• Corn

Abort i v 14

Anonym (Bm) skrev 2016-12-20 16:25:06 följande:
    Men SKIT i alla andra! Vet att det är lättare sagt än gjort men..

Du vill ju inte abortera detta barnet. Gör inte det då! Ge dig bara fan på att fixa detta.. För det gör du! Det finns många i din situation. Ingen kommer skratta åt dig, däremot kanske oroliga för hur du ska reda ut det. Men det gör du, bara du verkligen vill!

Det märks att du vill behålla detta lilla pyre. Det kommer såklart bli tufft med två små men de har ju varandra sen vilket är positivt. Gör inget emot din vilja. Jag tror på dig!
    Tack.

• Corn
    monkees skrev 2016-12-20 17:42:10 följande:

......ja man BEHÖVER ju inte fråga kreti och pleti på FL till råds i livets mest viktiga frågor. De tar man bäst ställning till själv för det är man själv som får "släpa" på följderna.

Man behöver inte fråga nån alls nej. Men ibland kanske det inte finns nån annan att släppa sina tankar på än just ett forum på internet.
  • Corn
    monkees skrev 2016-12-21 03:20:29 följande:
    Men om man inte tål svaren så är det väl rätt korkat?
    Jag tål svaren - kalla mig inte korkad! Sen kanske jag reagerar på vissa hårda svar och ja det är ju ett forum? Man ska diskutera? Sitt fan inte och kalla mig korkad.
  • Corn
    flena skrev 2016-12-21 06:57:36 följande:
    Har läst båda dina trådar. Och har inte skrivit något.
    Du är ju i en supersvår situation. Bara du kan ju besluta. Det är inte alls så att alla tycker att abort är den bästa och enda utvägen.

Men möjligheten finns ju om du tycker det är sen bästa utvägen. Det är ju inte bara en dum pappa att ta hänsyn till. Som du också tänkte så är det ju ditt första barns syskons, en person som är viktig i både ditt och ditt äldsta barns hela liv.

Om du vill kämpa så är det inte alls så att alla tycker att det är konstigt.

Ibland undrar jag verkligen om folk har så här hårda åsikter på riktigt. Att abort bara är att göra för att situationen är fel. Så enkelt kanske det inte är för alla.

Tycker verkligen att aborträtten finns och att man ska få välja det i sitt liv om man vill det.
    Men att bli påtryckt abort som om man är konstig att man inte gör det, tycker Jag är galet.

Hoppas att du hittar styrkan att ta det valets om du tror är bäst. Vad det än blir. Och att du hittat ett sätt att må bra vad du än väljer.
    Engstrom skrev 2016-12-20 23:24:43 följande:

www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Behandlingar/Abort/ "Efter vecka 12 eller 13 görs aborter alltid med medicinsk metod, men då är aborten mer långdragen och du får stanna längre på sjukhuset. Det är olika hur lång tid aborten tar. Alltifrån några timmar till flera dygn, men för de flesta tar det upp till ett dygn. Ibland måste läkaren avsluta med en skrapning av livmodern, ifall det finns kvar rester av moderkakan. "

Läste din tidigare tråd om detta, säkert har det tillkommit mer i den sedan jag läste och säkert står mycket här som jag inte läst då jag valde att filtrera till bara dina inlägg. 
    Hur som så kan jag såklart inte helt sätta mig in i din situation och förstå den, men jag förstår att det är mycket jobbigt att vara du just nu. Att göra abort kan jag, som totalt utomstående, tycka verkar som det allra bästa alternativet för dig, för att inte binda dig med ännu ett barn till den mannen. Det är nog stor skillnad på att vara ensamstående med ett eller två barn, ekonomiskt, känslomässigt, med att få ordning på livet för dig själv och orka/kunna gå vidare och skapa en framtid för DIG. 
    Du är så ung att du fortfarande har gott om tid att skapa ett ordnat liv för dig och ditt barn, se det som något positivt. Med ett barn till skjuts allt på framtiden, du kommer vara mammaledig ett år till och sedan ha två barn som kräver din tid och din ork, samt en pappa som kanske fortsätter krångla med dig. Att han frånsagt sig all kontakt och allt ansvar nu betyder inte att han faktiskt kommer vara frånvarande för alltid. I det här fallet känns pappan helt klart som någon som försvårar för dig och ditt liv ju.

Antar att du tänkt igenom det här flera gånger redan, och har du kommit fram till abort är nog det den bästa vägen att gå, även om det innebär att du måste föda fram fostret. Du har så mycket bakom dig som du kommer kunna "trösta" dig med att du fattade rätt beslut. Om du känt att abort varit det absolut bästa beslutet om du varit tidigare i graviditeten så tror jag att du kommer känna så även efter denna senare abort, även om den blir jobbigare för dig just nu. 

