ville inte heller skrika direkt när han föddes utan var väldigt slapp och blå. Men efter några minuter tog han sig och började skrika. En ganska skrämmande upplevelse då det aldrig hänt med de andra barnen ...

Elvin vägde 3780 gram och är hela 54 cm lång. Han föddes i v39+3. Nu pausar vi på BB och jag kämpar med min foglossning som gör det svårt att ta mig till skötbord, matsal osv. Längtar tills maken kommer hit igen ...

• basio
    Vet hur det känns skrev 2017-07-28 07:07:11 följande:

Stort grattis!! Samma bf som mig hade du :) jag längtar som en tok!! Läskig upplevelse med yttre press men skönt att han kom ut och återhämta sig snabbt. Förstår känslan och smärtan med denna skit foglossning. (Har samma) kämpa på.. snart är smärtan borta.. läkaren sa till mig att den brukar försvinna inom nån/några månader. Upplevde du att förlossningen vart jobbigare/ svårare att röra sig pga foglossningen? Njut av BB bubblan nu :)

Tack!

Ja, tyvärr upplevde jag förlossningen som jobbigare pga foglossningen. Jag hade svårt att "hänga ut" med benen (fotsulorna mot varandra och benen brett isär) pga foglossningen och hade ju då extra smärta utöver värkarna. Satte även fötterna mot benstöden och skulle hålla i låren under krystningen, vilket även det var jobbigt pga fogarna. Och någon annan ställning än halvsittande klarade jag ju inte av heller. Idag har jag haft mycket ondare i fogarna än vad jag hade innan förlossningen, antagligen pga påfrestningen under förlossningen.

Fast en positiv sak med det hela är att de låter maken stanna med mig på BB eftersom jag inte klarar av att bära lillen när jag går pga foglossningen och behöver stöd för att gå eller rullstol.

Med dottern tog det tyvärr flera år innan min foglossning försvann helt ... så jag tänker ta det väldigt lugnt nu och låta kroppen läka ifred. Men jag hoppas på att snart kunna ta en promenad med barnvagnen och slippa kryckor och rullstol.
  • basio
    Summerchild skrev 2017-07-28 21:33:22 följande:

Men jösses <3 Elvin din med å vikten så nära min med.. 3740gr men min Elvin sjönk hjärtverksamheten pga droppet 40-50 slag... du har oxå fått en skräckhistoria....men slutade bra..... grattis till er! Säkert en superfin pojke :)

Lustigt att vi fick så lika, både vikt och mående på bebisarna ... och så det fina namnet!
Svar på tråden BF Juli 2017 ny