Väljer du ändå att behålla, som jag förstått att du verkligen velat om inte allt varit så jävligt annars, så vill jag bara tala om att alla visst inte tycker att du är en idiot. Du är inte oansvarig på något sätt heller. Vi alla styrs olika mycket av känslor och det varierar mycket under livets gång och utifrån ens olika erfarenheter hur mycket inflytande känslorna får ha i livet. Att en del människor är hårda mot dig här handlar om deras egna erfarenheter och hur deras liv ser ut, vad som styr deras beslut. Ingen har rätt att säga att du är oansvarig eller dum, de har inte levt ditt liv. 
    Du tar hand om det barn du har, och gör vad du kan för att det ska få en bra uppväxt. Uppenbarligen bryr du dig, och jag tvivlar inte på att du verkligen vill det bästa för ditt barn. 

Om du behåller och pappan väljer att bryta totalt med er så klarar du dig säkert bra ändå, sånt löser sig alltid på ett eller annat sätt. Tufft kan det bli, men du vore inte den första att vara ensamstående med flera barn. Det största problemet som jag ser det efter att ha läst är om pappan fortsätter söka kontakt med dig och ditt/dina barn på det sätt han gjort tidigare, det är verkligen inte bra för dig, eller för barnet/barnen i längden. Det kan gå bra så länge ditt barn är såpass litet, men när det blir äldre kommer det börja fundera kring varför relationen ser ut som den gör, varför pappa är som han är och varför mamma mår som hon mår. 

Det blev ett långt svar. Hoppas att du kan få ut något av det i alla fall. Egentligen var det jag främst ville förmedla att du inte alls ska ta åt dig av de som anklagar och hoppar på dig. Du verkar väldigt känslostyrd, men stark. 
    Hade du varit någon av de ensamstående mammor jag känner personligen hade jag hoppats, för din och barnens skull, att du valt abort, men min åsikt spelar ingen roll. Vad du än väljer så förtjänar du att det går bra för dig och att folk stöttar dig, andras högst personliga åsikter har inte att göra i ditt privatliv. Vänskap, familj och medmänsklighet handlar om att man tar hand om och stöttar varandra, så länge det inte handlar om rena övergrepp eller andra extrema överträdelser. Du har inte gjort dig skyldig till det.

Lycka till.

Tack. Har läst men orkar inte riktigt svara. Men tack för omtanken.
    Jag ska snart iväg på tiden. Får ta dottern med mig på samtalet och får jag aborttid får jag väl ringa runt och se om nån kompis kan passa henne..
  • Corn
    Anonym (Davis) skrev 2016-12-21 08:30:08 följande:

Jag tror att dina chanser att få det liv du vill minskar kraftigt om du tynger ner dig med två små barn ensam.

Jag har en vän från de "dåliga kvarteren" som fick barn med helt fel person i tonåren. Den mannen är som ett barn än idag, vid 35, han kan inte ta ansvar för något och har koncentrationsförmåga hundvalp ungefär.

Hans nu tonåriga dotter har fått diagnos och medicinering och har lite bättre koll på tillvaron än vad han har, men hon får sina ryck ibland och det har varit mycket drama när hon var mindre.

Min vän har efter det lyckats läsa upp sina betyg, fått sina tänder fixade av F-kassan efter en barndom där ingen brydde sig om hennes hygien, hittat en vettig kille och tagit sig igenom en högskoleutbildning. 

Idag har hon två barn, men barn nr två är med en person som inte har problem och diagnoser och det märks tydligt för alla som umgås med familjen. Hade hon haft två barn med den problematiken som dottern har så tvivlar jag på att hon orkat studera.

Du har redan satsat fel en gång, ge nu dig själv en chans att blanda gener med någon som fungerar. Annars finns det nog tyvärr en viss risk att du får vara förälder åt båda de barnen i hela resten av ditt liv.

Min dotters pappa har säkert en drös med diagnoser. Det är inte bara EN, det är jag helt övertygad om PLUS missbruk. Men det gör inte min dotter till en mindre värdig person. Hon kanske ärver diagnoser, hon kanske inte ärver nånting. Hon är en smart och framåt tjej som inte visar tecken på några problem än så länge.
    Barnet jag är gravid med kanske är framtidens cancerläkare, hur ska vi kunna veta?

Jag hatar detta. Jag hörde av mig till pappan imorse, om att jag skulle på samtal för abort. Han svarade bara att han inte vill veta. Sen blev jag arg. Arg för att jag låter honom få som han vill genom att han beter sig som en jävla idiot.
  • Corn
    Doodeli skrev 2016-12-21 13:58:17 följande:

Han kunde ju åtminstone lyft på arslet och stöttat dig genom aborten när det är han som vill ha den tycker jag... Undrar hur både pappan och din mamma tänker. Tror de att du mår bättre av känna dig tvingad att göra abort? "Jag finns där för dig oavsett vad du väljer" är ett vettigare svar till någon man bryr sig om kan jag tycka. Åtminstone din mamma borde ju tänka så långt.

Läste din andra tråd också, förstår hur tufft du har det. Båda valen kommer ju med nackdelar liksom. Skit i vad idioterna säger. Småbarnsåren skulle bli kämpiga, men de varar inte för alltid. Det finns morsor som suttit i värre sitsar än dig och uppfostrat lyckliga  barn ändå. 

Det finns ju ingen optimal lösning på problemet. Stå på dig och välj det du tycker är minst dåligt. Det är ditt beslut och du som ska leva med det.

Mm, nä han är väl inte nykter så... hade inte lämnat dottern med honom ändå. Men klart jag blir ledsen och besviken oavsett. Han tycker ju att detta bara är mitt fel.

Ingen är nog särskilt intresserade av att tänka på hur jag mår, bara graviditeten försvinner.
  • Corn

Kanske låter konstigt.... men finns det någon slags barnvakt på sjukhus?
    Eller ja, jag får väl betala någon att passa henne om ingen annan kan. För antar att det inte är ok att ha med henne in till mig. Nej jag fattar det, jag tänker högt.

• Corn
    Sillanna skrev 2016-12-22 10:27:37 följande:

Vart bor du någonstans? Någon/några av oss här inne kan säkert ställa upp som medmänniska..

Jag har varit i en liknande situation och jag genomgick en abort i v 15. Jag valde att inte prata med kurator innan (för det skulle ju ändå inte ändra något, hur gärna jag än ville)

Aborten blev väldigt traumatisk för mig (känslomässigt) och nu i efterhand skulle jag göra allt för att vrida tillbaka tiden och ändra mitt beslut. Nu går jag hos kurator sedan ett tag tillbaka, för att föröka förstå varför jag tog beslutet om abort. För att försöka förstå mig själv och även förlåta mig själv.

Mitt val var och är baserat på vad som var bäst för andra, men jag själv ville aldrig något annat än att behålla.

Jag vet att jag tog det rätta beslutet, trots att jag vill ändra på det (för min skull), för bebisen och min sambo. Men kvar finns jag, jag som så länge önskat mig ett barn och som älskade den lille som växte i magen och levde om. DEN sorgen kommer alltid att finnas med mig så länge jag lever.

Jag vet hur ont det gör (i hjärtat) och hur jobbigt det kan bli efteråt när man genomgår en abort fast man egentligen inte vill innerst inne, så mitt råd är att prata med någon innan och du får gärna höra av dig till mig. Bor du i närheten ställer jag gärna upp, oavsett vilket beslut du tar. Du ska inte behöva vara ensam i det här!

Tack. Det är det jag är rädd för...... Kan inte ångra en abort och det blir ännu värre när jag måste göra den sent och måste få värkar och så. När jag velat ha barnet, VILL ha barnet. Det var så skönt på KUB och se att allt var ok. Och nu sitter jag här och känner mig tvingad att göra abort oavsett vad jag själv vill.
  • Corn
    Anonym (mamma) skrev 2016-12-22 13:11:19 följande:

Hur är det när man ska göra sen abort, får man göra den direkt eller är det väntetid? Hur länge isf? Jag tänker på hur det blir när man drabbas av cancer.......man vill ju liksom bort med det NU och inte om en vecka eller två! Ingen jämförelse i övrigt men ni fattar hur jag menar.

Som jag förstod det så måste jag ta tabletter dagen innan som "avslutar graviditeten". Sen komma in morgonen efteråt och få vaginala tabletter som startar värkar.... Jag skulle helt enkelt höra av mig när jag funderat, än finns det ju tid och jag vet inte om jag hinner innan julafton ändå... kanske i mellandagarna.... i sådana fall.
  • Corn
    Liljekonvalj skrev 2016-12-23 18:19:20 följande:

Hej, hur har det gått för dig?

Hoppas du kan hitta någon ljuspunkt här i jul.

Men som sillanna sa, det finns hjälp!

Jag och min familj finns i Uppsala, om du bor i närheten och behöver hjälp med att passa din dotter eller stötta dig genom en graviditet så tveka inte att höra av dig.

Dett finns ingen som tvingar dig till abort utan du väljer. Och om du väljer att göra som du VILL- att föda barnet - så har du alla chanser att ge barnet det den behöver. Barn behöver inte perfekta föräldrar, barn behöver veta att de hör ihop med någon och att de är älskade. Det ger du redan ditt barn!

God jul!

Det går varken framåt eller bakåt. Jag börjar vara förtvivlad.
  • Corn

Spenderat julafton ensam med min dotter. Funderat och känt efter. Funderat och tänkt. Vilat, gosat med min underbara ettåring. Tänkt och tänkt.
    Jag har testat mig själv. Jag skrev två lappar. Drog ena och fick "behålla", jag kände mig orolig. Jag drog den andra lappen: "abort". Jag började gråta rätt ut direkt.

Jag.... behåller mitt barn. Jag får klara det ensam den här gången också.

• Corn
    Anonym (Kvinnan) skrev 2016-12-24 22:02:06 följande:
    Tycker att det är bra beslut,även fast det blir tufft.Men då slipper du oroa dig att må dåligt av en abort ,som du egentligen inte ville göra.kram
    Ja.... nu släpper jag det där. Nu gäller det att berätta det för pappan bara, eftersom att jag sa att jag skulle göra abort.
Svar på tråden Abort i v 14